Mata småfåglarna

Fick hem fågelmat i torsdags, så nu har matandet börjat här också. Kompletterade med två fröhus som fyllts med vildfågelblandning, körde bara med en talgbollsbur förra året (flyttade hit i februari så säsongen blev inte så lång). Så har två fågelmatarstationer nu, en på var sida om huset.

Dröjde till lördag innan jag såg de första fåglarna där, nån talgoxe först och sen dök nötskrikorna upp! De hänger där typ hela dagarna nu, och upptäckte imorse att allt är näst intill slut redan. Så uppskattat var det i alla fall!

Nötskrikorna har för övrigt en mycket intressant ätteknik. De sprätter ned så mycket de kan på backen och sätter sig sen där och äter. Rätt underhållande att se på! :D
 
Älskar Nötväckans ätstil :D
 

Bifogade filer

  • 20211012_161020.jpg
    20211012_161020.jpg
    434,5 KB · Visningar: 41
r6_mrNrDLj1wAlyre7XKsAkR9dj9ZOaxzgWJrugQx1CiSZUDuuNA7RSGUkSpNenZ4NEeca1riGBVdqzLQAItOtNTiCdbm4zTYP7tjzobFd3PIrgDxTivbsqbkaO_LmwMol2vl0BC2z5rLXDopUuBlD5RsPq5HluGySiKzybHkn0igzMCIhEpJLAt0QlNK-br7HhlnbwKa2GG-xgtiI6Og_VLTreGU6FyA-ZMJk3NABz6fekbO4oP5s8OUBUsDuZG8hatgR5KidPuxnN9nXfjfQ8m94sxqWP010FOawsLIBjOvx_XuFbH-cI_qdWp0oq2_NFftDyFsbLLQIe6eeXcwrRqBuBTp08b-V6K63k6g7SNoJSsP-AoTZK11YWR7AGYBQ_iWVE47DpvNZq3q8SXPXpk4blWW1OpKRmGvuOk_F5agxam8Uf6w34KsscigMjdgGj2lvo7QsFS5SBaiBU36Q1jCnvJ26SnGRA5SOP5LoGDgFqpU4IBFmFj3Y6oaeYu_B2vytmyxk5NB6bJC71wdPkMzMOMj3zD-fHbXbR9y84tSgkzjmjqfCUeu3JPmf_qxaS2l3fD0hIhu3nfaQSpJWpzBKrnvj86l_1bZJvx_hg0d3KBatv2zvVh4XONMr37RPj1FGT0H_tyZ1dixRYb2V7-iSktAe2Zm2i4w-P-5qWO-XUx_zwGOGppR9J1maYDKh4aHI9QqOMnpLlyzpr0ziII=w686-h914-no

Köpte talgbollar och jordnötter igår att komplettera solrosfröna med, så nu fattas bara en viltfågelblandning så att jag kan ha olika saker i de olika matarna (Solrosfrön i de bägge översta just nu). Dottern som fått fylla på och hänga upp alla matarna är jättenöjd och vill mata varje gång vi går förbi, katterna som ser mataren genom fönstret är jättenöjda och fåglarna verkar nöjda de med :D
 
Vad ska jag köpa, blandning eller rena solrosfrön? Har haft blandning hittills och det har växt upp en mindre havreåker under matarna..
Kanske bättre att satsa på rena solrosfrön? Fast det blir antingen skräpigt (av skalen) eller väldigt dyrt (färdigskalade).
 
Vad ska jag köpa, blandning eller rena solrosfrön? Har haft blandning hittills och det har växt upp en mindre havreåker under matarna..
Kanske bättre att satsa på rena solrosfrön? Fast det blir antingen skräpigt (av skalen) eller väldigt dyrt (färdigskalade).
Jag köper i princip aldrig färdigblandat, just för att det är "fel" blandning för de fåglar som äter hos mig, vilket gör att det mesta sprätts ur och blir inte uppätet.
Jag köper "rena" sorter av olika saker och så sätter jag en sak/matare, då ser jag vad som äts och det blir inte så mycket skräp.
Då kan jag dessutom välja vart de olika sakerna ska hänga, t.ex oskalade solrosfrön hänger inte inne på innergården utan över ytan med "äng".
Sen har jag en yta i gamla hagen där jag stör havre för att gulsparvarna ska få sitt och det är uppskattat.
 
Jag har köpt en fågelmatare för nötter, men personen jag pratade med försäkrade mig att den även kommer fungera för frön. Så nu har jag beställt frön också men börjar tvivla. aaugh!
 
Jag har köpt en fågelmatare för nötter, men personen jag pratade med försäkrade mig att den även kommer fungera för frön. Så nu har jag beställt frön också men börjar tvivla. aaugh!
Typisk säljare :meh:
Det brukar vara för stora hål i nätet på de som är tänkt till nötter för att passa frön, tyvärr. Men du får kolla. De jag har för frön är heltäckta och så är det "ät-hål" med pinne att sitta på.
 
Har hängt upp mataren med skalade jordnötter men är lite missnöjd eftersom det ändå sitter en del skal kvar. Hur som, hitintills har inga fåglar upptäckt det, så får vänta tålmodigt för att se om det blir någon fågeltv.
 
Har hängt upp mataren med skalade jordnötter men är lite missnöjd eftersom det ändå sitter en del skal kvar. Hur som, hitintills har inga fåglar upptäckt det, så får vänta tålmodigt för att se om det blir någon fågeltv.
Menar du det bruna skalet? Det tas inte bort utan det är det hårda skalet runt nötterna som avses.

jordnotter_i_skal_tvilling_svart_54.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 029
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp