Mata småfåglarna

"Kylan" (i a f ett par minusgrader) och några yttepyttesnöflingor har kommit till nordvästra Skåne lagom till fågelräkningen, nu ska jag fylla på gottis så jag kan sitta bänkad och registrera i dag och i morgon! :) Hittills leder kajorna i antal. 4 stycken.
Jag har tenta på tisdag, så jag har inte kunnat sitta bänkad och kommer inte kunna det heller. Men det blir i alla fall ivägskickat en rapport! (-16 grader i Skellefteå för övrigt, mycket fåglar!)
 
Jag har kollat av random idag och fortsätter imorgon, men talgoxar ca 30 st som mest samtidigt räknade jag till idag. Vi har ett gäng som även bor och föder sina ungar här på gården, och i år blev det en kull extra tack vare den varma sommaren :love:
Sen har jag fått en ny ensam stackare - en Gråsiska :heart Den är väldigt oskygg!
 
Gråsiskor som är så vackra! Önska jag hade några sånna här, men domherrar, steglits och grönfink lyser med sin frånvaro när jag ska räkna, sen kommer de minsann! :banghead:
 
Jag tycker det är svårräknat när det är mer än sex stycken av samma art samtidigt, tror möjligen att det var fler än sex talgoxar här (men inte 30!) men de far ju fram och tillbaks hela tiden. Skulle behöva filma i slow motion men det blir lite överkurs. :D

Hittills tolv arter i alla fall vilket är mer än min förra räkning (missade tydligen förra året). Särskilt glädjande att se sex stycken grönfinkar eftersom jag knappt har haft någon här tidigare i år och då bara en ensam stackare. Tror också att det var två bofinkar, men de var lite hemliga av sig så fick inte någon riktigt bra posering från dem. Nötväckan har inte heller synts till på ett tag men det räckte att fylla på nya solrosfrön för att locka fram den.
 
Jag tycker det är svårräknat när det är mer än sex stycken av samma art samtidigt, tror möjligen att det var fler än sex talgoxar här (men inte 30!) men de far ju fram och tillbaks hela tiden. Skulle behöva filma i slow motion men det blir lite överkurs. :D
Hos mig är det inte så svårräknat när hela päronträdet är fullt (har 4 av matarna hänger i päronträdet som står 3 m utanför ena köksfönstret) :p

Jag har inte sett några bofinkar i år :(
 
Jag har också alla matare och talgboll och annat godis i päronträdet! Utanför verandafönstren. :) Men här är talgoxarna liksom rastlösa i sitt ätande, sätter sig inte och mumsar lika länge som hackspetten eller blåmesarna.
 
Jag har äntligen flyttat till hus med trädgård och har hängt upp en fågelmatare med fågelfröblandning, några talgbollar samt en behållare med jordnötter. Allt hänger i närheten av skyddande träd och buskar. Men hittills har inte en enda liten fågel hittat hit! :cautious: Jag går och spanar ut genom fönstret mest hela tiden men icke. Mest troligt har ingen matat fåglar här på åtminstone 5-6 år. Hur lång tid brukar det ta innan fåglarna hittar till ett nytt ställe med mat, någon som vet?

Mvh mycket otålig! :D
 
Fågelräkning inrapporterad och klar! Räknar inte med att hinna se några i morgon så lika bra att fixa rapporteringen nu. En bra fågelmatarhelg allt som allt. Tydligen hade jag bommat att rapportera 2018, men jämfört med 2017 fler arter och fler individer. 9 pilfinkar, 6 grönfinkar, 6 (minst...) talgoxar, 6 kajor, 2 koltrastar, 2 blåmesar, 2 skator, 1 fasan, 1 större hackspett, 1 rödhake, 1 nötväcka.

Jag var för osäker på bofinkarna och de kom inte tillbaka idag, så jag avstod från att rapportera dem för att inte chansa på något som inte är helt säkert.
 
Puh, köpte jordnötter till småpippisarna igår och bar ner säcken idag. Jäklar vad tungt det var att slänga upp 25 kg på axeln, men de snaskar nötter som jag vet inte vad! :eek:

Jag hörde dem allt när de satt i buskarna längre bort och kvittret steg till ett crescendo när jag fyllde på automaterna igen. Ett par blåmesar höll mig noga under uppsikt och väntade otåligt på att jag skulle bli klar nån gång. Säcken med hampfrön får vänta till nästa helg och det var gott om solrosfrön kvar så jag behövde inte fylla på där nu.
 
Mina förbaskade små pippisar! Här har jag bunkrat upp massor med käk men knappt en fågel i sikte? Var håller de hus, har de fått pippi och vårkänslor? Inte ens jordnötterna går åt längre och jag som släpade hem en stor säck åt dem, otacksamma små kräk. :mad:

:angel: :D
 
Mina förbaskade små pippisar! Här har jag bunkrat upp massor med käk men knappt en fågel i sikte? Var håller de hus, har de fått pippi och vårkänslor? Inte ens jordnötterna går åt längre och jag som släpade hem en stor säck åt dem, otacksamma små kräk. :mad:

:angel: :D
Här äter de allt man lägger ut, utom kanske talgbollarna
Fast de tar skatorna...:mad:
 
Jag har dels en matare som är till för talgbollar och som jag brukar lägga talg i, men annars binder jag fast talg i trädet högt upp så hundarna inte kommer åt och ingen kan sno hela biten.
denna bit var helt fryst så jag kunde inte göra hål i den
men den bit jag satte ut idag band jag fast i mitt "fågelträd"
 
Vilken kul tråd!! Hittade den precis.

Själv matar jag med skalade solrosfrön, jordnötter, talgbollar (utan nät) och äpplen. Har massvis med fåglar.

Men - mitt problem är att de flyger in i fönsterrutorna och antingen slår sig medvetslösa eller dör. De flyger rätt in i rutorna, fastän vi inte tvättar dem under vintern så de ska se lite oklara ut, så att säga. Förutom alla koltrastar, steglitser och andra småfåglar som knockats, har vi även haft en Sparvuggla som slog sig medvetslös mot en ruta (vi lämnade in den hos ett viltvårdscenter som tog hand om den och den klarade sig!) samt en Sparvhök som först knockade sig vimmelkantig men kvicknade till, och en annan dag kom IN i uterummet (vi lämnar dörren öppen så de inte ska flyga in i rutan...) och det var inte helt lätt att få ut den.

Vad gör ni för att slippa såna olyckor??
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 022
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp