Mata småfåglarna

Det är dåligt med arter runt mina matningar fortfarande, men det kanske måste bli kallare och snöigare först?! Bra för fåglarna men trist för mig som tycker om att titta :o
Däremot så äter mina åretruntboende blåmesar, talgoxar, nötväcka och pilfinkar desto mer... :cautious:
Hur ser det ut hos er andra med arterna?
 
Mest gråsparvar, pilfink, talgoxar, blåmest och nötväckor här. Måste köpa mer nötter, går åt mycket mer av dem än solrosfröna.
 
Årets påminnelse ;)
https://birdlife.se/fagelintresse/vinterfaglar-inpa-knuten/

Fast i år blir det inte så många arter inrapporterade från mig, två till börjar ses frekvent igen (gulsparv och grönfink), men det är inte så många individer som det brukar vara. Vintern är snäll mot småfåglarna :heart
De har visserligen precis fått påfyllning av jordnötter, talg och solrosfrön men jag kommer iaf hänga upp ett par matare till med hampa, passar ju bra inför räknandet. Jag skra röja plats vid fönstret i biblioteket så kan jag och katterna räkna in dem. :up:
 
Idag har jag rapporterat in min fågelräkning.
Det blev mycket mindre med olika arter än vad jag brukar ha så här års, endast 8 st olika (brukar ha ca 15 olika iallafall).
Talgoxar, blåmesar och grönfinkar förnekar sig icke, hade minst 20 st av vardera vid olika tillfällen i helgen :up:
 
Vad är det för en liten katig fågel jag har som jagar bort talgoxarna från mataren? De vågar inte landa på samma sida där den sitter. Den är mindre än en talgoxe och gul/grön randig.
 
Vad är det för en liten katig fågel jag har som jagar bort talgoxarna från mataren? De vågar inte landa på samma sida där den sitter. Den är mindre än en talgoxe och gul/grön randig.
Inte direkt gul/grönrandig men är det något liknande det här?

1582038698621.png


Isf är det en trädkrypare.
 
Tack för ditt svar 😊
Men den var inte så vit på magen och hade inte så lång näbb. När jag googlar liknar "min" fågel mest en grönsiska, den var väldigt liten, men de är flyttfåglar, brukar uppträda i grupp och gillar al (som jag inte tror växer här).
 
Jag kollade statistik från "vinterfåglar inpå knuten", och rapporteringen har sjunkit med ca 7000 rapporteringar, alltså från 22.000 ungefär, till lite drygt 15.000 rapportplatser. De senaste åren har annars rapportering legat rätt stabil.

Lite oroande. Undrar varför

Vill folk inte räkna längre? Fungerar inte rapportsystemet tillräckligt bra?

Är det någon här som har en aning om varför rapporteringen doppat?
 
Jag kollade statistik från "vinterfåglar inpå knuten", och rapporteringen har sjunkit med ca 7000 rapporteringar, alltså från 22.000 ungefär, till lite drygt 15.000 rapportplatser. De senaste åren har annars rapportering legat rätt stabil.

Lite oroande. Undrar varför

Vill folk inte räkna längre? Fungerar inte rapportsystemet tillräckligt bra?

Är det någon här som har en aning om varför rapporteringen doppat?

Oj, ja det var stor skillnad! Själv hör jag till dem som både slarvat med rapporteringen i år och har inte heller haft riktig kontinuitet i matningen.

Det är bara en gissning, men kan den milda vintern möjligen spela in på något sätt? Några tydligare köldknäppar kanske pushar en del av dem som inte matar jämt att sätta igång, och sedan hålla igång matningen? Men här har det i alla fall aldrig kommit någon köldknäpp, knappt ens på "skrapa bilrutorna"-nivå. Såklart att de små behöver mat också en mild vinter, men jag hade nog kunnat känna mer dåligt samvete om det varit minusgrader och fruset ute och det var helt tomt i förråden längre perioder.
 
@skogaliten
Jag var på skidsemester annars hade jag rapporterat.
Ja, det tror jag säkert!:)

Men jag tror knappast att det var 7000 av dem som rapporterad senaste åren som råkade vara bortresta, utan jag oroar mig för att t.ex. förskolor och skolor kanske slutat rapportera.

Om barn inte längre får tipset från (för-)skolan att man kan mata fåglarna, försöka ta reda på vilken art det är o.s.v., så är det dåligt för att utveckla en förståelse för djurvärlden i allmänhet.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 969
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp