Matfunderingar

misan

Trådstartare
Lillkillen är nu lite drygt ett halvår gammal, har ätit smakportioner ett tag och tycker allt är smaskens :D Jag har dragit ner på amningen, äter 3-4 ggr per dag, men det märks ju att det finns mindre mat så han äter även lite gröt och ersättning. Frågan är hur mycket han ska äta?! Jag tycker det är jättesvårt att veta hur mycket han ska ha. Nu senast på Bvc hade han tappat lite i vikt men då ammades han i princip bara så jag räknar med att han har gått upp, tycker iaf han känns tyngre redan ;)
Hur mycket/vad/hur ofta äter era i samma ålder?
 
Sv: Matfunderingar

Det rimliga är väl att han får äta så mycket han vill? Mer mat än så kan du ju rimligen inte få i honom.
 
Sv: Matfunderingar

En del är rädda att ens barn inte får i sig tillräckligt, verkar vara en inte helt ovanlig oro tycker jag. En kompis till mig har exempelvis stora bekymmer med "matvägran" hos sin tiomånaders. Kanske därför ts undrar. Själv tror jag att oron oftast är obefogad men jag har aldrig varit i situationen själv.
 
Sv: Matfunderingar

Min åttamånaders kille äter:

Runt 7: ammas
9.30: gröt (görs på ca 1 dl vatten)
12.00: lunch, en halv burk köpt mat eller motsvarande mängd hemgjord mat och en halv burk katrinplommonpure.
15.00: mellanmål, oftast en banan eller ett päron
17.30: kvällsmat, samma som lunch
21.00: gröt, lika mycket som frukost

Han brukar ammas någon gång på kvällen och sen någon gång på natten också, men jag tror inte han får i sig några mängder då...

På honom märker jag i alla fall om han vill ha mer mat än det han fått. Jag tror du märker om han inte får tillräckligt. Vissa dagar äter han jättedåligt, för att sedan äta som en häst ett par dagar senare. Det jämnar nog ut sig. :)
 
Sv: Matfunderingar

När min dotter var 6 månader så levde hon uteslutande ersättning och så ofta hon ville. Jag började introducerade smakportioner, men det ersatte knappast ett helt mål mat på en gång. :)
 
Sv: Matfunderingar

Samma för min dotter, vid 6 månader bara ersättning och så fick hon prova lite mat hon visade inget intresse förren hon var 8-9 månader och äter fortfarande väldigt lite (nu 13 månader). Hon har klarat sig bra och gått upp i vikt på ett ok sätt.
 
Sv: Matfunderingar

Ge barnet sa mycket mjolk det vill ha och utover det smakisar. Amma alltid efter matstunden ocksa sa att du haller igang produktionen. Matlusten kommer att ga upp och ner och jag tror man ska ta hela forsta aret med ro och ge dem det de vill ha. ibland vill de ha mer mat och ibland vill de ha mer mjolk.

Vi har i princip gjort sa att varje gang familjen har atit har bebisen fatt nagot att prova/leka med. Jag kan ha ammat precis innan eller en timme innan, det spelar ingen storre roll.
 
Sv: Matfunderingar

När min 9-månaders var 6 månader åt han en halv portion gröt på morgonen, och en smakportion av lagad mat eller burk vid lunch. Ammade resten av målen. Hur många gånger om dagen har jag ingen koll på.

Nu när han är 9 månader äter han

Frukost (ca 8) 1 portion gröt och en smörgås
Mellanmål (ibland) ammar
Lunch (ca 12) 1 burk eller motsvarande mängd lagad mat, ibland frukt efteråt
Mellanmål (ca 15) ammar, eller frukt och macka
Kvällsmat (ca 19) välling

Vi äter middag så sent så vi har inte fått in nån lagad mat till honom där.
Men jag inbillar mig att han klarar sig ändå.
Ammar oftast 1-3 ggr om dagarna. Och ingen vet hur många gånger på nätterna.
 
Sv: Matfunderingar

Nu ammar jag ca 2 gånger om dan, vill inte öka det heller eftersom jag snarare tänkte sluta. Men ersättning får han såklart istället. Vi har väl fått någorlunda rutiner, ungefär som ni skriver är det nog för oss också.
När började ni ge välling istället för ersättning? Han har provat lite och jag har inte märkt någon skillnad varken på hur han tycker det smakar eller att magen reagerar på det. Fast det kanske de inte brukar göra?
Mycket funderingar :) frågar såklart på Bvc också men det är alltid intressant att höra hur andra gör också.
 
Sv: Matfunderingar

Jag började inte ge välling så tidigt som vid 6 månader. Snarare runt 9 månader så gav vi ett mål välling på kvällen istället för ersättning.
 
Sv: Matfunderingar

Mathilde är ganska exakt sex månader och hon äter ungefär som följer:
Frukost - En portion gröt
Lunch - En halv burk mat
Mellanmål - En portion gröt + frukt av något slag
Middag - En halv burk mat
Kvällsmål - En portion gröt (Hade hon ätit välling så hade det serverats som kvällsmål men det passar inte unga damen ;) )

Vaknar hon på natten eller tidig morgon så får hon ersättning. I övrigt ingen amning och ingen ersättning. Hon är nöjd och glad med detta. Vi praktiserar filosofin att barn sällan svälter ihjäl frivilligt utan är hon mer hungrig så påtalar hon helt enkelt detta. Hon är verkligen ingen kraftig bebis utan rätt långsmal men pigg och alert så det är säkert ingen fara. Jag var själv rätt smal som bebis men har uppenbarligen överlevt till iaf 25 års ålder :laugh:
 
Sv: Matfunderingar

Jag började ge välling vid 18 månaders ålder.

om du vill sluta amma är det väl bara att ge så mycket ersättning han vill ha efter att du gett burkmat?
 
Sv: Matfunderingar

Ja fast "problemet" är att han i princip aldrig slutar äta. :) Även om han har ätit en portion gröt, på 1 dl vatten, skulle han klunka i sig 200 ml till med ersättning om jag gav honom. Men sen kommer det ju upp igen... Så vi har inte riktigt hittat balansen än :)
Burkmat äter han med glädje, lätt en hel burk i taget, det enda jag är rädd för med att låta honom äta fritt är magknip, kräk kan man ju tvätta bort :) På bvc sa de "max 3 gånger om dan med ersättning", men jag ser nu att en del inte får ersättning alls. Varför väntar många så länge med välling? Är det någon nackdel med det, jag menar, det finns ju många som är från 6 månader? Eller är det bättre att ge ersättning istället, om man inte ammar såklart.
 
Sv: Matfunderingar

Enligt who´s rekommendationer så bör man "helamma/ alt ge ersättning" fram till barnet är 6 månader ( bortsett från smakisar ). Bröstmjölk/ersättning duger rent generellt som föda länge. Jag tror det är därför många väntar med att introducera välling ( som vi är rent ensamma om i Sverige att ge faktiskt ).
 
Sv: Matfunderingar

Sa bvc att ni bara ska ge ersättning 3 gånger/dag? Min 13 månaders dricker ungefär 3 flaskor/dag och för ett halvår sen var det nog det dubbla.
 
Sv: Matfunderingar

Dom måste ha menat välling, eller ?

Det verkar ju helskumt att begränsa ersättningen, det går iaf emot who´s rekommendationer.
 
Sv: Matfunderingar

Jag tyckte också det lät lite konstigt, min sambo som var där nu senast, men tydligen hade de sagt ersättning 3 gånger/dag, och så mellanmål däremellan. Men om man ammar brukar man väl knappast begränsa det? Förstår inte vad det skulle göra om man ger fler gånger, eller om det va för att han inte ska "småäta utan äta ordentligt några gånger istället.
 
Sv: Matfunderingar

Då skulle jag läsa/lyssna mer på who faktiskt, att begränsa ersättning/bröstmjölk till en 6 månaders låter i mina öron riktigt kokko..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 077
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 452
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 817
Senast: Hyacinth
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 041
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp