Mata småfåglarna

I valet och kvalet om jag ska fortsätta mata (dvs köpa mer frön) eller låta bli (dvs lägga alla mina pengar på jord istället).
 
Det finns inga insekter här än, så fåglarna behöver fortfarande mat. De äter och äter och äter. Det får jag igen under insektssäsongen. Då har jag massor av fåglar som hjälper till att hålla insektstrycket nere. Win Win.
 
Jag matar fortfarande och, oj, vad det är givande. Gårdagen var helt otrolig. Alla vanliga matgäster var här; grönfink, entita, gulsparv, nötväcka, talgoxe, blåmes, domherre, hackspett, skata, nötskrika, koltrast och rödhake. Sedan kom ett par stjärtmesar, en hel svärm bofinkar och slutligen 30-talet sidensvansar ❤️ Vilken glädje!
 
Jag började mata småfåglarna bara för några veckor sen (flyttade ut i skogen i februari). Än så länge bara med talgbollar men funderar på om jag ska komplettera med ett fröhus också, fast det kanske är onödigt nu när det börjar bli vår? Är visserligen fortfarande runt nollan, ibland minusgrader, på nätterna och ska väl vara så ett tag till, så det kanske är lugnt att mata på?

Har i alla fall numer en väldigt trevlig utsikt från hemmakontoret. Ett konstant flöde av talgoxar och regelbundna besök av ett par blåmesar, domherrar och en nötväcka. Minst en gång om dagen kommer hackspetten, två koltrastar och två sidensvansar och de senaste dagarna har det även dykt upp bofink och svartmes/talltita (lite osäker då den inte vill sitta still i en bra vinkel :p).
 
Fågelmängden ökat.. Men solrosfrö åtgången inte ökat nämnvärt, men jordnötter går åt i stadig takt.

Talgoxar, blåmesar är mest. Även idag och igår sett domherrar honor och en hane. Bofink och nån mer jag inte kommer på namnet. Även skator och koltrastar som håller till här.
 

Bifogade filer

  • 166764089_10224914128470858_5694836148635539883_o.jpg
    166764089_10224914128470858_5694836148635539883_o.jpg
    366,4 KB · Visningar: 22
Fågelmängden ökat.. Men solrosfrö åtgången inte ökat nämnvärt, men jordnötter går åt i stadig takt.

Talgoxar, blåmesar är mest. Även idag och igår sett domherrar honor och en hane. Bofink och nån mer jag inte kommer på namnet. Även skator och koltrastar som håller till här.
Åh, dommisar. :love:
 
Fåglarna ratar mina Solrosfrön än här. Andra fröer äter de...
Du får hoppas Steglits kommer på besök, jösses vad solfrosfrön mängden sjönk idag. Några få talgoxe åt lite av det med men Setglitsarna tyckte var rena buffén med alla solrosfrön. Ska tilläggas första gången jag fått se Steglits, härliga fåglar att titta på :love:

167174262_10224919793732486_8613195468867763122_n.jpg


Har ingen bild men fru Hackspett har gett mig nästan hjärtattack tre gånger i rad. Hon landat vid mataren på fönstret när jag suttit inne vid köksbordet och jag hoppar till varje gång :rofl:
 
Tänkte köpa mer solrosfrön till fåglarna, men det är slut överallt :arghh: Okej att säsongen typ är slut, men jag vill ju fortsätta mata ett tag till..
 
Tänkte köpa mer solrosfrön till fåglarna, men det är slut överallt :arghh: Okej att säsongen typ är slut, men jag vill ju fortsätta mata ett tag till..
Ja, det är svårt att hitta nu ☹️ Fåglarna vill fortfarande ha och behöver säkert också eftersom det än så länge i alla fall här är ont om flygfän. Jag har inget minne av att det förr har varit svårt att hitta fågelmat i början av april.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 966
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp