Matandes i tid och otid

GoLightly

Trådstartare
Hur ser ni på att andra matar era hästar med godsaker?

Min häst är söt, väldigt social och glad i mat vilket gör att de andra i stallet ofta frågar om de får ge honom diverse frukt/rotfrukter/godis och jag brukar säga ja för att vara snäll. Nu sista tiden tycker jag att det har eskalerat lite för mycket med hur mycket han får när jag är där och jag har ingen koll hur mycket han matas när jag inte är där vilket jag känner mig rätt obekväm med. Eftersom min häst dels borde gå ner lite i vikt och dels börjar leta godis hos folk när vi går förbi någon så funderar jag på att förbjuda allt matande och sätta upp en skylt på boxdörren, med risk för att ses som tråkig och tvär, men det kan jag ta :D
 
Hur ser ni på att andra matar era hästar med godsaker?

Min häst är söt, väldigt social och glad i mat vilket gör att de andra i stallet ofta frågar om de får ge honom diverse frukt/rotfrukter/godis och jag brukar säga ja för att vara snäll. Nu sista tiden tycker jag att det har eskalerat lite för mycket med hur mycket han får när jag är där och jag har ingen koll hur mycket han matas när jag inte är där vilket jag känner mig rätt obekväm med. Eftersom min häst dels borde gå ner lite i vikt och dels börjar leta godis hos folk när vi går förbi någon så funderar jag på att förbjuda allt matande och sätta upp en skylt på boxdörren, med risk för att ses som tråkig och tvär, men det kan jag ta :D

I mitt stall är det en oskriven regel att aldrig någonsin mata andras hästar utan lov. Det finns t ex ett par hästar som varit inne för foderstrupsförstoppning, några äldre med dåliga tänder, fånghästar osv, hästar som kan bli svårt sjuka av fel foder. Dessutom är det oerhört irriterande när ens annars väluppfostrade häst börjar muddra ens fickor på godis. Jag hade inte tvekat att sätta upp en skylt på boxen. På alla våra hagstaket som går längs med stig eller väg hänger pedagogiska skyltar om att man pga fara för kolik och smittorisk absolut inte får fodra eller röra hästarna.
 
Jag skämmer bort framförallt min ena hejdlöst men anser inte att det är okej att mata andras hästar. Jag matar mina för att jag mår bra av det.
Det är helt okej att säga nej. Hästen har faktiskt inget behov av godiset och människan har egentligen heller inget behov av det. Det hela handlar om snabba kickar för bägge parter. De kan helt ärligt klia din häst bakom örat och den kommer ganska snart vara precis lika nöjd med det.
 
Min grundinställning är att man inte matar andras hästar utan tillåtelse. Skulle folk olovandes hålla på och handmata mina hästar skulle jag bli väldigt irriterad. Båda blir väldigt lätt fixerade vid händer och tanken att det kan finnas godis i dem och kan börja hugga efter händer.

Ska de ha något godis vill jag att de får det i krubban. Är de inte i stallet brukar jag lägga moroten på marken istället. Mina hästar får inget annat godis än morötter och äpplen.
 
I vårt stall matas det ganska friskt, men det är efter godkännande av ägarna. Vissa hästar handmatas inte då de blir väldigt "på" och det respekteras, medan andra är det "fritt fram" att stanna till och ge en godis när man passerar i gången t ex.
 
Jag vill helst inte att folk ger min häst godis, dels har han pssm och ska inte ha extra socker, och så blir han väldigt lätt tiggig och på
 
När jag stod inackorderad så var det allmänt känt att den som handmatade mina hästar fick en smock & en utskällning:idea:
Mina hästar får bara i krubban eller på marken, aldrig någonsin handmatas.
 
Nej. Jag har en fånghäst, inte ett gram av annat än det jag ger är ok. Det vet alla i stallet. Jag har aldrig gett mina hästar godis heller.
 
Jag förstår inte hur man är funtad om man tycker det är helt ok att ge andra människors djur- här hästar- mat o gotter utan lov.
Jag har i år haft ett kraftfullt samtal men en husägare som bor intill en av våra beteshagar, nu har vi förvisso en grupp tjurar där- men sak samma- allt åkte över staketet, gräsklipp, rens, fallfrukt, mögliga plommon,gamla krukväxter, hallonstjälkar, rötter o ris. Och däri stod de o åt, de kunde för sitt liv inte förstå varför de inte kunde slänga över grönt som de ändå åt.
 
För mig beror det på. I ett större stall där flertalet personer är potentiella handmatare - nej. I ett mindre stall med enstaka personer - ja, så länge det inte blir några mängder och hästen klarar av handmatning utan att bli odräglig (eller sjuk).
 
Vi frågar först, nån häst får inget godis, andra är generellt okej att ge och det har hittills funkat bra åt båda håll. Står i ett mindre stall.
 
Hur ser ni på att andra matar era hästar med godsaker?

Min häst är söt, väldigt social och glad i mat vilket gör att de andra i stallet ofta frågar om de får ge honom diverse frukt/rotfrukter/godis och jag brukar säga ja för att vara snäll. Nu sista tiden tycker jag att det har eskalerat lite för mycket med hur mycket han får när jag är där och jag har ingen koll hur mycket han matas när jag inte är där vilket jag känner mig rätt obekväm med. Eftersom min häst dels borde gå ner lite i vikt och dels börjar leta godis hos folk när vi går förbi någon så funderar jag på att förbjuda allt matande och sätta upp en skylt på boxdörren, med risk för att ses som tråkig och tvär, men det kan jag ta :D
Jag vet jag sett på några ridskolor att om man ske ge hästarna något, ska det läggas i krubban, aldrig ur handen. Den principen tog jag själv med mig när jag hade häst, då jag inte ville ha en häst som letade i fickorna eller nafsade.

I ditt fall hade jag nog hellre setts som tvär och tråkig, det är din häst inte deras men sen är ju jag den där tvära och tråkiga typen ibland så~ :angel::devil:
 
VARFÖR ska man mosa i andras hästar godis? Så urbota dumt.
Jag kan se några enstaka tillfällen där det kan vara en fördel (efter överenskommelse med ägaren) som att man ska ta in en häst som är skeptiskk mot människor. Där kan det i vissa fall hjälpa mycket med en godbit så den får en positiv bild av mig som person. Det TS beskriver med att mata någons häst för att den är söt är verkligen urbota dumt.
 
Jag skulle aldrig komma på tanken att ge andras djur godis/mat oombedd.
Jag har stått i stall där jag behövt be dem sluta ge mina. Men främst gör ju folk inte så.

Personligen vill jag spara godisets feeling för att använda vid speciella tillfällen. Tex i läggningen har jag på min förra gett godis i början för att betinga in positiva känslor snabbare. Då bad jag folk låta bli att ge annars.
 
Jag kan se några enstaka tillfällen där det kan vara en fördel (efter överenskommelse med ägaren) som att man ska ta in en häst som är skeptiskk mot människor. Där kan det i vissa fall hjälpa mycket med en godbit så den får en positiv bild av mig som person. Det TS beskriver med att mata någons häst för att den är söt är verkligen urbota dumt.
Jo, det är ju en annan femma.
Men här verkar det vara, Jomen, Tussenusse måste också få doooodis. Annars kanske han blir lessen i ögat.
 
Mina grannar till hästarna matar dem med äpplen ett par stycken var kväll, nu får de egna på hösten, men annars brukar de faktiskt köpa.
De har frågat och jag har sagt ok, jag trodde förvisso inte det skulle bli så pass ofta, men de följer min önskan om att inte handmata och om hästarna blir arga på varandra (konkurrerar) så ska de låta bli. Oftast så får de två äpplen var, delade på mitten eller i kvartsbitar inkastade innanför staketet, helt ok för mig.
Däremot så har jag svårt för att folk som ska ge andras hästar godis i boxarna i tid och otid, varför liksom?
Sen om de vill ge dem i samband med intag (de kommer till grinden) eller så, bryr jag mig inte. Däremot börjar hästarna "muddra" eller försöka råna dem har jag sagt att då får de sluta ge.

Så dels beror det på mängden, så vill jag inte ha hästar som tror att de kan dra i kläderna eller liknande för att de för godis i tid eller otid. Framförallt eftersom jag använder deras kraftfoder till belöning och då ger de i handen, men då har jag vissa förhållningsregler som gäller.
 
Har aldrig stött på fenomenet själv, men hade blivit skogstokig om någon ens kommit på tanken. Nu är visserligen H.H extremt lättfödd och i en uppenbar riskzon för såväl IR som EMS och PPID, men ändå. Jag hade inte tillåtit det annars heller.
 
Mina fick aldrig godis i handen
Min granne försökte ge dem och de fattade nada
Hr aldrig gett nån häst i handen
I hink eller på backen eller i krubban fick de.
Tänk när jag började jobba som beridare och skulle rida chefens häst.
Fick honom inte ur fläcken
Tills hon kom på att just ja han ska ju ha en sockerbit ur handen först
Kan ju säga att han lärde sig att när jag red fick man gå ändå.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 907
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 815
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp