Matchat-ridutrustning-debatt

Horsen

Trådstartare
Jjag vill höra vad ni tycker om matchad utrustning, både till ryttare och häst, om ni matchar, eller skiter i det, och om ni föredrar att köpa utrustning som är matchad till ett dyrare pris, än att köpa omatchad billigt.

:bump:

Sv: Matchat-ridutrustning-debatt

de är ganska löjligt å matcha allt......
men lite stil kan man ju ha när man väljer grejer å färger

Jag matchar det mesta :) fasst inte överdrivet mycket.

T ex. Samma färg på schabrak som benlindor, samma färg på träns som sadel och samma färg om det är läderbenskydd, grimma och grimmaskaft=samma färg, benskydd+schabrak+öronluva m.m

priset spelar ingen roll faktiskt...dock inte för dyrt ;)

:)

Jag matchar gärna mina ridsaker. Men det får inte bli för mycket.
Men har svart sadel så har jag svart träns. och eftersom det är mässingspännen på mina träns måste bettet vara det och stigbyglarna.
Sen måste benlindorna matcha med schabraket ;)

JAg föredrar att match utrustningen, men eftersom jag är medryttare så har jag inte så mycket med utrustningen att göra vilket är lika bra för min plånbok ;)

jag vill ha allt i lila till min tävlingshäst dom flesta täcken är lila har dock andra färger också men ja..special beställer gärnaom det inte blir för dyrt.

En del matchar man väl, ibland tror jag faktiskt det händer omedvetet. Alltså att det ser matchat ut, fast man egentligen inte haft en tanke på det!

Jag har samma färg på sadel som träns. Ja min häst har brunt på allt läder, eftersom hon passar klart bäst i det.
Sen har hon typ blått, grönt, svart, brunt o lite grått på de flesta grejerna, o då passar det mesta ihop (annat blir det ju om man har mkt skrikiga färger, det kanske inte passar lika bra ihop).

Det är ju inte så att jag måste ha samma färg på lindorna som shabraket, eller att jag måste ha samma färg på ridbyxor som shabraket. Så långt får det inte gå ;) Det får lixom inte se "övermatchat" ut.

Hemma kan jag ha typ vad sk*t som helst, åker vi iväg tänker jag lite mer på vad hästen o jag har på oss.

Jag tycker det är snyggt att matcha hästen.
Alltså inte till överdrift men om jag använder ex. mina gröna ridbyxor har jag grönt schabrak.

Finns inget värre än hästar med samma färg på allt :eek:

Jag försöker att aldrig ha samma färg på lindor/schabrak ridkläder/hästens "kläder" Transportskydd/täcke, har jag för mycket i samma färg skämms jag nästan :p

Men däremot har jag färger som passar till varandra. Sadel, träns, martingal och benskydd är i samma färg fast jag vet inte om spännena är det, syns ju knappt...
Sen har jag en brun graman för att kunna se lätt vilken som är tygel och graman. Bruna läderchaps för att bryta lite från allt svart. (Har dock svarta stövlar, de ska vara i svart helt enkelt)

Det beror på. jag tycker att det är fult att ha allt matchat!

En vanlig dag :D ;

Svart
dressyrsadel.
svart träns m. vitfodring. silver spännen.
silverfärgat bett.
Vitt shabrak med blå kant och silver passpoal.
Blåa benlindor (vita paddar, syns inte endå men :p)
i sammy nyans som shabrakets kant..

Så jag matchar hellre smådetaljer, men det ser matchande ut!

ridkläderna håller sej i antingen mörkrött. (mörkröda ridbyxor, röd/vit/svarta ridstrumpor, svart jacka, svarta läderstövlar.)

eller mörkblått (mörkblå ridbyxor, mörkblå/vit/svarta strumpor, svart jacka, svarta läderstövlar).

Grimma och grimskaft är inte så noga om det bara är "hemma saker" slit och släp grejjer helt enkelt..
Men tävlingsgrimman är svart (läder) med mässingsspännen, grimskaftet är ett svart lädergrimskaft, med mässingskedja.

på tävling matchar jag även täcke och transportskydd, sen är shabraket och benlndorna i vitt, så det blir juh lätt matchat ;) :banana:

va smart att ha annan färg på gramanen! :)

Vet att det brukar bli jobbigt att behöva kolla ner under halsen för att se skilldnad på tyglarna och inspänningen !
hehe

Det får inte bli en hysteri, men gärna att man tar upp färgen på t.ex. kantbandet i schabraket och jackan.
Tycker alltid att det är kul att vara snyggt klädd, oavsett om det gäller ridningen eller "civilt"

En miss som jag tycker en del gör är att matcha för mycket; grön luva, grönt schabrak, gröna benskydd, hjälm, handskar och kavaj på tävling.. blir lite väl mycket då. Men det är ju en smaksak..

Visst är det snyggt om det matchar om man ska träna eller så, men det är lite överdrivet att bara köpa en viss färgkombination tycker jag. Köp fina saker som fungerar bra, men matcha måste allt inte göra...

Att matcha är snyggt.
Men, passar all utrustning mig och hästen, så går det före nångon ev. matchning.
En väl anpassad sadel, (med tillbehör då)
ett bra träns, med rätt bett. Samt ev. benskydd/bandage

Och en hjälm, bra skor samt ridhandskar till mig, och vi är klara!

jag går igenom en "matcha-allt-i-blått-fas" så jag kan vara
lite petig med färger. Men det gör oftast shoppingen roligare ;)

nä då blir man ju bara sur om saker inte finns i den färgen allt annat man har e i.....

hemma är ju inte så viktigt. Men på tävling ska det ju se stilrent ut.. Snyggt om man har samma färg på schabraket som på hjälm och kavaj...

jag är tokig i att matcha saker!
jag mår nästan dåligt när jag inte matchar filtar, lindor, schabrak osv.
nu längtar jag bara efter min nya sadel så att jag slipper rida med brunt o svart läder :p tycker det är hemskt!

Till stilpoliserna :) - är man för matchad på träning om man har?

Grå häst med svart man och svans med svart sadel, svart träns med vit fodring, svarta skydd. Ljus fårskinnspad. Schabraken är vinrött med vit passpoal, grått schabrak med silver passpoal alt. grått med svart kantband och silverpasspoal.
Grå hjälm, vinröd eller svart fleecetröja, grå eller svart väst, grå ridbyxor, svarta shortchaps och svarta eller grå skor.

Jag vill att vi ska se prydliga ut, men det kanske blir too much?

oftast tänkter jag ltuie på det, men sen har jag väll kommit med fina kombinationer med, som på en svante träning då jag hade lila benlindor knallgrön vojlock röda ridbyxor och blå tröja :) det var nog himmla snyggt! ;)

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
465
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 247
Senast: 13579vas
·
Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan... 2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 775
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka