Matar ni småfåglarna?

Sleepy

Trådstartare
Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med domherrar också, men de föredrar skogen. De är sååå tjusiga. Brukar sitta hela gänget o sola sig i en trädtopp. :love: Hackspettar ser jag ofta också, särskilt om jag hänger ut en fläskbit eller talgboll. :d

Jag har mitt fågelhus precis utanför köksfönstret, så kan jag sitta i kökssoffan o kika på dem. :banana: :love:

Cnv0346.jpg
 
Sv: Matar ni småfåglarna?

Vilken fin bild :)!

Jag matar jag också. Jag går ständigt och kollar så inte maten är slut.
Vi har mycket fåglar.
Vi har, blåmes, gråsparv, talgoxe, nötväcka, bergfink när våren börjar närma sig, domherre men inte så ofta, stenknäck hade vi ett par förra året, pilfink, skator. Sen har vi en stare som bor under en buske, den är här varje vinter, så den får äpple. SEn ibland dyker det upp lite andra fåglar, men är ju oftast när våren börjar närma sig och de mellanlandar här för ett skrovmål :D
 
Sv: Matar ni småfåglarna?

Äpple är gott..! ;) Här finns det fallfrukt från augusti fram till jul; har ett helt gäng med koltrastar som frossar vilt. :d Sen sjunger de för mig i vår, som tack! :love:

Ibland händer det även att jag får se några stjärtmesar också... de är nog de sötaste av dem alla..! Har inget egenfotat på dem, ska se om jag hittar nån bild på nätet...

stmes2.jpg


Underbara, eller hur..? :love: :bump:
 
Sv: Matar ni småfåglarna?

Japp här matar vi dom för glatta livet med talgbolalr o frön. Jag är skit dålig på fåglar men det kommer en massa små o söta, en o annan skata oxå
 
Sv: Matar ni småfåglarna?

Dom var fina, sånna har jag aldrig sett här.

Men visst är det kul med fågelbord :) Förut hade vi bara mat på ett ställe, men då såg bara jag fåglarna när vi satt vid köksbordet, så vi satte upp på ett ställe till så även min man kan se. Så nu stirrar vi ut båda två :D
Fågelboken ligger alltid på bordet ifall vi ser något vi inte brukar se :love:
 
Sv: Matar ni småfåglarna?

Så mysigt! Jag säger som Grana; fram med fågelboken. :bump: Det är kul att lära sig lite om dem. :)
 
Sv: Matar ni småfåglarna?

Här matas det febrilt.. Dom får talgbollar, solrosfrön, havre, jordnötter och några små frön.. Måste gå och kolla.. hampfrön..

Vi har mest blåmes, talgoxe och pilfink. Och några stora grå fåglar med prickigt huvud och blå rand på vingarna.. Nötväcka?

Tyvärr har jag inte sett några domherrar alls, på flera år. Får se om dom hittar hit fram på senvintern.

Ingen bra bild, men men.. Dom är ju inte direkt still..
PICT1481.jpg
 
Sv: Matar ni småfåglarna?

Javisst! De får en mûsliblandning med solrosfrö och torkad frukt, jordnötter, bröd, talgboll och lite kokt ris har slunkit med. Hoppats på domherrar, men än så länge har det inte kommit några.

Är ute och matar svanarna här varje dag :D De har blivit handtama nu, dock under viss ilska fortfarande. Såå fina.
 
Sv: Matar ni småfåglarna?

Vad mysigt!

Jag skulle också vilja mata fåglarna egentligen, men vet inte riktigt hur jag ska göra för att de ska få vara ifred för min katt, som såklart är väldigt fågelintresserad.... :crazy:
 
Sv: Matar ni småfåglarna?

Här matas det med solrosfrön, krossad havre, jordnötter, cocosfett, talgbollar och fårfett. Vicken restaurang alltså...

Betalar sig i mycket fåglar gör det i alla fall. Talgoxar, blåmesar, pilfinkar, gråsparvar, grönfink, grönsiska, gråsiska, snösiska, gulsparv, nötskrika och en och annan domherre. Och en liten mus satt och knaprade frön här idag, den var söt. Bara den inte går ner i matkällaren och knaprar potatis... Ekorren har också varit här till hundens förtjusning.

Snösiskorna är nog favoriterna. Dom ser ut som karameller!

snosiska_TM_jan.jpg


Inte min bild, den är stulen från http://www.microbirding.se fotograferad av Tom Malm.
 
Sv: Matar ni småfåglarna?

Sambon gillar fåglar och matar dom året runt... :o Dom är ju sånt sött sällskap utanför köksfönstret!
Vi har ganska många fåglar på och runt omkring vår tomt, vi har även holkar där blåmesar och talgoxar bor.
Dom här fåglarna är dom vi har sett på/omkring vår tomt hittills (fast alla har inte besökt vårt fågelmatsbord och det är iakttagelser både från sommar och vinter):
nötskrika, nötväcka, talgoxe, blåmes, grönfink, domherre, trädkrypare, sidensvans, entita/talltita, sädesärla, svartvit flugsnappare, björktrast, fiskmås, skata, kråka, ringduva, grönsiska, stjärtmes, koltrast, stenknäck, större hackspett, bofink, rödhake, snösiska (tack Dorro! - jag visste inte vad dom hette :) )

(och så har vi fladdermöss som flyger runt här också... ;) )

Här är några bilder från köksfönstret:
Grönfink
Hackspett
Nötskrika
Nötväcka
Stenknäck
 
Senast ändrad:
Sv: Matar ni småfåglarna?

Vi har en salig blandning vid fågelbordet här hemma allt från talgoxar till nötskrikor. Har även några entitor liksom talltitor. Ekorren är och nallar nötter med jämna mellanrum. I torsdags fick jag en smärre chock har inte haft många domherrar på länge men då var det 8 stycken där helt plötsligt!
 
Sv: Matar ni småfåglarna?

Dom ser ut sådär, fast ljustgråa.. Undar om dom muterat..:confused:
Dom är ganska stora, men inte lika stora som skatorna.. Dom känner jag igen..;)
 
Sv: Matar ni småfåglarna?

Vi matar också våra fåglar. Vi har havre, hampfrön och solsrosfrön för sig. Så dom som vill äta just en sort får äta det bara när dom landar vid det bordet. Talgbollar i en särskild talgbollshållare. Ibland nötter. Men det går åt så mycket så vi kan inte ge det jämt. Handlar för ca 800 kr i månaden till bara fåglarna.:crazy:

Sedan har jag även havre på marken till fasanen. Koltrasten får frukt, russin, äpplen och bröd på marken.

Vet inte alla sorter men dom är iaf pilfink, blåmes, svarthätta tror jag det heter, talgoxe, grönsiska eller grönfink, hackspett, domherre, koltrast och fasan då. Kommer inte ihåg om det är några fler. Det är det säkert är så dålig på fågelnamn bara.
 
Sv: Matar ni småfåglarna?

Har massor av småfåglar under vinterhalvåret. Jag överdriver inte när jag säger att vi garanterat har ca ett sjuttiotal dagligen, och de dagar då det är extra mycket, säkert upp emot ett hundratal. Förutom att vi matat dem år ut och år in, så har vi ett stort buskage av syrener + två stora sibiriska tallar som erbjuder skydd alldeles bakom fågelbordet. Det formligen kryllar av talgoxar, blåmesar, gråsparvar, domherrar, bergfinkar, ibland några sidensvansar, ett gäng nötväckor, nötskrikor och grönfinkar. Förutom dem finns dessutom ett antal som jag inte kan namnen på.

Det har verkligen lugnande och rent av terapeutisk inverkan att slå sig ner med en kopp te och studera dem genom köksfönstret. ;)
 
Sv: Matar ni småfåglarna?

Hemma hos mig matas det friskt. Är värdelös på fågelnamn. Men talgoxar och åter talgoxar har jag iallafall. Och domherrar. De är så otroligt vackra mot den vita snön.

Köpte ett superfint fågelbord i december som kallas för foderladan. Den har olika fack för tex nötter, solrosfrön talgbollar mfl. Var dyr som skrutt men superkvalitét och praktisk. Lätt att fylla på och hålls ren och fin.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har en syrenbuske utanför mitt köksfönster där det passar väldigt bra att mata på småfåglarna. Den är väldigt grening och vildvuxen...
80 81 82
Svar
1 621
· Visningar
198 751
Senast: Soffan74
·
Övr. Djur Det är väl knappast nån nyhet att jag matar fåglar på vintern :p Jag har nu bara talgbollar upphängda, vilket bara dragit till sig...
2
Svar
34
· Visningar
5 135
Senast: putte
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: 95johsv
·
O
  • Låst
Övr. Barn Fyfarao... Det är minsann inte lätt att vara tonårs förälder, har jag märkt... :cry: Min grabb på 13 år har under 5 månaders tid...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 870
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp