Matbudget.

En person, 2000-2500kr och det är nästan dubbelt min vanliga matbudget då jag ändrat kost pga nya intoleranser. Har alltid gillat att göra riktigt god mat riktigt billigt, lite som en sport.
 
Numera ca 7000 kr för tre personer. Då ingår allt man köper i livsmedelsaffären, dvs även tvättmedel och hygienartiklar.
Jag köper kött i låda för ca 700 i månaden (eko ) som är inräknat i den här summan.
För ett år sedan var kostnaden ca 6000 för samma mängd mat. Dags att dra ner på kostnaderna och börja baka eget bröd t ex. För kvalitén på maten tänker jag inte dra ner på.
 
Hur mycket lägger ni på mat varje månad och hur många personer är ni i hushållet? :)
Det brukar ligga på ca 800 kr/vecka (inklusive tvättmedel, schampo, toapapper och liknande - och kattmat). Sedan lägger jag ca 60 kr/vecka på att äta pedagogiskt på jobbet.

Jag har inte haft stenkoll på sistone dock, så jag befarar att vi kan ligga på mer än 800 kr/vecka nu när priserna har stigit, men jag brukar jaga extrapriser.... Två personer är detta för, glömde jag att säga.
 
För 2 personer mellan 4-5 tusen, någon sällsynt gång upp till 6 tusen. Då ingår toalettpapper och tvättmedel.
 
Vi är 2 vuxna, vi lägger ca 2200 kr på gemensam mat per månad (hygienartiklar, tvätt- och diskmedel osv inräknat) och sen äter sambon ute på lunchen varje dag på jobbet vilket blir ytterligare ca 1800 kr per månad, grovt räknat. Jag har ofta en enkel färdigrätt med mig till jobbet eller något som går att köpa i bulk och värma i micron, typ pyttipanna, brukar landa på ca 550 kr totalt för det på en månad. Så sammanlagt blir det på ca 4500 kr ungefär om man ska räkna in både den gemensamma maten och var och ens enskilda jobbluncher.

Det hade absolut gått att banta ned det ytterligare men sambons val a jobblunch kan jag inte styra över och jag kan inte heller tvinga honom att ändra kostpreferenser bara för att jag vill spara mer pengar.
 
Kostnaden har gått upp, i höstas låg vår veckohandling runt 1500, nu närmare 2000 kr. Vilket gjort att jag lagt om lite för att försöka få ner kostnaden igen. För oss är det framförallt färskt frukt och grönt som gjort prisskillnaden.

Vi är 3 personer.
 
Ca 3000 för två personer, förutom en del halvfabrikat så äter vi bara eget viltkött, det är ju också en kostnad men som hamnar inte på matkontot.
 
Hur mycket lägger ni på mat varje månad och hur många personer är ni i hushållet? :)
Ca 11000 per månad för 5 personer. Över sommaren kommer näst äldste bo här också och då lär det krypa upp något till.

Då är inte restaurangbesök inräknat, men å andra sidan kanske det blir i snitt en halv utelunch i månaden, låda alltid med till jobbet. Däremot lite fler goda middagar.
 
3 pers 5000:- ca per månad

Det är en 13 årig grabb inräknat där o han äter endel 😅 Även min pojkvänn som har fysiskt tungt jobb och tränar på gym.
 
Brukar ligga på runt 5 k per månad, då med tvättmedel, shampoo, duschtvål, kattsand osv. Allt vi köper i affären helt enkelt.
Vi är två vuxna, köper inget budget.
 
3000 ungefär i snitt på 2 vuxna, vi försöker handla efter säsong men unnar oss dyr frukt, godis och "onödiga" matvaror då och då. Vi odlar egen potatis, har höns för ägg (gör egen pasta etc), bakar oftast eget bröd och föder upp nöt så köper väldigt sällan kött. Förbrukningsvaror är inräknat, tandkräm, toapapper osv.
 
Hur mycket lägger ni på mat varje månad och hur många personer är ni i hushållet? :)

Spar 3000kr på kortet vid varje lön (resten åker in på sparande) som vi ska överleva på tills nästa lön. Schampo ingår inte då jag inte köper det på mataffären, men toalettpapper, tvättmedel, tvål osv handlas för dom pengarna, plus mat/dryck. Jag är själv varannan vecka och har sonen hemma (9 år) varannan vecka.

Vi behöver absolut inte snåla, men kan såklart inte köpa ”vad som helst, varje dag” heller.

Så här har det sett ut hittills under juni och har då ca 1000kr kvar att handla för innan löning om en vecka:

93051706-236A-442E-A138-C7EFE04221F0.png
 
Vi tycker det skenat iväg ganska mycket på sista tiden :crazy: troligen en kombination av markant högre priser samt att vi varit lite "generösa och slösaktiga" och helt enkelt tänkt mindre. Så vi skulle behöva tänka om lite, bli bättre på att handla efter säsong etc igen!

Det som handlas på mataffären blir ca 7500/månad för 2 vuxna och en 1-åring. Då räknas viss kattmat, kattsand, delvis hygien och även blöjor etc in där. Utemat tillkommer men det är väldigt sällan så näst intill försumbart i jämförelse :)
 

Liknande trådar

Hemmet Alla ni som har en varmvattenberedare, vad har ni för storlek på den? Hur många personer är ni i hushållet? Funkar storleken ni har bra?
2 3
Svar
42
· Visningar
1 252
Senast: Seaside
·
Hemmet Vi är två långhåringar i hushållet som tappar massa hår hela tiden och hur ofta jag än försöker ta och fånga upp drivorna som samlas...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: Motacilla
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 998
Senast: nejlica
·
Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp