Maten vi aldrig kan glömma- livsmedel vi inte hittar längre

Jag tror mormorssaften är/var rätt lokal företeelse uppe i norr. Den gjordes av ett familjeföretag i Byske under massor av år, numer är recepten sålda till ett företag i Boden. Den representerar soliga dagar på stranden för mig, tillsammans med hembakta bullar. Den är supergod iskall från kylen, eller som jag gjorde som barn, frös den till isglass! Än idag krävs det minst en sats saft per sommar för mig. Det svåra är bara att välja smak..!
+ @Lena Furberg mormorsaften finns kvar! Jag har fått handla och skicka med post till min mamma i Dalarna, den går inte att ersätta med något annat, tydligen. :rofl:
 
Verkar finnas som yougurtkvarg nu. Fast vet inte hur den smakar.

KL: Raketost verkar ha gjort comeback också.

Jag såg också att raketosten kommit tillbaka.
Jag frågade lite äldre personer, typ min mor, far och hans syskon om de kom ihåg smaken, eftersom det verkar ju vara det som är grejen då själva tråden och tillverkningen inte är något man ska återskapa. De kunde för sitt liv inte komma ihåg vad det smakade eller tycka att det var något de saknade.

Det tyckte tråden var rolig, det var typ allt.
 
Djungeljuice
djungeljuice-reklamfranforr.se-kalle-anka-co-1994.jpg
 
Kraft hade en dressing för 20 år sen som var creme fraiche och gräslök eller nåt sånt, var kalasgod till potatis, särskilt färskpotatis. Den är ett kärt minne från min barndom som jag inte sett sen dess!
 
Jag såg också att raketosten kommit tillbaka.
Jag frågade lite äldre personer, typ min mor, far och hans syskon om de kom ihåg smaken, eftersom det verkar ju vara det som är grejen då själva tråden och tillverkningen inte är något man ska återskapa. De kunde för sitt liv inte komma ihåg vad det smakade eller tycka att det var något de saknade.

Det tyckte tråden var rolig, det var typ allt.
Jag kan lätt komma ihåg smaken
 
Kraft hade en dressing för 20 år sen som var creme fraiche och gräslök eller nåt sånt, var kalasgod till potatis, särskilt färskpotatis. Den är ett kärt minne från min barndom som jag inte sett sen dess!

Den älskade jag! Den var precis rätt syrligt, jag saknar den verkligen.
 
Jag såg också att raketosten kommit tillbaka.
Jag frågade lite äldre personer, typ min mor, far och hans syskon om de kom ihåg smaken, eftersom det verkar ju vara det som är grejen då själva tråden och tillverkningen inte är något man ska återskapa. De kunde för sitt liv inte komma ihåg vad det smakade eller tycka att det var något de saknade.

Det tyckte tråden var rolig, det var typ allt.

Jag kommer också ihåg smaken. Det jag mest kommer ihåg är dock det kladdiga snöret som snabbt blev äckligt.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 315
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp