material och dimension till boxväggar

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska bygga nya boxar till mina shetlandsponnyer och funderar på vad jag ska använda för material till boxväggarna för att det ska bli tillräckligt stabilt utan att överdriva. Jag kommer inte ha några galler eller liknande, utan jag tänker mig 90-100 cm höga väggar
De långa väggarna är knappt 3,5 m (ja, det blir jättestora shettisboxar 💕) och jag tänker mig liggande plankor, helst spontat för att skapa stabilitet. men frågan är hur tjocka brädor jag behöver ha? Det måste vara rejält nog för att ponnyn ska kunna trycka rumpan mot väggen och klia rumpa utan att väggen ger vika.
Några erfarenheter?
 
Brädorna måste nog vara spontade för att hålla, och uppemot 45 mm i tjocklek.

Jag utgick efter en materialstudie av Ventorp mfl (hållfasthet i häststall eller liknande heter den) där flera material testats ut just hållfasthetssynpunkt.
Det blev tjock plywood (25 mm) men jag har satt stolpar i mitten för att minska spännvidden.
 
Jag utgick från JBVs rekommendation i Bra att veta om mindre häststallar om minst 42mm i tjocklek, max 1,2m spännvidd. Det blev bra!
 
Eller mm kanske? 😂
Nej faktiskt inte. Det är tvär tjocka 😅 Nu snackar vi rejäla väggar. Håller för allt typ. Han såga ut dem själva. Det är någonstans mellan 40-50 cm i tjocklek. Vi har till och med haft en stor unghäst som hängt på dem utan att trasa sönder dem 😅 Vi fick såga loss hästen för att bräderna inte gav vika. Han hängde jätte fint där uppe 😂 Tills husse fick komma med sågen. Han försökte hoppa ut en dag när han ledsnade på att vara inne själv. I vårt stora stall är bräderna inte kanske mer en 4-6 cm breda men det är också direkt från fabrik som bygger boxar. Och min häst lyckades äta sig igenom dem på en natt.
 
Nej faktiskt inte. Det är tvär tjocka 😅 Nu snackar vi rejäla väggar. Håller för allt typ. Han såga ut dem själva. Det är någonstans mellan 40-50 cm i tjocklek. Vi har till och med haft en stor unghäst som hängt på dem utan att trasa sönder dem 😅 Vi fick såga loss hästen för att bräderna inte gav vika. Han hängde jätte fint där uppe 😂 Tills husse fick komma med sågen. Han försökte hoppa ut en dag när han ledsnade på att vara inne själv. I vårt stora stall är bräderna inte kanske mer en 4-6 cm breda men det är också direkt från fabrik som bygger boxar. Och min häst lyckades äta sig igenom dem på en natt.
Haha, okej jag kanske inte skulle kalla det bräder isåfall😂
 
Nej faktiskt inte. Det är tvär tjocka 😅 Nu snackar vi rejäla väggar. Håller för allt typ. Han såga ut dem själva. Det är någonstans mellan 40-50 cm i tjocklek. Vi har till och med haft en stor unghäst som hängt på dem utan att trasa sönder dem 😅 Vi fick såga loss hästen för att bräderna inte gav vika. Han hängde jätte fint där uppe 😂 Tills husse fick komma med sågen. Han försökte hoppa ut en dag när han ledsnade på att vara inne själv. I vårt stora stall är bräderna inte kanske mer en 4-6 cm breda men det är också direkt från fabrik som bygger boxar. Och min häst lyckades äta sig igenom dem på en natt.
Ska tilläggas väggarna är byggda för lösdrift från början innan vi byggde om det till fölstall. Numera använder vi inte det mer en som tillfällig lösdriftsbox åt fölungen när hon behagar vara där inne.
 
Plankor, stockar kärt barn har många namn. Men kändes onödigt att byta ut dem när vi byggde om när det inte var några fel på dem.
Nja, riktigt så är det inte. 50 cm tjock är definitivt inte plank. Hur som helst så blir det inte ekonomiskt försvarbart om man inte kan ta timret från egen skog.
 
Nja, riktigt så är det inte. 50 cm tjock är definitivt inte plank. Hur som helst så blir det inte ekonomiskt försvarbart om man inte kan ta timret från egen skog.
Nej vi har egen skog och sågar själva. Så då fick det bli så. Men hade aldrig velat haft mindre en 8 cm för det räcker att det kliar rumpa så buktar väggen. Ser bara hur hårt ansatt vårat stora stall är nu efter 5 år. Upplever att det inte äter på inredningen om det är tjockare, tydligen inte lika gott.
 

Liknande trådar

Anläggning Det är dags så fort våren fått fäste, att fräscha upp stallet :bump: Det är väldigt bra och funktionellt och så, men färgerna börjar se...
Svar
3
· Visningar
1 561
Senast: Havanna11
·
Hästmänniskan vad har ni för material i era boxar/boxväggar? Jag hade först tänkt mig träboxar som vi själva ska göra....men undrar vad ni har för...
Svar
3
· Visningar
1 674
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp