Maten vi aldrig kan glömma- livsmedel vi inte hittar längre

Jag saknar chambells tomatsoppa och champinjonsoppa. Salta och sura mandlar som de smakade på 80-talet. Varma koppen broccolisoppa. Glassarna Snack, joker och pop-up tropik.
 
Koskenlaskia ost. Tror den såldes som Forsfararen i Sverige under en kort tid. Den finns fortfarande i Finland.
 
Rivosto - Vi hade alltid den till köttfärssås och spagetti när jag var yngre, jag har testat otaliga andra "pulverostar" sedan den försvann men nej ingen kommer i närheten av Rivosto.

Lithells plättar - Det var så smidigt att värma på några stycken i micron till mellis eller lunch, de tunna dito som finns i olika märken är inte alls detsamma.

OLWs BBQ chips - Åh vad jag saknar dom, nu dräller det bara av sourcreamtjafs i alla hyllorna (sorry), jag blev så glad förra året när jag hittade en limited edition från Estrella med tunna BBQ chips men fy vad dom var äckliga.

Mer Svartvinbär - Nu älskar jag deras apelsin med men det skulle vara kul att variera ibland så den saknar jag också.

Fazer Ananas - Hårda karameller med smak av ananas, jag köpte alltid på mig en burk de få gånger jag åkte färja men dom senaste gångerna så har dom burkarna inte funnits. Min mormor och morfar hade alltid en sådan burk karameller ståendes på vardagsrumsbordet och det var där och då jag föll för dom :heart

Det är väl vad jag kommer på just nu i alla fall i mat/snacks-väg
 
Spanska Päron! Ett godis jag åt som barn. Liknade små gula pyramider med rött spräckel på sidan. Lagom hårda och med vitt mjukt innandöme.

Jag skulle förmodligen inte älska dem idag, som vuxen, men jag har så tydliga barndomsminnen av dem att jag ändå tänker på dem ibland...... Har inte sett dem på väldigt länge.
 
Rivosto - Vi hade alltid den till köttfärssås och spagetti när jag var yngre, jag har testat otaliga andra "pulverostar" sedan den försvann men nej ingen kommer i närheten av Rivosto.

Lithells plättar - Det var så smidigt att värma på några stycken i micron till mellis eller lunch, de tunna dito som finns i olika märken är inte alls detsamma.

OLWs BBQ chips - Åh vad jag saknar dom, nu dräller det bara av sourcreamtjafs i alla hyllorna (sorry), jag blev så glad förra året när jag hittade en limited edition från Estrella med tunna BBQ chips men fy vad dom var äckliga.

Mer Svartvinbär - Nu älskar jag deras apelsin med men det skulle vara kul att variera ibland så den saknar jag också.

Fazer Ananas - Hårda karameller med smak av ananas, jag köpte alltid på mig en burk de få gånger jag åkte färja men dom senaste gångerna så har dom burkarna inte funnits. Min mormor och morfar hade alltid en sådan burk karameller ståendes på vardagsrumsbordet och det var där och då jag föll för dom :heart

Det är väl vad jag kommer på just nu i alla fall i mat/snacks-väg
Rivosto älskade jag som barn! Men jag hade turen att växa från den innan den försvann. Alltså, var det ens ost? Och namnet! Som nån sorts låtsasitalienska! :D
 
Spanska Päron! Ett godis jag åt som barn. Liknade små gula pyramider med rött spräckel på sidan. Lagom hårda och med vitt mjukt innandöme.

Jag skulle förmodligen inte älska dem idag, som vuxen, men jag har så tydliga barndomsminnen av dem att jag ändå tänker på dem ibland...... Har inte sett dem på väldigt länge.
Åh jäklar, dom! Dom hade jag glömt. Herregud så söta de var :laugh:
 
Jag kom på att jag saknar Indisk soppa som var från Findus eller Felix. Den var i burk och man tillsatte en burk mjölk och värmde upp. En av mammas snabbmatsfavoriter under uppväxten.
 
Fast själva grejen med Gustav Adolfsbakelse är väl att det inte finns någon äkta? Wikipedia nämner någon lokal Norrtäljevariant med smördeg och spunnet socker, kanske den du tänker på?

Jag som alltid åt Gustav Adolfsbakelser under uppväxten känner inte heller igen varianten med spunnet socker. Min bakelseälskande pappa köpte på något konditori vid Karlaplan, tror det var Tösses.
 
Förvisso norsk produkt som fortfarande finns men än har jag inte funnit något liknande i Sverige:


968140-103a2-product_large.jpg



ÄLSKADE stabbur-laks på ett finn crisp med lite skivad körsbärstomat på! :love: Min största sorg över att ha lämnat Norge.
 
Jag som alltid åt Gustav Adolfsbakelser under uppväxten känner inte heller igen varianten med spunnet socker. Min bakelseälskande pappa köpte på något konditori vid Karlaplan, tror det var Tösses.
Jag trodde att det var en göteborgsk grej med Gustav Adolfbakelser, men där ser man! Nåväl, enligt den tradition jag är en del av ska det vara en Napoleonbakelse med en chokladrelief av Gustaf II Adolf på. Numera ser man den där chokladen på alla möjliga bakverk på Gustav Adolfdagen.
 
Spanska Päron! Ett godis jag åt som barn. Liknade små gula pyramider med rött spräckel på sidan. Lagom hårda och med vitt mjukt innandöme.

Jag skulle förmodligen inte älska dem idag, som vuxen, men jag har så tydliga barndomsminnen av dem att jag ändå tänker på dem ibland...... Har inte sett dem på väldigt länge.
Såna finns i lösgodisbyttorna imellanåt, såg de på ica för mindre än ett halvår sen :)
 
Jag trodde att det var en göteborgsk grej med Gustav Adolfbakelser, men där ser man! Nåväl, enligt den tradition jag är en del av ska det vara en Napoleonbakelse med en chokladrelief av Gustaf II Adolf på. Numera ser man den där chokladen på alla möjliga bakverk på Gustav Adolfdagen.

Det hade inte vi utan det var något med typ mörk choklad och vinbärsgele. Pappa är tyvärr dement så jag kan inte fråga honom.
 
:D

Det existerar alltså ännu?

Det vet jag inte. Detta var på 80- och 90-talen, när jag var storkonsument. Nu gillar jag att kunna variera mellan pulverost, färskriven italiensk, och västerbotten på min pasta. Använder mest pulverost när jag äter pasta på jobbet.
 
Spanska Päron! Ett godis jag åt som barn. Liknade små gula pyramider med rött spräckel på sidan. Lagom hårda och med vitt mjukt innandöme.

Jag skulle förmodligen inte älska dem idag, som vuxen, men jag har så tydliga barndomsminnen av dem att jag ändå tänker på dem ibland...... Har inte sett dem på väldigt länge.

De dyker upp i speciallösgodiset vid påsk!!
 
Rivosto älskade jag som barn! Men jag hade turen att växa från den innan den försvann. Alltså, var det ens ost? Och namnet! Som nån sorts låtsasitalienska! :D
Ja namnet lämnar ju mycket att önska men vad den innehöll har jag ingen aning om, god var den i alla fall (ja sen är ju smaken som baken såklart) :D Pappa skulle alltid ha den och jag skulle ha samma som pappa och på den vägen blev det :angel:

http://danfun.net/livsmedel/bilder/prod/rivosto.gif
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 312
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp