Material i bettet

Shaggy

Trådstartare
Jag planerar att prova ett nytt bett på min röda dam och har hittat en bild på ett jag tror skulle passa henne.
Idag rider jag henne på ett tvådelat halfcheek i mässing. Det är ett rätt tungt bett och hon verkar gilla det förutom att hon verkar störd av att bettet viker sig och skjuter upp i gomtaket. Det går inte att lösa genom lösare spänd nosgrimma eftersom jag rider utan sådan.
Tidgare har jag provat ett antal olika tredelade och hästen hatar dem (tre i rostfritt och ett kopparsvartjärn). Alla de har den normallång mittdel. Hon har även gått på ett rakt rostfritt och det är helt klart hennes favorit vad gäller hur lugn hon är i munnen men funkar inte så bra för vår kommunikation. Jag upplever dock att hon hellre tar mässingbettet (som iofs är tyngre).
Nu funderar jag på om det skiljer något på bett i mässing och rostfritt för hästen.
Min tanke är att prova ett tredelat med väldigt kort mittdel för att komma ifrån spetsen på det tvådelade men är osäker på det där med materialet.
 
Anledningen till att hon gillar det kan ju också vara att det är just tvådelat, och därför belastar tunga och laner annorlunda.

Med half cheek, menar du att det är ett baucherbett eller är det som ett travbett? Om det är det förstnämnda, testa ett med vanliga ringar i stället. Bra också om munstyckeshalvorna är lite böjda, då blir det mindre som petar i gommen.
 
Det är ett 'travbett'. Självklart är det ju att det är tvådelat som är problemet oavsett om det beror på spetsen eller belastning av tunga/laner men frågan är ju vad jag ska testa. Så länge jag bara använder en tygel (eg stöd på ena ledande på andra) är hon helt underbar med bettet därför tror jag att det är spetsen som är problemet.
Hon avskyr de tredelade jag testat till nivån att hon gnagde sönder ett på mindre än 15 minuter samt att jag gången efter fick tvinga in bettet i munnen på henne (det tvådelade). När hon nu vet att det är hennes bett tar hon det utan problem själv.
Prova med vanliga ringar tror jag inte på. Vad skulle jag vinna på det? Min uppelvelse är att hon gillar stabiliteten stängerna ger, men det utan några konkreta bevis för att så är fallet. Tyvärr är munhalvorna väldigt raka (köpte bettet billigt för många år sedan på en marknad och har egentligen aldrig gillat utförandet) men de ger en rätt stor anläggningsyta mot tungan samtidigt som det är smalt på 'höjden'
 
Rörliga och fasta ringar kan ge stor skillnad på tal om det. Min häst gillar inte sitt tvådelade ihåliga baucher men ett ihåligt lika tjockt med lösa ringar går bra. Tvådelat massivt går inte heller.

Men iaf,
Kanske prova ett tvådelat lockupbett som inte viker sej och därmed inte går upp i gommen?

Eller ett tredelat med kortkort mittdel som du funderar på redan.

Eller hööks som har ett bett som ser rakt ut men är ledat, om din häst gillar ett rakt men behöver ha lite rörlighet för kommunikationens skull. Det har fasta ringar.

Jag personligen upplever mässingsbett som lite mjukare än rostfria, men mina hästar har aldrig visat nån direkt skillnad på material. Snarare tyngden i betten isf.
:)
 
Rörliga och fasta ringar kan ge stor skillnad på tal om det. Min häst gillar inte sitt tvådelade ihåliga baucher men ett ihåligt lika tjockt med lösa ringar går bra. Tvådelat massivt går inte heller.

Men iaf,
Kanske prova ett tvådelat lockupbett som inte viker sej och därmed inte går upp i gommen?

Eller ett tredelat med kortkort mittdel som du funderar på redan.

Eller hööks som har ett bett som ser rakt ut men är ledat, om din häst gillar ett rakt men behöver ha lite rörlighet för kommunikationens skull. Det har fasta ringar.

Jag personligen upplever mässingsbett som lite mjukare än rostfria, men mina hästar har aldrig visat nån direkt skillnad på material. Snarare tyngden i betten isf.
:)
Jag har testat lockup på en annan häst och gillade det inte alls (för visst är det det som gör att bettet låser sig i lätt böjt läge). På den fick jag alla nackdelat med det delade och det raka men inga av fördelarna med något av dem. Nu är den här damen annorlunda men jag tror jag skulle få med mig många av nackdelarna från det raka (lätt att bita sig fast).
Hästen är född med underhals och jag insåg för några månader sedan att hon löser sina problem med just underhalsen. Går det inte så biter hon sig fast och springer för att hålla balansen. Jag jobbar just nu med att försöka lära henne andra lösningsmetoder men så länge hon försvarar sig mot bettet genom att slänga upp huvudet och spänna underhalsen så kommer det inte gå. Vi har kommit långt och hon börjar inse att det är bättre att länga ut halsen i en båge ur manken än att dra in den i manken och köra ut underhalsen men som sagt så fort det blir något förhållningsliknande så är vi tillbaka på ruta noll och det känns som om tyglarna är fästa i ett berg.
 
Olika bett fungerar ju olika för olika hästar, så räkna inte bort något innan ni gett det en chans och hästen fått säga sitt. Tycker jag :)

Sen låter det som ett problem som säkert kommer bli bättre med framförallt skolning av hästen, även om man behöver ett bett hästen är bekväm med.
:)
 
Det är det jag räknar med. Nu känner jag dock att jag sitter i en situation där jag inte riktigt kan skola hästen och eftersom bettet inte funkar hundra så är det första steget för att hitta lösningen.
 
Var lite i samma sits själv med häst som inte hittade ett bett den blev tillfreds på. Det blir ju svårt att hitta dragläget och få hästen tillfreds i arbetet om den tycker bettet stör.
Har helt enkelt provat alla tränsbett jag kunnat och det bästa har varit det jag trodde på minst.

Hoppas du hittar nåt som hästen gillar :)
 
Det är ett 'travbett'. Självklart är det ju att det är tvådelat som är problemet oavsett om det beror på spetsen eller belastning av tunga/laner men frågan är ju vad jag ska testa. Så länge jag bara använder en tygel (eg stöd på ena ledande på andra) är hon helt underbar med bettet därför tror jag att det är spetsen som är problemet.
Hon avskyr de tredelade jag testat till nivån att hon gnagde sönder ett på mindre än 15 minuter samt att jag gången efter fick tvinga in bettet i munnen på henne (det tvådelade). När hon nu vet att det är hennes bett tar hon det utan problem själv.
Prova med vanliga ringar tror jag inte på. Vad skulle jag vinna på det? Min uppelvelse är att hon gillar stabiliteten stängerna ger, men det utan några konkreta bevis för att så är fallet. Tyvärr är munhalvorna väldigt raka (köpte bettet billigt för många år sedan på en marknad och har egentligen aldrig gillat utförandet) men de ger en rätt stor anläggningsyta mot tungan samtidigt som det är smalt på 'höjden'

Det är väl inte självklart att problemet är att det är tvådelat oavsett om det beror på spetsen eller på belastningen av tunga/laner. Det är ju två olika saker. Många tredelade bett har för bred mittdel, och då ligger de knöliga lederna precis ovanför den smala åsen på lanen. Det problemet har du inte med tvådelat. Om din häst ogillar de där knölarna kan det vara förklaringen till att din häst trivs på bettet.

Problemet med att bettet petar upp i gommen kan du lösa genom att välja ett med böjda munstyckeshalvor, till exempel ett JP snaffle. Det ger också mindre nötknäppareffekt.

Eftersom det är ett travbett du har kommer det inte att göra någon skillnad med vanliga ringar. Hade det varit ett baucher kanske det hade varit värt att prova lösa ringar. Baucher låser ju vinkeln på leden så att den lättare går upp i gommen. Folk använder begreppet half cheek om lite olika saker, det var därför jag frågade.
 
Drar upp den här tråden igen
Googlat runt lite och hittat ett (för dyrt) bett som jag tror på. Är det någon som testat något av NS Turtle betten?
 
Drar upp den här tråden igen
Googlat runt lite och hittat ett (för dyrt) bett som jag tror på. Är det någon som testat något av NS Turtle betten?

Många NS går att hyra 30 dagar via bett och sadlar (googla). Så behöver det inte blir så dyrt om det inte funkar. Kanske en ide om modellen du vill ha finns som hyra?
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 954
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
893
Senast: tara
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 821
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp