Material i hagbootsen?

Cherarriduracell

Trådstartare
Har en häst som behöver ha boots i hagen och funderar nu över vilket material som är "bäst"? Jag har haft neoprenboots senaste halvåret och det har funkat bra utan skav, men de blir ju så blöta och äckliga den här årstiden? Funderar på att gå över till gummiboots eftersom de åtminstone inte suger åt sig av vätan men har någonstans i bakhuvudet en känsla av att någon avrått mig från gummiboots för de ger skav i större utsträckning (eller nåt?) Någon som bekräfta eller dementera detta eller på annat sätt ge input i vilka boots som gör sig bäst i hagen?

Jag har inte alltid möjlighet att spola ben efter intag och vänta tills ben + boots är torra så hästen behöver ibland stå med samma boots hela dygnet...
 
Jag gillar gummibootsen bäst.
Hade en solkänslig häst som hade gummiboots hela sommaren utan tillstymmelse till skav.
Ibland om det varit blött så vek jag bara upp bootsen så de satt uppochner över natten. Hade hela boots så de skulle sitta kvar bättre.

Sen finns det ju inget som säger att man inte kan varva olika material och byta då och då, det burkar jag göra iallafall.
 
Har du hästen på lösdrift? Eller kan inte någon ta av och på bootsen när den ska ut i hagen?
Jag kör helst gummiboots i hagen men har andra när jag rider.
 
Min uberkänsliga häst funkar väldigt bra med gummiboots från protector. Extra plus att de finns i massa färger så det är lätt att hitta dem om de åker av i hagen :D

Han har dem på dygnet runt utan något skav. Har andra när jag rider för det mesta, ibland rider jag ut med dem också.
 
Har du hästen på lösdrift? Eller kan inte någon ta av och på bootsen när den ska ut i hagen?
Jag kör helst gummiboots i hagen men har andra när jag rider.
Den står på box men personalen kan av olika skäl inte ordna med boots-och-skölj (eller en av grejerna) så det hästen har på sig på kvällen är vad den går ut med på morgonen.
 
Jag tycker att gummiboots utan knäppning funkar bäst. Dvs typ Sprenger. På öppningsbara boots är det just den öppningen som kan skava.
 
Jag kör gummiboots, helst från shires Arma. Finns I roliga färger och generösa storlekar. :) min går också på lösdrift och hade boots dygnet runt. :)
 
Har en häst som behöver ha boots i hagen och funderar nu över vilket material som är "bäst"? Jag har haft neoprenboots senaste halvåret och det har funkat bra utan skav, men de blir ju så blöta och äckliga den här årstiden? Funderar på att gå över till gummiboots eftersom de åtminstone inte suger åt sig av vätan men har någonstans i bakhuvudet en känsla av att någon avrått mig från gummiboots för de ger skav i större utsträckning (eller nåt?) Någon som bekräfta eller dementera detta eller på annat sätt ge input i vilka boots som gör sig bäst i hagen?

Jag har inte alltid möjlighet att spola ben efter intag och vänta tills ben + boots är torra så hästen behöver ibland stå med samma boots hela dygnet..
Vår häst har haft gummiboots i hagen i hur många år som helst. Han har aldrig någonsin fått skav! Tycker gummi är det enda som funkar för alla andra boots blir så galet geggiga, tunga och blöta. Dock har våran aldrig stått med bootsen på inne över natten.
 
Hade billiga gummiboots, eller någon slags plast antar jag, från Protector, höll inte så länge, men fyllde den funktion de skulle! Och som tidigare sa, roliga färger så en kunde hitta dem i hagen. Min hade på sig varje dag, inga skav trots skimmel, köpte dem med teddy upptill dock.
 
Kör gummiboots med fluff och kardborrknäppning. Tror det är Protector? De håller ingen toppenkvalitet men skorna är kvar och han har inget skav. Har inte på dem på natten och hans hage är inte så lerig heller...
 
Gummiboots med fluff är det jag helst har i hagen. Sen har jag gummiboots utan fluff att byta med. Så hästen har sällan samma boots två dar på rad. Byter när man är i stallet helt enkelt
 
Tycker annars att biltemas neoprenboots (reflexvarianten) är bra, de suger inte åt sig lika mkt som andra i neopren!
 
Mjuka gummiboots i tillräckligt stor strlk. Min hade det på lösdrift utan minsta skav.
 
Jag hade en skavkänslig häst på lösdrift som fick ha boots 24/7 ett tag pga ändring i hur vi skodde. Som någon nämnt ovan så var nyckeln att kunna byta runt lite, jag tror jag roterade på fyra olika boots. Gummi, gummi med ludd, neopren och filtboots. Inget skav och allt hann torka i cykler :up:
 
Jag har protectors gummiboots dygnet runt på lösdrift. Byter dem när de börjar gå sönder i kardborrebanden men de brukar hålla ungefär 2-3 månader. Får endast lite skav på sommaren men tror mer det är pga solkänslighet..
 

Bifogade filer

  • 3593EB98-5DBE-4689-8C27-1DE3DFD7B08C.jpeg
    3593EB98-5DBE-4689-8C27-1DE3DFD7B08C.jpeg
    231,5 KB · Visningar: 31
Som en kommentar till ludd så kan min häst inte ha det, inte på de jag rider med heller. Minsta sandkorn i luddet och han får blödande sår...
 
Har också protectors gummiboots, i perioder dygnet runt. De kan skava lite på ballarna men aldrig i karleden eller så att det blir sår. De blir liksom nött på hovkanten. Dom är ovärdeliga för vår ponny🙏🏻

Hade aldrig haft med ludd om jag inte kunde ta av dem varje kväll o se till att dom är torra och rena på morgonen. Tar ju tid att torka på hästens ben och det blir ju jättefuktigt i den känsliga karleden.
 
Jag använder Hansbos gummiboots och gillar dem för att de är mjuka och bara har ett kardborrespänne. Tycker inte det är så kul att öppna leriga boots så undviker de med 2 spännen 😊
 
Har också Protectors gummiboots på min. På dygnet runt, inga problem med skav. Tror att ludd är bra så länge det är helt rent och torrt, men blir det blött eller smutsigt så skaver det desto mer och med tanke på hur hagarna gärna ser ut så här års så går ludd bort.

Hade gärna tagit emot tips på boots liknande Protectors men med något bättre kvalitet. Tycker ofta de går sönder lite väl snabbt. Har dock inte lyckats hitta andra som finns lika stora (har xl i Protector).
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 052
Senast: skuggi
·
Träning Åringen har en djupt rotad AVSKY mot täcken. Kan lalla runt i täcke och allt går bra tills hon plötsligt får för sig att det är det...
Svar
16
· Visningar
1 312
Senast: Zmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp