Mata småfåglarna

Blåmesen kan ju ha de minsta hålen, så det borde inte vara därför? De hackar ju inte heller ut hål, den är väl onöjd på något vis. ;) Det är mer surt när hackspetten bestämmer att den ska hacka sönder holkarna...

Funderar på att gå ett varv och rädda mina billiga holkar som trillat isär, trist när de bara håller en säsong!
Jag tror den tycker kanterna ska vara avfasade
Titta här vad den jobbat
F27945A3-DB61-46C0-A84D-139F138D69DA.jpeg
 
Tips på skatmat? Min fina skata från förra året är här 😍 Hon har fått en kokt potatis och lite jordnötter som hon gillade.
 
Mina fåglar fått 5stjärnig buffé. Tillgång till solrosfrön, vildfågelbladning, jordnötter och talgbollar. Jordnötter är favoriten helt klart, roligast att större hackspett hittar till fågelbordet.

Har sett talgoxe, blåmes, nötväcka, nötskrika och större hackspett vid mitt fågelbord.
 
I avsaknaden av ett husdjur och ett aktivt liv så har jag upptäckt hur förtjusande det är att beskåda allsköns småfåglar som hänger i trädgården och har således smått påbörjat att mata dem. Än så länge är jag bara inne på talgboll nummer två, men det är verkligen roligt att se den ökade aktiviteten under den tiden! Inledningsvis var det framförallt ett gäng talgoxar och skator, men sedan har det ökat på med några blåmesar, nötväckor, koltrastar och två domherrar (:love:). Sen har säkert mitt otränade öga missat någon sort. Överväger att utöka verksamheten med ett fågelbord och ser det lite som en dröm att lyckas handmata en fågel någon gång.... haha.
 
Måste visa bilder, blir lite roligare så :D

Fick skaffa fågelmats hängare, då antingen nuvarande ägare av huset eller tidigare ägare gått bananas tat ner tyvärr flesta av träden.Men här bild på Nötskrika som sambon tog och blev förvånad att se, jag med just då visste inte var för fågel så fick fråga sen :laugh:
Bytte ut nätet med jordnötter till jordnötsautomat då var så poppis med jordnötter.
 

Bifogade filer

  • received_280040569724320.jpeg
    received_280040569724320.jpeg
    423,6 KB · Visningar: 27
Sen mest välspenderade 200kr jag lagt på länge, fågelbord till fönster (finns billigare, men var denna jag hittade). Här med blåmes som stajlar (den landade under annan blåmes och stannade så här en stund :laugh: )
 

Bifogade filer

  • 20201027_154846.jpg
    20201027_154846.jpg
    281 KB · Visningar: 35
Varning, det är råttår i år och de älskar att vi matar fåglarna. Tänk på att en råtta kan klättra flera meter högt och hoppa över en meter. Häng fågelmatarna utom räckhåll så ni inte matar mer än småfåglarna.

Jag ska köpa svensk talg i veckan och hänga upp i en matare jag har där råttorna inte kommer åt, men jag kommer vänta med fröerna. :(
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 029
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp