Mata småfåglarna

Vilken kul tråd!! Hittade den precis.

Själv matar jag med skalade solrosfrön, jordnötter, talgbollar (utan nät) och äpplen. Har massvis med fåglar.

Men - mitt problem är att de flyger in i fönsterrutorna och antingen slår sig medvetslösa eller dör. De flyger rätt in i rutorna, fastän vi inte tvättar dem under vintern så de ska se lite oklara ut, så att säga. Förutom alla koltrastar, steglitser och andra småfåglar som knockats, har vi även haft en Sparvuggla som slog sig medvetslös mot en ruta (vi lämnade in den hos ett viltvårdscenter som tog hand om den och den klarade sig!) samt en Sparvhök som först knockade sig vimmelkantig men kvicknade till, och en annan dag kom IN i uterummet (vi lämnar dörren öppen så de inte ska flyga in i rutan...) och det var inte helt lätt att få ut den.

Vad gör ni för att slippa såna olyckor??
Jag har sällan några småfåglar som flyger emot rutan och har aldrig hittat någon död, men det finns att köpa siluetter av rovfåglar som man sätter på rutorna och det ska tydligen funka. Mer tips hittar du här: https://www.natursidan.se/nyheter/faglar-som-krockar-med-fonster-det-kan-du-gora/
 
Vilken kul tråd!! Hittade den precis.

Själv matar jag med skalade solrosfrön, jordnötter, talgbollar (utan nät) och äpplen. Har massvis med fåglar.

Men - mitt problem är att de flyger in i fönsterrutorna och antingen slår sig medvetslösa eller dör. De flyger rätt in i rutorna, fastän vi inte tvättar dem under vintern så de ska se lite oklara ut, så att säga. Förutom alla koltrastar, steglitser och andra småfåglar som knockats, har vi även haft en Sparvuggla som slog sig medvetslös mot en ruta (vi lämnade in den hos ett viltvårdscenter som tog hand om den och den klarade sig!) samt en Sparvhök som först knockade sig vimmelkantig men kvicknade till, och en annan dag kom IN i uterummet (vi lämnar dörren öppen så de inte ska flyga in i rutan...) och det var inte helt lätt att få ut den.

Vad gör ni för att slippa såna olyckor??
Vissa tider på dygnet speglar det sig i fönstret. Har med fåglar som flyger in då och då. Jag drar ner persienner.
 
Hackspetten hängde flera minuter på jordnötsbehållaren och blängde in på mig när jag satt på verandan i morse. "Yo, kolla här! Jag kan ju knappt komma åt de där ynkliga resterna längst in. :rage: Nu måste jag banka lite på behållaren så du begriper att det är dags att fylla på!"

Han är ju så jäkla söt så jag får nog följa uppmaningen. :love:
 
Jag har ett mindre hav med solrosfrön på gräsmattan under mataren som jag inte har hjärta att städa bort, vissa stunder har jag enormt med småfåglar där. Och enorma mängder solrosplantor som växer där. Jag kommer typ vara självförsörjande nästa år 😂
 
Jag har massor med frön men ingenstans att mata.. Så om någon i närheten av Gislaved vill ha så finns det både mat och matare
 
Hittade lite gamla bilder från i vintras. Stjärtmesar! :love:
IMG_0056.JPG
 
Lycka! Mamma hackspett har tagit med sig en liten hackspett junior, och visar den till ymnighetshornet i form av jordnötsautomaten utanför mitt verandafönstar. Den har en stor röd ungfågelfläck på huvudet så går inte att ta miste på, och mamma hackspett förklarar med att hämta jordnötter och peta i den när den sitter i trädet. Inte så konstigt att det har sjunkit mer än vanligt på förråden på sistone.

Så otroligt söta, och så roligt med fler av dessa vackra och roliga fåglar! :love: (även om min jordnötsbudget får räknas upp lite till nu)
 
- "Hej mitt barn, jag ville bara se så att du äter ordentligt och mår bra?"
- "Åååååh men MAMMA! Du är så himla piiinsam! Jag kan faktiskt äta själv nu!"
- *suck* "ja ja, jag menade bara väl, och så var jag kanske själv sugen på ett par jordnötter *ja dessa ungdomar*"


IMG_3060.JPG
 
Jag har en matare hänger ute med kornkross. Det väljs i sista hand när jag matar ut övriga frön så jag tänkte att det är bra "nödmat" under sommaren. Det minskar i den mataren, så lite hungriga är de allt dom små liven :heart

Fast just nu är det roligast att titta på när mor och far sädesärla uppfostrar sina små och hela flygklara gänget små-svalor som fötts i taket på logen.

Jag säger ofta att jag ska bygga fler fågelholkar och sätta upp, för dom jag har är bebodda allihopa. Men det har inte blivit av än - skäms på mig!! :o
Däremot har bin och humlor fått många nya bostadsområden i år. Både villaområden och lägenheter har det blivit ;)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 028
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Hitta tillbaka till varann?
  • Affektanfall

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp