Maten vi aldrig kan glömma- livsmedel vi inte hittar längre

Dafgård hade en fullkornspaj med lax och spenat för kanske 10-12 år sedan som var helt fantastisk. Supergod ”sås” i (inte äggstanning) och ärtor. Saknar även ICAs egna glass i halvliterförpackning, vanilj med krossad choklad. Jag åt den ofta för 10 år sedan den också. Chokladen var ganska ljus och så fint krossad att den nästan var mixad med glassen. De har gjort om receptet till oigenkännlighet :(
 
Jag saknar Friggs Karibiska te, köpte dock på mig alla som fanns kvar på matsmart efter att dom utgått ur sortimentet men nu finns dom ingenstans. Jag mailade till och med Friggs för att fråga om den fanns kvar någonstans och att det var min favorit. Men nej, är dom borta.

Fick förra året upp ögonen för Friggs Havtorn mango te, dricker det dagligen, flera fulla muggar. Men sen tog Friggs bort dom också ur sortimentet, det enda stället jag fått tag på det är min ICA Maxi butik här i stan, det verkar som att dom har fullt i lagret där, brukar plocka på mig alla jag hittar när jag är där, har säkert 20 kartonger nu men ska plocka på mig ett par till nästa gång jag ska dit eftersom dom efter det inte kommer finnas alls, har visserligen inte varit där på ett tag så dom kanske är helt slut nu :nailbiting:

Verkar som att Friggs har en tendens att plocka bort te sorter fast det inte står att det är gästsmaker.

Liptons päron choklad var också en favorit som försvann från alla butiker här, hittade dock en sida på internet där jag köpte på mig några paket.

Osten Västan 10% är också borta så nu finns det bara 2 ostar med 10% här på Maxi och på alla andra ställen hittar man om man har tur en enda sort :rage:
 
Jag saknar mjuka turkisk peppar i form av små runda kulor. De mjuka som finns i påse nu är större och smakar inte alls lika gott.

Sedan skulle jag vilja smaka kolayoghurt igen. Minns inte om den hette mjölkkolayoghurt eller kolayoghurt eller vilket märke/mejeri det var men den fanns på 90-talet och var söt och god och mörkvit/gräddvit i färgen. 250 g burkar. En dag var färgen typ brunbeige istället och yoghurten kändes inte lika god. Kort efteråt försvann den helt.
Alltså ojoj vad den yoghurten var god! Den var dock väldigt söt så vi fick den typ aldrig, någon gång med långa mellanrum och då var det fest!
 
@Takire menar du yoggis? Fantastiskt god!
Dröm mjölkkola var visst hela namnet :p

Jag vet faktiskt inte! Jag vet bara att det var ljusa/vita 250 g burkar och skyddsoblat av folie. Det var på 90- och möjligen en bit in i 2000-talet. Är osäker på om den de haft även senare är densamma. Har försökt googla bilder på den jag åt men utan framgång.
 
Gravensteineräpplen...... Fanns bara en kort tid om hösten, tror de har kort hållbarhet, men då, som barn, nästan levde jag på dessa himmelska äpplen. Idag hittar jag dem aldrig i butikerna. Jag antar att de finns, nånstans, men de är väl inte lönsamma nog för ICA, COOP och de andra stora butikskedjorna. Ändå bor jag mitt i det sk Äppelriket.
 
Jag saknar mjuka turkisk peppar i form av små runda kulor. De mjuka som finns i påse nu är större och smakar inte alls lika gott.

<snip>

Va? finns inte det langre? Man kan hitta "riktig" turkisk peppar pa Skandinaviska butiker (och en del Tyska) "over here" fortfarande.
 
Jag vet faktiskt inte! Jag vet bara att det var ljusa/vita 250 g burkar och skyddsoblat av folie. Det var på 90- och möjligen en bit in i 2000-talet. Är osäker på om den de haft även senare är densamma. Har försökt googla bilder på den jag åt men utan framgång.
Fanns dom inte även på 80-talet? Har minnen från när jag var riktigt liten att jag åt såna. Fanns även i vanilj som var jättegod.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 031
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp