Matersättning för tonåring

Jamtland

Trådstartare
En av mina döttrar är på praktik hos sin moster i en stad rätt långt borta. Hon ska vara där i en vecka. Om jag skulle fråga min syster hur mycket hon vill ha för det barnet äter skulle hon svara "ingenting", det vet jag med säkerhet.

Men eftersom jag inte tycker det känns okej även fast jag vet att det är med glädje syster tar emot min dotter vill jag gärna betala henne. Vi har dock inte särskilt bra ställt ekonomiskt sett så några jättesummor funkar inte heller. Vad är rimligt? Dottern äter "vanlig" mat ( inga allergier) och äter frukost, lunch, middag och kvällsfika där i bra precis en vecka.
 
En av mina döttrar är på praktik hos sin moster i en stad rätt långt borta. Hon ska vara där i en vecka. Om jag skulle fråga min syster hur mycket hon vill ha för det barnet äter skulle hon svara "ingenting", det vet jag med säkerhet.

Men eftersom jag inte tycker det känns okej även fast jag vet att det är med glädje syster tar emot min dotter vill jag gärna betala henne. Vi har dock inte särskilt bra ställt ekonomiskt sett så några jättesummor funkar inte heller. Vad är rimligt? Dottern äter "vanlig" mat ( inga allergier) och äter frukost, lunch, middag och kvällsfika där i bra precis en vecka.
En bank har listat månadskostnader för bl a mat för olika ålderskategorier. Dela med fyra för en vecka.

https://www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/nyckelkund/vad-kostar-det-att-leva.html
 
Har hon okey med pengar och ni har en bra relation så tänker jag att du ska lita på svaret "ingenting" och kanske göra en tjänst eller skicka med en liten present?
Jag passade mina syskonbarn fredag till söndag nyss och fick frågan, men det bjussar jag gärna dem på.
Har hon däremot lite tajt med pengar så skicka då gärna över något presentkort på ICA eller liknande om hon inte skulle ta emot rena pengar.
 
Jag håller med de andra: satsa på en liten present av något slag istället, mest för symboliken. Jag hade nog kunnat ta lite illa upp om någon envisades med att betala för något sådant, och tolkat det som att personen i fråga inte trodde att jag hade råd trots att jag sagt att det inte var några problem.
 
En av mina döttrar är på praktik hos sin moster i en stad rätt långt borta. Hon ska vara där i en vecka. Om jag skulle fråga min syster hur mycket hon vill ha för det barnet äter skulle hon svara "ingenting", det vet jag med säkerhet.

Men eftersom jag inte tycker det känns okej även fast jag vet att det är med glädje syster tar emot min dotter vill jag gärna betala henne. Vi har dock inte särskilt bra ställt ekonomiskt sett så några jättesummor funkar inte heller. Vad är rimligt? Dottern äter "vanlig" mat ( inga allergier) och äter frukost, lunch, middag och kvällsfika där i bra precis en vecka.
Har ingen aning hur gammal din dotter är, men går hon i skolan så får man väl peng av skolan/kommunen för matersättning vid praktik borta.
 
Vet du om dottern gillar att äta något särskilt? Tänker produkt som då skulle köpas in extra, eller gå extra mycket av, tex flingor, mjölk, ägg. Då kunde jag tänka och köpa det och skicka med.

Men en tös kanske inte tömmer kylen riktigt på samma sätt som en grabb i tonåren?
 
Jag skulle säga lite avrundat att en femhundring nog känns ganska rimligt, om det inte är så att de går ut och äter eller att det ska köpas lunch på jobbet då det ju drar iväg. Men instämmer också i att jag i den situationen gladeligen bjudit på det och inte velat ha betalt! Hade absolut uppskattat någon symbolisk present från dottern själv (typ en blombukett eller chokladask eller något liksom) som någon skrivit också, men nog bara blivit besvärad om det kommit en regelrätt betalning.

Jag hade min yngre kusin här på praktik en vecka i höstas, hon bodde inte hos mig men jag fixade lunch åt henne hela veckan när hon var på arbetsplatsen och jag tyckte bara att det var roligt att hon ville komma just till mig på praktik så bjöd gladeligen på det! :heart
 
En av mina döttrar är på praktik hos sin moster i en stad rätt långt borta. Hon ska vara där i en vecka. Om jag skulle fråga min syster hur mycket hon vill ha för det barnet äter skulle hon svara "ingenting", det vet jag med säkerhet.

Men eftersom jag inte tycker det känns okej även fast jag vet att det är med glädje syster tar emot min dotter vill jag gärna betala henne. Vi har dock inte särskilt bra ställt ekonomiskt sett så några jättesummor funkar inte heller. Vad är rimligt? Dottern äter "vanlig" mat ( inga allergier) och äter frukost, lunch, middag och kvällsfika där i bra precis en vecka.
Ingenting betyder nog verkligen just ingenting :) framförallt om hon vet att ni kanske inte har jättegott om pengar. Min sambos systerbarn har alla varit här några dagar och jag skulle inte komma på tanken att ta betalt (har oxå fått frågan). Det är roligt att de kommer och det är inga problem att mätta en min till för oss rent ekonomiskt.
Då har vi ändå köpt rätt mycket specialmat vi inte har hemma i vanliga fall och den äldsta är 14 år och kille (dvs mängder med mat går åt), han är dessutom väldigt matintresserad och vi försöker laga lite mer exklusiv mat ihop med honom när han kommer. Men som andra skrivit, någon liten present med tanke bakom är väl en utmärkt ersättning!
 
Jag tycker att ett litet presentkort lät jättebra! Det blir liksom tydligt att ni bara vill täcka extrakostnaderna och inte på något vis betala dem för "besväret". :)
 
Så länge barnet inte hade superkonstiga matpreferenser eller allvarliga allergier hade jag varken känt behov att ta betalt eller betala så länge din syster säger att hon inte vill ha betalt. Däremot är det väl en fin gest att skicka med en present?
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 060
Senast: mrkarisma
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp