Matematiska och naturvetenskapliga begrepp samt intervjutips

LillaMusse

Trådstartare
Hej!
Om 9 dagar så ska jag på en gruppintervju till en skola som jag verkligen vill börja på och vi ska diskutera Matematiska och naturvetenskapliga begrepp och jag undrar om ni har några viktiga begrepp inom matte och NO? Samt några intervjutips?
Vill verkligen komma in men det är 71 som har sökt och 30 eller 15 av dem kommer komma in...
Jag har B i matte och C i NO den här terminen men ligger igentligen på À i matte och minst B i NO enligt min lärare.
Fast nu känner jag mig så stressad för vi inte har gått igenom allt än och jag känner att jag inte kan komma med att kunna allt på åk 5 nivå när jag går i sexan...
Hoppas verkligen på lite bra tips och begrepp:d
 
Sv: Matematiska och naturvetenskapliga begrepp samt intervjutips

Vad är det för skola? Är det högstadiet?
Nu var det länge sen jag gick där, men får de basera intag på intervjuer undrar jag...?

Iallafall, lite tips:
Ta det lugnt! Försök att inte tänka på vad ni inte har gått igenom i skolan, utan tänk istället på allt ni HAR gått igenom och det du kan. Bläddra igenom matte- och NO-böckerna och repetera det ni har gjort. Du kan ju titta lite på det som kommer sen också, men fokusera på det du kan så du känner dig säker och trygg med det.
När du är på intervjun tror jag att det viktigaste är att du engagerar dig i diskussioner, prata om det du kan och försök analysera det som sägs och gör återkopplingar. Lärare brukar gilla när man analyserar ;)
Framförallt, slappna av, var dig själv, och ta det lugnt. Du kan mycket, du har koll på det du pratar om och det kommer gå bra! Ha den attityden så ska du se att det går bra också :)

Lycka till!
 
Sv: Matematiska och naturvetenskapliga begrepp samt intervjutips

Tack för tipsen! Mitt lilla problem är att jag inte vet om jag får ta med NO-boken hem för vi använder inte den nu (men vi borde få det bara någon dag för de har bara stått och skräpat i ett skåp jättelänge:P)
Jag ska söka till en skola som jag ska börja i till sjuan och det är en spetsutbildning som har fått lov av Skolverket att ha den:)
Min lärare säger att jag skulle passa på den så jag hoppas verkligen:)
Ska till skolan och tigga lite böcker imorn:D
 
Senast ändrad:
Sv: Matematiska och naturvetenskapliga begrepp samt intervjutips

grupp intervju betyder att det ar mjöligt att dem vill se hur du fungerar med dem andra eleverna också. Det ar darfor bra att i alla fall verka intresserad nar dem andra eleverna pratar (sen kan ju vad dem sager ga in genom ena och ut genom andra orat, det valjer du sjalv ;))
 
Sv: Matematiska och naturvetenskapliga begrepp samt intervjutips

Jag är lärare i dessa ämnen men för gymnasiet, så jag har inte stenkoll på vad ni ska kunna, har du kollat skolverkets hemsida? Det borde står centralt innehåll med bl.a. Olika begrepp. Men om jag ska skjuta från höften skulle jag gissa på area, omkrets, (eventuellt pi om ni har börjat med pi), symmetri, koordinater med X och Y, energi med energiprincipen, hållbar utveckling, näringskedja, fotosyntesen, syra-bas och pH.
 
Sv: Matematiska och naturvetenskapliga begrepp samt intervjutips

Jag är lärare i dessa ämnen men för gymnasiet, så jag har inte stenkoll på vad ni ska kunna, har du kollat skolverkets hemsida? Det borde står centralt innehåll med bl.a. Olika begrepp. Men om jag ska skjuta från höften skulle jag gissa på area, omkrets, (eventuellt pi om ni har börjat med pi), symmetri, koordinater med X och Y, energi med energiprincipen, hållbar utveckling, näringskedja, fotosyntesen, syra-bas och pH.

Klicka på centralt innehåll för 4-6 :)

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/matematik

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/biologi

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/fysik

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/kemi
 
Sv: Matematiska och naturvetenskapliga begrepp samt intervjutips

Det måste väl gå att ta hem boken om du förklarar varför?

Annars finns rätt mycket av grundläggande böcker på biblioteket, även om det inte är just läroböcker på det sättet. Jag läste "bubbelminnet och naturens magiska cirkel" när jag var i din ålder, och även om den fokuserar på miljö så ger den bra förståelse för en hel del fysik och kemi också. Det är ofta lättare att komma ihåg saker när man får ett sammanhang.
 
Sv: Matematiska och naturvetenskapliga begrepp samt intervjutips

Men lite tur så blir det de:)
Men jag har kollat i en lathund-bok som har en lista på begrepp som sexor ska kunna... Hur många sexor kan t.ex. Potens exponent och pytarias sats...?
De där begreppen har vi gått igenom grundligt så hoppas:D
 
Sv: Matematiska och naturvetenskapliga begrepp samt intervjutips

Bra tips:) miljö troor jag att jag har ganska bra koll på för vi har bara haft miljö hela höstterminen och jag har löst de flesta tidningarna och sett många filmer:)
Ska kolla om jag kan låna den på skolbiblioteket:)
 
Sv: Matematiska och naturvetenskapliga begrepp samt intervjutips

Men lite tur så blir det de:)
Men jag har kollat i en lathund-bok som har en lista på begrepp som sexor ska kunna... Hur många sexor kan t.ex. Potens exponent och pytarias sats...?
De där begreppen har vi gått igenom grundligt så hoppas:D


Pythagoras sats ;)
 
Sv: Matematiska och naturvetenskapliga begrepp samt intervjutips

Förlåt för jättesent svar! Hur har det gått?


Det mest matematiska man kan säga är att lösningen är trivial.

Eller att problemet är trivialt, svaret är 2pi. :p
 
Sv: Matematiska och naturvetenskapliga begrepp samt intervjutips

Hej alla!
Tänkte bara säga att det faktiskt var över 80 som sökte och 30 kom in, och jag var en! Så otroligt lycklig
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Sedan jag var liten har jag velat arbeta med hästar. I tonåren jobbade jag gratis mot att jag fick hästar att rida och tävla samt en...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Hund123
·
Övr. Barn Min son är 15 år och ska således börja gymnasiet i höst. Jag har som förälder dock börjat få ångest inför detta nu när jag inser att det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 459
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp