Matfixerad katt

fejko

Trådstartare
Vår lille hankatt är alldeles matfixerad. Det gick ju bra så länge han växte men nu har han blivit duktigt tjock. Han är född i juli 2017. Våra andra katter har alltid haft fri tillgång på torrfoder och aldrig blivit tjocka. Vad ska man göra? Vi har en katt till och den behöver ju sin mat.
 
Tack för svar! Jag testar först med att försöka utfodra dem separat när jag är hemma.
 
Utfodra separat, bygg foderlådor med kattuckor som läser chip eller köp dessa automater som länkas här ovanför till de smala katterna. Ger du torrfoder? Börja servera maten till den tjocka katten i diverse foderlabyrinter så han måste jobba för maten :)
 
Kastrat? Innekatt? Raskatt? Vilken mat får dom? Det finns många anledningar till varför en katt är matfixerad.

Vår äldsta katt var matfixerad när hon flyttade hit, hon hade blivit minimalt utfodrat för att motivera jakt mer. Ni vet, det där med att hungriga katter är bättre jägare :banghead::banghead:
När hon flyttade hit så åt hon allt hon kom över, vi fick börja med att ge henne lite torrfoder i taget med betoning på lite för hon hetsåt. Vi försökte alltid ha lite torrfoder i skålen, som vi utökade allt eftersom. Vi bytte även torrfoder till ett bättre för att ge en större mättnadskänsla. Idag har vi haft henne i 2,5 år och numera kräver hon alltid full matskål. Hon hetsäter inte längre, men maten ska finnas där. Som trygghet.
I början när vi hade köpt den andra katten, så vägrade hon att lämna maten obevakad. Åt den nya katten så åt även hon, hon hetsades alltså igång av den andre katten. Hon lever idag med mottot "skålen är halvtom", så hon skriker tills vi fyller på. Då nosar hon lite på maten och går sen därifrån. Många tycker att jag är korkad som alltid ser till att skålen är full, men katten är nöjd och avslappnad med att det alltid finns mat. Såpass numera att hon kan vara ute och jaga , in och äta lite för att sen ut och fortsätta. Hon litar på att maten finns där. För vår enkelhets skull så är kattmaten inne i skötrummet, vi byter blöja flera gånger per dag så att fylla på matskålen tar minimal tid.

Vårt sätt fungerar inte för alla katter, min poäng är att man får försöka lista ut varför katten är matfixerad. Är den konstant hungrig, stressas den av andra katter, vill den inte dela matskål osv ? Jag förstår att vårt sätt inte är optimalt, men jag har hellre en katt som skriker för att skålen är halvtom än att hon hetsäter när maten serveras.
 
Min katt är också en sån där gnällig variant som klagar om matskålen är halvfull. Orkade inte med det så han har en aktivitetsboll med lite torrfoder i som ligger framme så att han har att pilla med om han faktiskt är hungrig och motiverad nog att få fram maten annars får han mat fasta tider morgon och kväll. Han kan ha fri tillgång utan att bli extremt fet utan håller sig till lite smårund då men gnällandet orkade jag inte med :o Jag jobbar oregelbundet och jag fick nog när han började väcka mig om jag sov på dagen för att jag skulle fylla på en halvfull skål.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
913
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 119
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 392
Senast: Wille
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 786
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp