Mata småfåglarna

Oj, ja det var stor skillnad! Själv hör jag till dem som både slarvat med rapporteringen i år och har inte heller haft riktig kontinuitet i matningen.

Det är bara en gissning, men kan den milda vintern möjligen spela in på något sätt? Några tydligare köldknäppar kanske pushar en del av dem som inte matar jämt att sätta igång, och sedan hålla igång matningen? Men här har det i alla fall aldrig kommit någon köldknäpp, knappt ens på "skrapa bilrutorna"-nivå. Såklart att de små behöver mat också en mild vinter, men jag hade nog kunnat känna mer dåligt samvete om det varit minusgrader och fruset ute och det var helt tomt i förråden längre perioder.
Mycket möjligt att den milda vintern kan spela in en del.

Vid vår fågelmatning, så har vi haft ungefär lika många individer som tidigare år, men en del arter som finns här, men som ser "fågelmat" som i allra högsta grad nödmat, har uteblivit helt, eller bara varit här någon enstaka gång.

Andra arter, som vanligen bara väldigt sällan är här vid fågelmaten, eftersom de brukar flytta lite längre söderut, har varit här istället.

Jag har t.ex. aldrig haft så många gulsparvar runt fågelmaten som i år, liksom grönsiskor.

Tyvärr så blir det glesare och glesare med grönfinkar, de har problem med en parasitsjukdom https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/trichomonas-hos-gronfink/
 
Mycket möjligt att den milda vintern kan spela in en del.

Vid vår fågelmatning, så har vi haft ungefär lika många individer som tidigare år, men en del arter som finns här, men som ser "fågelmat" som i allra högsta grad nödmat, har uteblivit helt, eller bara varit här någon enstaka gång.

Andra arter, som vanligen bara väldigt sällan är här vid fågelmaten, eftersom de brukar flytta lite längre söderut, har varit här istället.

Jag har t.ex. aldrig haft så många gulsparvar runt fågelmaten som i år, liksom grönsiskor.

Tyvärr så blir det glesare och glesare med grönfinkar, de har problem med en parasitsjukdom https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/trichomonas-hos-gronfink/
Vi har flyttat bort fågelmataren från huset, så jag skulle behöva sitta med kikare för att räkna, då blev det inte lika roligt tyvärr.
 
Jag har haft hundratals pilfinkar denna höst/vinter och helt plötsligt är alla borta? Någon som har en idé varför? Har inte bytt mat eller liknande. Nu har jag dock utökat utbudet och fått de grönsiska och koltrast. Men saknar mina pilfinkar
 
Ja, det tror jag säkert!:)

Men jag tror knappast att det var 7000 av dem som rapporterad senaste åren som råkade vara bortresta, utan jag oroar mig för att t.ex. förskolor och skolor kanske slutat rapportera.

Om barn inte längre får tipset från (för-)skolan att man kan mata fåglarna, försöka ta reda på vilken art det är o.s.v., så är det dåligt för att utveckla en förståelse för djurvärlden i allmänhet.
Själva var ju ornitologerna inne på just att den milda vintern gjort så att det är både färre individer men också färre arter vid matningarna och då vill inte folk rapportera in t.ex 1 talgoxe och 1 blåmes utan struntar i det. Dom förlängde ju räkningen i år en hel vecka för att se om fler lämnade in rapporter.

Det skulle vara intressant att veta om din oro är befogad gällande förskolor och skolor. För det är ju i de åldrarna som intresse skapas, men om jag ska vara negativ så känns det som hela "vara i naturen" och naturläran inte prioriteras längre och det är synd, jättesynd!
Men samtidigt har jag den fullaste förståelse för de stackarna lärarna med sina jätte-klasser av barn att de ska hinna med allt.
 
NU vill jag ha fågelräkning!!
Jag har massor med fåglar och arter vid matningen, det är flyttfåglar som börjar dyka upp såsom järnsparv, grönsiska, gråsiska och hämpling. Mina päronträd ser ut som påskris när småpippina fyller träden :love:
....Och det kvittrar och sjunger och har sig också!

I går kväll, så hörde jag Koltrasten för första gången i år.
 
Nu är salmonellasäsongen igång på riktigt också. Tack och lov inte alls lika galet som förra året och året innan det då det började komma fall redan i januari!
Troligtvis pga mindre småfåglar i år.
 
Satt upp två fågelholkar men tydligen är hålen antingen för små eller har för skarpa kanter då blåmesen jobbar hårt med att korrigera detta :)
 
Satt upp två fågelholkar men tydligen är hålen antingen för små eller har för skarpa kanter då blåmesen jobbar hårt med att korrigera detta :)
Blåmesen kan ju ha de minsta hålen, så det borde inte vara därför? De hackar ju inte heller ut hål, den är väl onöjd på något vis. ;) Det är mer surt när hackspetten bestämmer att den ska hacka sönder holkarna...

Funderar på att gå ett varv och rädda mina billiga holkar som trillat isär, trist när de bara håller en säsong!
 
Det blev mycket fåglar vid matningen i mars, efter en mycket art- och individfattig vinter (endast talgoxar var talrika). Nu är ett eller två par stenknäck framme nästan dagligen och det har jag stor behållning av. :love: De har så himla fin färgning och ser nästan lite exotiska ut.
 
Funderar på att gå ett varv och rädda mina billiga holkar som trillat isär, trist när de bara håller en säsong!
Där påminnde du mig om något :up:
Jag har också några holkar som jag köpt för att dom var så fina, men hållbarheten var noll. Dom ska såklart renoveras!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 966
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp