Matberedare, stavmixer, elvisp

Araminta

Trådstartare
Vad har ni av köksmaskiner? Vad använder ni? Vad kan ni inte vara utan?

Min "stavmixer extra allt" faller sakta men säkert sönder och jag står och velar kring hur jag ska ersätta den. Stamixern och dess tillbehör har en mångsidighet som är svårslagen. Samtidigt så drömmer jag om en ordentlig matberedare som sväljer större volymer och som kan ta över ännu mer av hackande, skivande och rivande. Nackdelen är att matberedare sällan kommer med visp och det tar emot att köpa en separat maskin som bara används en handfull gånger om året. Jag vet inte heller hur mycket jag kommer sakna själva "staven" i stavmixern.
 
Jag har en KitchenAid och en elvisp som används till bakning.
Matlagningen klarar jag fint utan maskiner, är inte så avancerad.
 
Vad har ni av köksmaskiner? Vad använder ni? Vad kan ni inte vara utan?

Min "stavmixer extra allt" faller sakta men säkert sönder och jag står och velar kring hur jag ska ersätta den. Stamixern och dess tillbehör har en mångsidighet som är svårslagen. Samtidigt så drömmer jag om en ordentlig matberedare som sväljer större volymer och som kan ta över ännu mer av hackande, skivande och rivande. Nackdelen är att matberedare sällan kommer med visp och det tar emot att köpa en separat maskin som bara används en handfull gånger om året. Jag vet inte heller hur mycket jag kommer sakna själva "staven" i stavmixern.

Matberedare ibland, men kniv och skärbräda (eller mandolin) är så mycket roligare. Matberedaren kan både vispa och göra juice men det är knappt inte använt.
Stavmixer ofta.
Elvisp nästan aldrig. Handvisp är överlägset.
Pastamaskin har blivit oumbärlig fort.
Bakassistent är guld värt (om man bakar hyfsat ofta).

Annars är jag nog mest glad i såskastruller, knivar, stekpannor och gjutjärnsgrytorna som används dagligen.
 
Vad har ni av köksmaskiner? Vad använder ni? Vad kan ni inte vara utan?

Min "stavmixer extra allt" faller sakta men säkert sönder och jag står och velar kring hur jag ska ersätta den. Stamixern och dess tillbehör har en mångsidighet som är svårslagen. Samtidigt så drömmer jag om en ordentlig matberedare som sväljer större volymer och som kan ta över ännu mer av hackande, skivande och rivande. Nackdelen är att matberedare sällan kommer med visp och det tar emot att köpa en separat maskin som bara används en handfull gånger om året. Jag vet inte heller hur mycket jag kommer sakna själva "staven" i stavmixern.
Puh Kitchen aid, stavmixer och elvisp.
 
Vad har ni av köksmaskiner? Vad använder ni? Vad kan ni inte vara utan?

Min "stavmixer extra allt" faller sakta men säkert sönder och jag står och velar kring hur jag ska ersätta den. Stamixern och dess tillbehör har en mångsidighet som är svårslagen. Samtidigt så drömmer jag om en ordentlig matberedare som sväljer större volymer och som kan ta över ännu mer av hackande, skivande och rivande. Nackdelen är att matberedare sällan kommer med visp och det tar emot att köpa en separat maskin som bara används en handfull gånger om året. Jag vet inte heller hur mycket jag kommer sakna själva "staven" i stavmixern.
Finns flera matberedare med visp för exempelvis grädde.
Bosch har en variant :)
 
Stavmixer som funkar alldeles utmärkt!
En dålig mixer som knappt kan göra smoothies om frukten är för hård. Ska slängas!
Airfryer som jag tycker mycket om!
Elvisp
Gammal glassmaskin som funkar bra men används alltför sällan.
 
En hushållsassistent av den gamla sorten, till bröd- och bullbak
En gammal matberedare, används inte så ofta längre
En stavmixer som inte är ngt vidare
En mixer av det rejälare slaget till smoothie och soppa
En ny elvisp, jäkligt effektiv

Använder ofta mandolin, rivjärn (sånt där långsmala som jag aldrig lär mig vad det heter,) zestjärn och vassa knivar och låter maskinerna stå still, förutom mixern och elvispen.. som faktiskt kommer till användning rätt ofta.
 
En hushållsassistent av den gamla sorten, till bröd- och bullbak
En gammal matberedare, används inte så ofta längre
En stavmixer som inte är ngt vidare
En mixer av det rejälare slaget till smoothie och soppa
En ny elvisp, jäkligt effektiv

Använder ofta mandolin, rivjärn (sånt där långsmala som jag aldrig lär mig vad det heter,) zestjärn och vassa knivar och låter maskinerna stå still, förutom mixern och elvispen.. som faktiskt kommer till användning rätt ofta.

Ja, missade de handhållna rivjärn jag har. Det är verkligen superverktyg i matlagningen.
 
En "bakmaskin" som jag älskar, används till bullbak/bröd osv
En äldre sån mixer med stor glaskanna med knivar i botten, bra till smoothies
Och en stavmixer allt-i-allo med tillbehör så den blir en liten mixer, används till små bakgrejer, typ mixa nötter etc, göra pesto. Den har också en visp men vispar vi tex grädde är det smidigast med vår jättegamla sån visp med vev.
 
Just nu har vi;
-En mixer av ordentlig modell, som krossar is och gör riktigt bra smoothies.

-En elvisp som jag tror är från 70-talet. Duger utmärkt för "elvisp-sysslor".

-Sous vide, om det räknas i sammanhanget?

Saknar:
-Stavmixer, för att det är bättre när man tex gör soppor.

-Köksassistent nu när händerna inte längre pallar att knåda en ordentlig deg.

-En riktig (kompressodriven) glassmaskin!

Ser inget behov av matberedare här, skivande och rivande sköter köksmandolin och microplane utan att fresta på elräkningen.
 
Överlägsna redskap till vispad grädde
visp.jpg
 
Har en hushållsassistent men använder bara elvispen från den. Bakar jag så blir det med skål och handkraft då jag inte orkar plocka fram maskinen från skåpet.
Likaså med mixer, orkar sällan ta fram den heller så använder nästan bara stavmixer.
Kniv och skärbräda används dagligen men jag har nog en liten mixer för sånt också...
Tycker ofta att rengöring av dessa maskiner är svår, det är lättare och snabbare att diska kniv och skärbräda tex.

Kan tycka att det beror lite på hur mycket mat man tillagar. Jag gör sällan mer än 4 portioner och ofta en halv deg (max 20 st) bullar/frallor. Det funkar bra med handkraft men ska man göra dubbla mängden eller ännu mer så hade jag nog orkat ta fram maskiner.
 
Min Philips kan också. Men handvevandet är så mycket snabbare från start till mål.

Ungefär så. Nu har vi i veckan haft Citygross Viktväktarkasse Vegetarisk och det innebär lite mer matlagning än vad vi gör normalt. Och då har faktiskt både elvispen och stavmixern fått gå.

Min Viking går däremot när det ska bakas frukostbullar.
 
Vilken bra tråd, har en del liknande funderingar ☺️

Vi har en KitchenAid och en stavmixer. Vår KitchenAid har varit sönder länge, vet inte var jag kan få hjälp med att fixa den, så funderar på att göra mig av med den. Men måste först undersöka om jag kan få den fixad. Stavmixer och tillbehör använder jag ofta säkert flera gånger i veckan. Har nyligen köpt en mixer till smoothies som jag älskar och använder nästan varje dag nu 😁👌

Använder också ett sånt smalt rivjärn med handtag ofta. Så praktiskt till matlagning.

Funderar på att köpa en mer fancy stavmixer och ta den vi har till sommarstugan. Lr ja, funderar det lr på en större matberedare men vet inte om jag kommer använda den lika ofta som en stavmixer då den blir större och kanske lite jobbigare att ta fram?

En elvisp funderar jag också på då stavmixer vispen ibland är lite klen.

Ni som har bakassistent,vad har ni för någon?
 
Vad har ni av köksmaskiner? Vad använder ni? Vad kan ni inte vara utan?

Min "stavmixer extra allt" faller sakta men säkert sönder och jag står och velar kring hur jag ska ersätta den. Stamixern och dess tillbehör har en mångsidighet som är svårslagen. Samtidigt så drömmer jag om en ordentlig matberedare som sväljer större volymer och som kan ta över ännu mer av hackande, skivande och rivande. Nackdelen är att matberedare sällan kommer med visp och det tar emot att köpa en separat maskin som bara används en handfull gånger om året. Jag vet inte heller hur mycket jag kommer sakna själva "staven" i stavmixern.
Har stavmixer och elvisp. Ingen matberedare. Däremot har jag en köksassistent, för jag bakar mycket bröd så den hade jag inte klarat mig utan :) ! Och min - ÄLSKADE - crockpot såklart :) !
 
Jag har en stavmixer med tillbehör som jag älskar - delvis för att jag hatar att hacka lök vilket den fixar kanonbra med ett av tillbehören. Den har också en visp, och behöver jag vispa något använder jag normalt sett den istället för den "riktiga" elvispen jag har som är större och låter mer. Eftersom jag har ett relativt litet kök och bor ensam så behöver jag normalt sett inga stora maskiner, och jag vill gärna ha något som enkelt bara går att stoppa ner i diskmaskinen när det är använt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Behöver uppdatera maskinparken i köket då flera av mina maskiner luktar bränt och är allmänt utslitna :angel: Men, vad ska jag välja...
Svar
11
· Visningar
1 535
Senast: AlinaT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp