Maten vi aldrig kan glömma- livsmedel vi inte hittar längre

Plast. Raketosten smakade plast.
Vi har en sorts ost, mjukare sa den "sprutas upp" ur burkar som smakar ungefar likadant. Superacklig och har tillrackligt med skrap i for att halla i evigheter utanfor kylskap.
Jag håller med, den smakade egentligen ingenting, men lite åt plasthållet om något! Den enda "goda" med raketosten, var den "roliga" förpackningen.

Jag minns att den följde med ut på längre campingturer och båtfärder...
 
Jag saknar Magnum Vit. Det finns inte förpackningar med bara små vanliga Magnum Vit, eller hur? Har sett att det finns små mixade förp iaf...
Visst är det sorgligt :cry:
det finns i alla fall förpackningar med små vita. Men dom är blandade vanlig vit och vit almond. Jag tycker inte det blir riktigt samma. Dom små glassarna tar smak av pinnen.
 
Visst är det sorgligt :cry:
det finns i alla fall förpackningar med små vita. Men dom är blandade vanlig vit och vit almond. Jag tycker inte det blir riktigt samma. Dom små glassarna tar smak av pinnen.

Ja, det är den enda pinnglassen jag ätit på många år (äter extremt sällan glass öht). Men passade på i somras i Lissabon iaf, där har de de stora kvar, så åt 2 stycken :).

Ja, det är synd det är blandat, men annars tycker jag de små verkar vara lagom storlek, men synd om de inte smakar samma.
 
Ja, det är synd det är blandat, men annars tycker jag de små verkar vara lagom storlek, men synd om de inte smakar samma.
Smaken är väl egentligen den samma det kan vara jag som är överkänslig. Det är när man närmar sig pinnen som träsmaken börjar kännas. Men som sagt jag kan vara överkänslig. Har inte hört någon annan klaga på det :p
 
Havregryn! Den gamla sortens havregryn, som man kunde koka den gamla sortens havregrynsgröt av. Den där gröten som fick småkoka 10 minuter (eller nåt sånt) och som blev till en fast, jämn "kaka" i skålen. När man hällde mjölk runt gröten flöt den nästan, som ett UFO, och man kunde skiva den med skeden. Idag kokas havregrynen på 2 minuter och blir till en klistrig gegga. JAG VILL HA MIN BARNDOMS HAVREGRYNSGRÖT!!!
 
Jag saknar Magnum Vit. Det finns inte förpackningar med bara små vanliga Magnum Vit, eller hur? Har sett att det finns små mixade förp iaf...
Testat årets nyhet magnum vit med cookies? Jättegod!
Hittills har jag varje sommar hittat magnum vit i Grekland, och ätit för ett år framåt...minst ;)
 
Havregryn! Den gamla sortens havregryn, som man kunde koka den gamla sortens havregrynsgröt av. Den där gröten som fick småkoka 10 minuter (eller nåt sånt) och som blev till en fast, jämn "kaka" i skålen. När man hällde mjölk runt gröten flöt den nästan, som ett UFO, och man kunde skiva den med skeden. Idag kokas havregrynen på 2 minuter och blir till en klistrig gegga. JAG VILL HA MIN BARNDOMS HAVREGRYNSGRÖT!!!
Det ska kunna koka sig "grötigt" men fortfarande vara "gryn" kvar.

Jag har övergått till gröt med hälften krossat korn för att få mer att tugga på, men först nu insåg jag att en bidragande orsak var ändrade gryn, inte bara min ändrade smak. Trodde de icke-snabba hanregrynen fortfarande var normala, men kollade nu på påsen och det är de ju inte. :eek:
 
Det ska kunna koka sig "grötigt" men fortfarande vara "gryn" kvar.

Jag har övergått till gröt med hälften krossat korn för att få mer att tugga på, men först nu insåg jag att en bidragande orsak var ändrade gryn, inte bara min ändrade smak. Trodde de icke-snabba hanregrynen fortfarande var normala, men kollade nu på påsen och det är de ju inte. :eek:
Ja, lite grynig ska den vara, inte helt slät som mannagrynsgröt :wtf: Men numera blir den bara dom en klistrig klump....
 
Finns många saker jag saknar som redan är nämnda i tråden så jag kör på det som inte ännu nämnts!

Apotekarnes Dansk citron på glasflaska. Helt neongul var den och riktigt god, minns den från min barndom. Jag har för mig att jag såg den senare men då smakade den inte samma.

Marabou crisp. drömmer om den ibland.. fanns på typ 90-talet. Vanligt mjölkchoklad fullproppad med små crisp-kulor, alldeles knottrig var den.

Festis blåbär. i den gamla bredare flaskan, har starka strandminnen av denna :love:

Ristorante Pizza Pollo. Fryspizza med spenat, marinerade kycklingbitar, majs och nån vit ört-sås. Seriöst den godaste fryspizzan som funnits, slog både pizzariapizza och (min) hemgjorda med hästlängder!

Skumgrodor viol. Fanns i lösgodishyllan. Stora blå skumgrodor som var alldeles ljuvliga. Saknar också S-märken med smak av viol men de kommer ju tillbaka då och då (och är inte lika goda) överlag borde det finnas mer violgodis ärligt talat!

Bubblare:
Lejonet & Björnens apelsinchoklad-glass. Jag är rätt säker på att den här fortfarande finns men inte där jag bor (södra norrland). Inte ätit den på en herrans massa år men minns att den smakade precis som romerska bågar, ljuvlig :love:
Vill ha det till att jag såg skumgrodorna på vår stora godisbutik idag 😉. Nåt i den storleken och ganska ljust blå var det iaf.
 
Havregryn! Den gamla sortens havregryn, som man kunde koka den gamla sortens havregrynsgröt av. Den där gröten som fick småkoka 10 minuter (eller nåt sånt) och som blev till en fast, jämn "kaka" i skålen. När man hällde mjölk runt gröten flöt den nästan, som ett UFO, och man kunde skiva den med skeden. Idag kokas havregrynen på 2 minuter och blir till en klistrig gegga. JAG VILL HA MIN BARNDOMS HAVREGRYNSGRÖT!!!
Jag kokar min gröt på 50/50 mjölk och vatten, så kallad "gammeldags gröt". Ibland kokar jag på bara mjölk och långsamt kok då blir den som du beskriver. Kokar man bara på vatten blir det bara klister tycker jag.

Sen är havregrynsgröt inte ätbart om den är gjord på annat än Gyllenhammars. Så det så!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 304
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp