Mata småfåglarna

Har fyllt på kokosnötter med frön och kokosfett. Ska hänga ut en när de stelnat.
16452862992566650583293784238789.jpg
 
Men hur kan det bli reflexer om ni drar för?
Problemet är väl att det är utsidan av fönstren som reflekterar dagsljus och inte insidan.

Våra fönster reflekterar också på det sättet, men som tur är det sällan vi har fågelkrockar.

Jag har funderat på att sätta upp snören eller något liknande för att markera att det är fönster och inte fri flyg-yta.
 
Jag har besök av gråbruna fåglar som är rostfärgade på bröstet. Jag vet inte alls vad det är för fåglar. Har kollat i fågelboken och det närmaste jag kommer är gråsiska och snösiska. Men på bilderna är de inte alls så roströda på bröstet. Och rött på huvudet är jag osäker på om de har. Tyvärr har jag ingen bra kamera så jag kan fota dem.
 
Jag har besök av gråbruna fåglar som är rostfärgade på bröstet. Jag vet inte alls vad det är för fåglar. Har kollat i fågelboken och det närmaste jag kommer är gråsiska och snösiska. Men på bilderna är de inte alls så roströda på bröstet. Och rött på huvudet är jag osäker på om de har. Tyvärr har jag ingen bra kamera så jag kan fota dem.
Rödhake?
 
Nej, dem känner jag igen och de håller heller inte till här så här års. Rödhaken är rundare/kompaktare i formen än dessa som är mer slanka. Och rödhakens roströda drar mot orange, medan färgen på bröstet på dessa drar mot rosa och är ganska blekt.
 
Min gissning var gråsiska.

Är de större än en sparv slänger jag fram rödvingetrast som ett förslag även om det kanske är lite tidigt för att se den ännu.
 
Min gissning var gråsiska.

Är de större än en sparv slänger jag fram rödvingetrast som ett förslag även om det kanske är lite tidigt för att se den ännu.
Rödvingetrast är det inte. Denna pippi är liten. Gråsiska kan det vara, även om de bilder jag har på den i min bok inte känns helt hundra.
 
Jag har besök av gråbruna fåglar som är rostfärgade på bröstet. Jag vet inte alls vad det är för fåglar. Har kollat i fågelboken och det närmaste jag kommer är gråsiska och snösiska. Men på bilderna är de inte alls så roströda på bröstet. Och rött på huvudet är jag osäker på om de har. Tyvärr har jag ingen bra kamera så jag kan fota dem.
Hämpling?
007_H%C3%A4mpling.jpg

Carduelis_cannabina_1_%28Martin_Mecnarowski%29.jpg
 
Här har fåglarna börjat äta mer frön och talgbollar än på hela vintern
Vette tusan varför? Samma frön och bollar...
 
Här har fåglarna börjat äta mer frön och talgbollar än på hela vintern
Vette tusan varför? Samma frön och bollar...
Fröna har gått åt hela vintern hos mig. Nu börjar talgbollarna också gå åt.

Det var samma sak förra året: i slutet av februari blev talgbollarna populära. Jag tänker att det kanske beror på att minusgrader gör talgen hård som sten, medan plusgrader gör att det är trevligare att hacka i sig talgen?

Fåglarna verkar också vara aktivare nu när det är varmare och ljusare än under vintern.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 966
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp