Mata småfåglarna

Fröna har gått åt hela vintern hos mig. Nu börjar talgbollarna också gå åt.

Det var samma sak förra året: i slutet av februari blev talgbollarna populära. Jag tänker att det kanske beror på att minusgrader gör talgen hård som sten, medan plusgrader gör att det är trevligare att hacka i sig talgen?

Fåglarna verkar också vara aktivare nu när det är varmare och ljusare än under vintern.
ja.
Fast här har de ätit dåligt av fröna med
 
ja.
Fast här har de ätit dåligt av fröna med
Det måste skilja på frö och frö. För jag köper solrosfrön på Jula och dom går åt "som smör i solsken", men nu var dom slut så jag fick köpa några säckar på ÖoB och då har fåglarna slutat att äta hos mig :( Det har aldrig hänt förr.
 
Det måste skilja på frö och frö. För jag köper solrosfrön på Jula och dom går åt "som smör i solsken", men nu var dom slut så jag fick köpa några säckar på ÖoB och då har fåglarna slutat att äta hos mig :( Det har aldrig hänt förr.
Ok
Ja, har köpt mina frön på nätet
 
Jag har varit på g att sluta mata småfåglarna för säsongen, men har gett dem mat igen då det kom så mycket snö. Och idag kom det två steglitser till utfodringsplatsen. Det har jag inte sett förut. Jag har faktiskt aldrig sett steglitser här över huvud taget förr.
 
Matar fortfarande och igår fick jag finbesök i form av en ringduva i fågelhagen:love::
Ringduvan1.jpg

Så bred! :rofl:

Har en kajflock som är här jämt också, tyvärr är de väldigt skygga men det blir bättre och bättre. Var orolig över en av dem i sommras då den skadade vingen men jag fick aldrig tag på den, vad det nu än var som hände med den så kan den flyga nu i alla fall, vingen hänger ner men den fungerar!

Annars är det mest rödhaken och koltrastarna som alltid är här samt blåmesar, pilfinkar och talgoxar. Inte så mycket av de lite ovanligare arterna längre.
 
Kolla!! :love: tycker dom är så vackra!
Fröna har gått åt som smör i solsken, det har varit massor av duvor och skator här.. och en grannkatt som vill äta fåglarna 😅

Är lite nojjig att grannarna ska börja klaga.. kanske avvaktar med frön närmare vintern istället?
20220526_115456.jpg
 
Har 3 duvor nu som kommer och vill ha frön. Lägger deras frön på en sten, för de verkar inte komma åt dem i matarna?
 
Matar fortfarande och har ett ringduvspar, en kajflock och två skatpar + ett stort pilfinksgäng, talgoxar, blåmesar och nötväckor som är här regelbundet. :love:

Har en favoritskata som har lärt sig att jag gömmer godis (körsbär och dyl) till den på ett speciellt ställe, den är väldigt diskret när den tar sina godsaker därifrån och jag har hitintills inte sett någon annan titta där.
 
Vi är i sommarstugan och här matar jag inte fåglarna direkt men lämnar medvetet kvar bär till dom på mina buskar. Hoppas att det uppskattas, vi har en del fina småfåglar här iaf 🤗
 
Jag var tidigare i veckan och handlade på mig lite frön inför vintern, och som allt annat så har det blivit dyrare.
I år kan det bli första året på väldigt länge som jag ransonerar maten åt småfåglarna :(

Har ni varit och handlat frön än? Hur ställer ni er till matningen i vinter, när allt blir så dyrt?
 
Jag var tidigare i veckan och handlade på mig lite frön inför vintern, och som allt annat så har det blivit dyrare.
I år kan det bli första året på väldigt länge som jag ransonerar maten åt småfåglarna :(

Har ni varit och handlat frön än? Hur ställer ni er till matningen i vinter, när allt blir så dyrt?
Jag har inte ens hunnit tänka tanken, men inser nu att fåglarna kan bli utan mat i vinter. :( Jag tror inte min inkomst kommer räcka till.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 965
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp