Mata småfåglarna

Rödhaken, börja komma på besök bara för några dagar sen.
Visa bifogad fil 68522
Kul! Rödhaken började dyka upp här nyligen också. Dock har övriga småfåglar minskat ordentligt (kanske lika bra, talgoxarna började bli rätt runda). Duvorna är de mest flitiga gästerna, skatorna bygger bo precis intill så de brukar passa på att plocka lite mat i samband med att de hämtar grenar från marken. Hackspettarna och koltrastarna gör också regelbundna besök, men i övrigt är det rätt lugnt.
 
Inte matningsplatsen men det var så gulligt så jag måste :love: mor har installerat en övervakningskamera i stugan och den har levererat!
IMG_20210426_134948.jpg
 
Har slutat mata men sitter nu och tittar på en rödhake som gillar att sitta på landets stängselstolpar. :) Inväntar att grå och svartvit flugsnappare ska dyka upp, samt trädgårdssångare och svarthätta. Men de dröjer lite till. Men de är välkomna insektsjägare.
 
Såg idag en fågel aldrig sett förut, men tyvärr kunde varken fota eller idenfiera då flög iväg lite snabbt, tusan.. Ms Hackspett skrämmer mig fortfarande emellanåt landa vid mataren vid fönstret :rofl:


Idag blev världen en blåmes fattigare. Jag och sambon fick bevittna Nötskrikan attackera och döda en blåmes, den såg till att få lite fredagssnack O_o:eek::rofl:
Visste inte Nötskrikan tog andra fåglar, så sökte info om den att den äter fågelungar, ägg och smådjur.. Småfåglar med tydligen, lärde man sig något nytt.

181091949_10225122424318124_3200713388174221306_n.jpg
 
Såg idag en fågel aldrig sett förut, men tyvärr kunde varken fota eller idenfiera då flög iväg lite snabbt, tusan.. Ms Hackspett skrämmer mig fortfarande emellanåt landa vid mataren vid fönstret :rofl:


Idag blev världen en blåmes fattigare. Jag och sambon fick bevittna Nötskrikan attackera och döda en blåmes, den såg till att få lite fredagssnack O_o:eek::rofl:
Visste inte Nötskrikan tog andra fåglar, så sökte info om den att den äter fågelungar, ägg och smådjur.. Småfåglar med tydligen, lärde man sig något nytt.

Visa bifogad fil 68743
Oj, vilken dramatisk syn ändå! Har hittills inte sett en fågel döda en annan här i trädgården, men det kommer väl (och har väl säkert hänt, bara att jag inte sett själv).
 
Oj, vilken dramatisk syn ändå! Har hittills inte sett en fågel döda en annan här i trädgården, men det kommer väl (och har väl säkert hänt, bara att jag inte sett själv).

Verkligen! :eek:

Trodde någon av grannkatterna som passerar skulle va större hot, men ens så länge har de inte tagit nån fågel vad jag vet.

@Soffan74 Här är det som läggs i skålen längst ner som går åt mest blandning jordnötter, solrosfrön men beror på duvor, småfåglar och ekorrar käkar där :rofl: . Annars är solrosfrön och jordnötter som ligger i topp.
 
Idag tog jag bort min fönstermatare sätter upp den tidigast sen höst då blåmesar m.m inte haft trubbel med den..

Hade dödsfall idag där en Grönsiska flög in fönstret och dog av smällen. :cry:
Vet ej var pga mataren då inte flög in nära den och inte haft intresse nära den mataren förut (hållt sig på marken) men av säkerhetskäl tog ner den ändå.
 
Verkligen! :eek:

Trodde någon av grannkatterna som passerar skulle va större hot, men ens så länge har de inte tagit nån fågel vad jag vet.

@Soffan74 Här är det som läggs i skålen längst ner som går åt mest blandning jordnötter, solrosfrön men beror på duvor, småfåglar och ekorrar käkar där :rofl: . Annars är solrosfrön och jordnötter som ligger i topp.
äpplen och päron går åt här. Och osaltade popcorn
 
Jag har aldrig sett så mycket domherrar som de senaste veckorna, så fina! Man tänker ju att de bara kommer fram mitt i smällkalla vintern, men de verkar uppskatta matning inpå vårkanten :)

Har också sett en stenknäck för första gången, superfin! Och stooor näbb :D
 
Matar inte direkt nu, men det är ändå ganska många fåglar och hänger i trädgården. Lite roligt att jämfört med i höstas då talgoxarna var absolut mest talrika tillsammans med nötväckor. Nu är det lite mer spridda skurar, men mer blåmesar än talgoxar och nötväckor är mer sällsynta. Koltrastar och rödhakar hänger ofta här också, och igår la jag märkte till en så rar svart och vit fågel som jag inte kände igen. Kunde inte identifiera igår, men idag dök den upp igen och det är nog en svartvit flugsnappare. :heart Lite oklart varför jag dog söthetsdöden vid åsynen av den, när jag inte är lika förtjust i sädesärlor som ju också har samma färgkombination, haha.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 966
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp