Mata småfåglarna

Fick reklambladet från GG - dom har fågelmatarvecka denna vecka med bra priser på både mat och matare :up:
Imorgon blir det ett beök för att fylla upp inför vintern.
 
Vi fyllde på fågelmaten första gången för säsongen idag, hade en hel del kvar sedan i våras. Får se när fåglarna listar ut att det finns käk igen :up:
 
Irriterande att hampfrön är billigare att köpa i plastlåda än papperspåse. :mad:
Skiljer 30 kr per förpackning. :cautious:
Håller med!! Nu var det visserligen extrapriset som gjorde det billigare hos GG, men varför var hampafröna i pappåsen inte nersatta mest :banghead:
Fast när man bor på gård så går ju alla typer av plasthinkar till annan användning ändå, men de som inte bor så kommer ju bara att kasta hinken i återvinningen - puckat som sagt :mad:

Jag fyllde upp hela pippimatförrådet och blev av med en 1000-lapp :eek:
 
Jag köpte färsk nöttalg på Ciry gross till pippisarna idag, kort datum så jag snackade till mig en nedsättning av pris med 25%. :up:

Det blev två förpackningar som följde med hem men det finns mer kvar om någon är intresserad. I morgon ska jag hänga upp dem och fylla på fler frömatare. Det blir iaf två 8-litersmatare med solrosfrön, hirsen sparar jag tills det frusit. Jordnötterna går det åt massor av, köper säckvis. Tror det är 20-kgs säckar?
 
Hur är det med fåglar och salt? Har upptäckt att det sitter fåglar på hästarnas saltsten och pickar.
 
Jösses vad de äter! Får fylla på varannan dag, idag tyckte de nog jag var väl slö så en talgoxe ryttlade utanför mitt matrumsfönster så jag skulle fatta att det var dags att fylla på! :laugh:

8 liter solrosfrön och 1,5 liter jordnötter. :d
 
Såg världens sötaste fågelmatare på röda korsets lotteri i helgen. Det var en kaffekopp och fat, fyllt med ister och frön. Koppen låg på sidan med örat uppåt, fastlimmad på fatet. Det var så fint!
Men jag vann inget..
 
Jag vann en matare idag istället :love:
IMG_20191205_171916_651.jpg
 
Jag vann en matare idag istället :love:
Visa bifogad fil 41085
Vilken söt!
En sån där kan man ju göra själv om man har något loppisporslin - hmmm... :idea::up:

Alla mina matare behövde påfyllning idag! Nu är dom hungriga.
Jag går i reklambladet från GG att det var bättre pris på talgbollarna igen, jag ska svänga förbi på måndag och fylla på. Ska titta efter större matare också :idea:
 
Vilken söt!
En sån där kan man ju göra själv om man har något loppisporslin - hmmm... :idea::up:

Alla mina matare behövde påfyllning idag! Nu är dom hungriga.
Jag går i reklambladet från GG att det var bättre pris på talgbollarna igen, jag ska svänga förbi på måndag och fylla på. Ska titta efter större matare också :idea:
Be charken ta hem talg istället, talgbollarna kan innehålla palmolja. :(
 
Hur får man tag i talg till egna fettbollar? Har kört med ister tidigare år men talg kanske är bättre?
 
Hur får man tag i talg till egna fettbollar? Har kört med ister tidigare år men talg kanske är bättre?
Be din handlare ta hem om de inte redan har. Jag köper på Citygross i Uppsala, finns det inte redan framme så har de fryst som de tar fram så mycket jag vill ha. Det är väldigt mycket lägre kilopris dessutom än vad bollarna kostar. Jag har en matare som jag tror var för bollar när jag köpte den men som jag stoppar ner stora bitar av talg i till fåglarnas förtjusning.

Citygross har svensk nöttalg.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 969
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp