Mata småfåglarna

Ja, det är svårt att hitta nu ☹️ Fåglarna vill fortfarande ha och behöver säkert också eftersom det än så länge i alla fall här är ont om flygfän. Jag har inget minne av att det förr har varit svårt att hitta fågelmat i början av april.

Nä, det brukar alltid finnas nåt att få tag i.. men jag kammade noll idag. Fåglarna åt upp det sista jag hade så nu vet jag inte vad jag ska erbjuda dem
 
Mina fåglar nobbar mina solrosfrön än.
Vet inte vad det är för fel på dem?
De är större än de jag brukar beställa
 
Slutade mata men började igen nu när det blev skitväder. Annars har det börjat komma knoppar att mumsa på och soliga dager är insekter framme. Men nu är det kallt och snö till och från. Liksom nån annan skrev matar jag nu för att de ska överleva och hålla sig här och äta upp mina skadeinsekter i sommar. :up:
Såhär framåt våren kommer det då lite roligare arter. Igår finbesök av stenknäck i par, en järnsparv, många bofinkar och lite bergfinkar samt rödhake. Domherrar, nötväcka, blåmes, talgoxe, svartmes, talltita och koltrast hör till stammisarna. :) Tycker det är så roligt när berg- och bofinkar kommer i flock och äter på marken för de är så väl kamouflerade så först ser det ut som att marken eller löven rör på sig innan man ser de individuella fåglarna. :p
 
Här hade vi en dramatisk påskhelg. Fåglarnas favoritmat tog slut, och de lyste med sin frånvaro. Tyckte det var lite väl extremt då jag inte såg nån alls på flera dagar, trots att jag f Men så hade vi varit ute rätt mycket under helgen också, så det kunde ju göra sitt. Första jobbdagen efter helgen hör jag ett skrik och det kommer en brunsvartvit ”klump” flygande förbi hemmakontorsfönstret. Så under fågelbordet parkerar en sparvhök och har ihjäl en skata. :o
Dagen efter detta började småfåglarna komma tillbaka...
 
Här hade vi en dramatisk påskhelg. Fåglarnas favoritmat tog slut, och de lyste med sin frånvaro. Tyckte det var lite väl extremt då jag inte såg nån alls på flera dagar, trots att jag f Men så hade vi varit ute rätt mycket under helgen också, så det kunde ju göra sitt. Första jobbdagen efter helgen hör jag ett skrik och det kommer en brunsvartvit ”klump” flygande förbi hemmakontorsfönstret. Så under fågelbordet parkerar en sparvhök och har ihjäl en skata. :o
Dagen efter detta började småfåglarna komma tillbaka...
Oj! Vilket skådespel. Och en skata, det var inget litet byte. :) Hade också en sparvhök här i vintras som slog sig ner på själva fågelmatningen men den blev utan skrovmål den gången. Otroligt fina fåglar.
 
Oj! Vilket skådespel. Och en skata, det var inget litet byte. :) Hade också en sparvhök här i vintras som slog sig ner på själva fågelmatningen men den blev utan skrovmål den gången. Otroligt fina fåglar.
Nä, de var ju i princip lika stora... Tog den nästan 10 minuter att ha ihjäl skatan, så den fick kämpa för middagen! Men det var riktigt häftigt att få se, och på så nära håll dessutom! :)
 
Ego-hackspetten tryckte i sig en halv talgboll i ett nafs :cautious:
IMG_20210425_135104.jpg
 
Nu är stamgäster hackspett, nötskricka, nötväcka, gulsparvar, domherre, talgoxe, blåmes, skator, duvor,koltrast, stenknäck och rödhake.. Och jag säkert missat någon :rofl: Men så kul med olika arter trodde jag inte riktigt när jag satte upp fågelmatare :love:

Dessa kom på kort visit, Starar 🤩
1619383820246.png
 
Pax för att boka sparvhöken! Skatorna har visat sig svårjagade med bössa. Två ur förra årets kull strök med i samma omgång, men de två kvarvarande är apskygga.

Såååååå.... Sparvhöken bokad, var kan jag messa adressen? :sneaky:
Haha! Har inte sett den på ett litet tag nu, men lovar att hojta direkt den dyker upp igen! :D
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 969
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp