Bukefalos 28 år!

Matglada tamråttor och foder??

S

Sandra_L

Så här ligger det till. .Har två honor som snart är 1 år.. Problemet är att ena äter precis hela tiden.. Hon är EXTREMT matglad och allt såklart som är sött, och fett är hon hysterisk i (hon var tydligen matvrak redan som bebis sa uppfödaren).. Hur som helst.. Finns det inte tillgång till sånt så äter hon det som finns i buren.. Ställer jag in en liten skål med mussli (utan sötsaker som torkad frukt) så trycker hon i sig det mesta en då.. Nu har den andre honan börjat likna henne.. Och hon är den giriga som hela tiden ska ha allt.. Hon äter för att den andre inte ska få ungefär.

Just nu har dom ingen mat alls i buren och tigger typ 24 h om dygnet.. jag ger dom lite mat varje dag eftersom dom båda börjar gå upp i vikt.. Men hur ska man göra? ska jag en då ha en skål med torrfoder i buren? alltså musli eller likn som inte innehåller socker? Deras skål är helt tom på 1 - 2 dagar och den är STOR! :confused:
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Vad ger du dem för foder om de går upp i vikt? :crazy:
'

Mina får fröblandning, lite frukt grönsaker. Ibland lite frön och väldigt sällan ngt kött. Aldrig kryddor, salt, socker eller fett.

De får nästan varje dag lite barnmat också (inget salt och kryddor i typ)
De är då inte tjocka.

De har alltid torkad majskolv att gnaga på, den brukar vara i några dagar.



Har de något kul i buren?
Stoppa in pinnar att gnaga på, torkad majskolv och sånt.
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Sätt in mat igen. Råttor ska inte bantas med svältmetoden, de ska ha fri tillgång till torrfoder.

Ändra innehållet i torrfodret så att det blir magrare, och ge magrare mat i övrigt. Ge de helt enkelt mat som en människa egentligen ska äta, fast snäppet magrare.
Och så självklart en massa motion. Simträning är bra, om det inte är dumbos du har.

Ang torrfodret så kan du tex skippa skålen helt och sprida ut maten i ströet, både torrfoder och färskmat kan gömmas lite här och där i buren tex i toarullar med invikta kanter osv. Låt de jobba för maten istället för att bara få den serverad.

Och slutligen, haka inte upp dig helt på lite vikt. Även råttor är olika, en del går upp i vikt görenkelt och är i princip omöjliga att få ner i vikt, medan andra är magra hela livet oavsett vad de får för mat. Det är bara att acceptera att det är så och ärligt talat, sålänge de inte är sjukligt överviktiga, så pass att de påverkas negativt av det, så kan de gott få vara lite tjocka. En liten pussmage kan man gott tåla :)
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Mina får fröblandning, lite frukt grönsaker. Ibland lite frön och väldigt sällan ngt kött. Aldrig kryddor, salt, socker eller fett.

De får nästan varje dag lite barnmat också (inget salt och kryddor i typ)
De är då inte tjocka.

Inte konstigt att de inte är tjocka då, du verkar ju ge för mager mat istället :angel:
Råttor ska kort och gott ha färskmat enligt tallriksmodellen, vilket innebär både kött, potatis, pasta, ris, fett och allt vad det är och inte bara lite frukt och grönsaker. Råttor är allätare.

Salt, socker och fett behöver alla för att leva, även råttor. Det beror helt på i vilka former de får det.

Det där med kryddor är fö sjukt överdrivet, det är inga porslinsdockor det gäller. Visst ska man inte ge de värsta überstarka chilin, men lite kryddor är inte skadligt.

Mina råttor fick smaka Flamin' Hot Cheeze Chrunchers igår - både fett, socker och krydda. Huga! :eek: Men guess what, de lever och mår bra allihop och alla är i alldeles utmärkt hull med ordentliga muskler. Enda undantaget är lilla Sickan som alltid haft svårt för att hålla vikten uppe och nu dessutom börjar bli gammal. Av alla råttor jag haft genom åren, ca 50-60 råttor totalt, är det bara 2 som haft lite svårt att hålla hullet uppe och 2 som haft svårt att hålla fläsket borta.
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Inte konstigt att de inte är tjocka då, du verkar ju ge för mager mat istället :angel:
Råttor ska kort och gott ha färskmat enligt tallriksmodellen, vilket innebär både kött, potatis, pasta, ris, fett och allt vad det är och inte bara lite frukt och grönsaker. Råttor är allätare.

Salt, socker och fett behöver alla för att leva, även råttor. Det beror helt på i vilka former de får det.
Suck..

De får BRA mat.
De får självklart fett och salt osv också, men inte i stora mängder.
Och tänk att jag haft 40tal råttor och alla mått bra och vart perfekta i hullet. :grin:

Däremot har jag hört av många experter att de inte ska ha kött för ofta.
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Däremot har jag hört av många experter att de inte ska ha kött för ofta.
Förut trodde man exempelvis att skabb var foderallergi som berodde på för mycket protein eller att kött skulle göra råttor aggressiva och bitas. Men faktum är att råttor är allätare och protein/kött ska ingå i deras kost, så beror det ju på vad man menar med för ofta men mina får kött/räkor/fisk/ägg några gånger i veckan.

Till TS: Skulle också testa att ge dem fri tillgång till torrfoder och istället dra ner på kolhydrater som pasta, ris, potatis och ge mer grönsaker som inte innehåller så mycket kalorier men ändå att de får något i magen. :)
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

förut trodde man exempelvis att skabb var foderallergi som berodde på för mycket protein eller att kött skulle göra råttor aggressiva och bitas. Men faktum är att råttor är allätare och protein/kött ska ingå i deras kost, så beror det ju på vad man menar med för ofta men mina får kött/räkor/fisk/ägg några gånger i veckan.'

många som säger olika så det bästa är väl att känna sina råttor väl och se på dem om de mår bra :d

till ts: Skulle också testa att ge dem fri tillgång till torrfoder och istället dra ner på kolhydrater som pasta, ris, potatis och ge mer grönsaker som inte innehåller så mycket kalorier men ändå att de får något i magen. :)
håller med. Låter galet att ta bort maten helt så de ska hungra..

1111111111111
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Suck..

Och tänk att jag haft 40tal råttor och alla mått bra och vart perfekta i hullet. :grin:


Vad du anser är perfekt i hullet kanske inte någon annan håller med om. Jag tyckte oxå att mina råttor haft en bra hull tills jag såg hur en väluppfödd råtta ser ut. Jag säger bara herre min skapare, där pratar vi hull :eek:

Min gamle Fridolf som var noggrant planerad, och med mycket varierad kost hade en vikt på ca 800 gram när han var ett år. Då var han inte ens tjock utan bara väldigt stor i kroppen. På utställningar fick han alltid kommentarer om hur han fått plats i bilen , bara det talar om hur stor han var för det är inga små skruttråttor på utställningar :angel::angel:


På bilden är min egna gamla charmör Toker, som mest vägde 450 gram. Han klassades som en mycket liten hane eftersom han påminde mest om en hona i storleken. Han var t om mindre än mina egen uppfödda honor , vilket visar att bra kost i tidig uppväxt är väldigt viktigt !
http://i26.photobucket.com/albums/c140/KisseNova/toker.jpg

jag vet att många sitter på många bra kort om hur en råtta ska vara byggd, utan att den klassas som fet eller mager utan bara lagom :D
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Vad du anser är perfekt i hullet kanske inte någon annan håller med om. Jag tyckte oxå att mina råttor haft en bra hull tills jag såg hur en väluppfödd råtta ser ut. Jag säger bara herre min skapare, där pratar vi hull :eek:

Det är väl olika vad man tycker, det betyder inte att andra har rätt.
Mina råttor har alltid vart bra i hull, fått beröm från köpare (sålt till mycket kunniga människor). En av hanarna jag hade tidigare var STOR :eek:
Mamma gillar mina råttor, men honom tyckte hon inte om.
Han vägde säkert som din Fridolf minst.

Sålänge råttorna mår bra, och inte är beniga, eller smällfeta, så spelar det nog ingen roll.

Sedan får jag väl leva med att den ena jag har nu har tappat lite, men han är ju väldigt gammal också.
Kommer 2 nya bebisar snart!!!! :banana:
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Precis, det är ju det tråden handlar om.

Vad vissa anser är tjock anser andra är lagom.

Hoppas bara TS fått ordning på hennes råttor
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Ja, det där med hull är alltid svårt. Jag förvånas varje gång jag kommer ut till andra ägare, vad små deras råttor är:o

Min egenuppfödda hona Anathema är 53 cm och väger närmare 650 gram.


Hennes pappa var över 60 cm lång och vägde dryga kilot. Han blev över tre år gammal dessutom;)


Mamman var inte jättestor, vägde dryga 400 gram vid parningen, ca 45 cm.


Ungarna vägde 12 gram vid födseln och dryga 170 vid 6 veckors ålder.

Ena ungen vid fyra veckors ålder

Jag ger inget superfoder. De får fri tillgång på euroshoppers müsli (men rör inte russinen), matrester nån gång i veckan och så färska grönsaker/frukt nästan varje dag. Kullen som Anathema kommer ifrån fick samma kost, plus bebismat (leverpastej, räkor, röra med keso, vetegroddar, ägg och potatis osv) några gånger i veckan.

Om råttorna blir feta så tror jag på ökad motion, inte bantning!

/Migo
som fick hem två små bebisar i måndags:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Känner igen 3:e bilden, en av rättviksråttorna månne? ^^

Ängslig: Klart de inte ska ha kött för ofta. De ska ha en välbalanserad kost och mycket kött rubbar balansen, ju :P Men några gånger i veckan ska de ändå ha kött, just för att de är allätare. Däremot ska de såklart inte ha kött i den mängd folk brukar äta kött nuförtiden, med kött till varenda jäkla måltid, tom till frukost. Då får man feta råttor på nolltid... Några gånger i veckan går alldeles utmärkt.
Missade det du skrev om barnmat såg jag nu dock, antar att du ger barnmat med kött i? :)

Bra i hull beror på vad du menar. Somliga stirrar sig blinda på siffror, somliga tycker de är bra när de ser ut som fotbollar, somliga tycker tvärtom (ett par råttor jag tog över från ett vanvårdarhem var görmagra, men de var visst feta enligt förra ägaren - och då såg man revbenen på en rexad stackare! :eek::crazy: ), somliga kan inte alls se skillnad mellan fett och muskler, somliga har inte ens hört talas om ordet massa när det pratas hull på råttor... Osv.

Kissenova: Håhåjaja, de där väluppfödda ja! Huga! O_O
Fast jag skulle inte kalla en fotboll för väluppfödd dock, utan snarare det den är - fet :angel: Folk verkar nästan glömma bort hela grejen med massa och prioritera så stora råttor som möjligt nuförtiden :(

På tal om bilder;
Här är Sivert, en hane jag haft. Han hade underbart hull - välmusklad och med massa, precis som en råtta "ska" vara :heart Hittade dock ingen bild på honom i sina bästa dagar, utan en bild på honom när han var gammal skrutt och gått ner lite i vikt får duga.
Och här är Diva, en slank liten dam som dock även hon var väldigt välmusklad ^^
Och här har vi Mats, en liten grabb som inte hade en endaste liten muskel typ. Han ser ut att vara i helt okej hull men några muskler fanns inte, stckarn kunde inte ens gå normalt tack vare det. Ska väl nämnas att Mats hittades ute i en snödriva mitt i smällkalla vintern, så hans alltför dåliga muskelbyggnad var inte mitt fel :P Det blev bättre med bra mat och en massa träning. Perfekt exempel på att skenet kan bedra iaf, en råtta som ser ut att vara i bra hull kan i själva verket vara en råtta som är rent av handikappad pga sitt dåliga hull.
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Ängslig: Klart de inte ska ha kött för ofta. De ska ha en välbalanserad kost och mycket kött rubbar balansen, ju :P Men några gånger i veckan ska de ändå ha kött, just för att de är allätare. Däremot ska de såklart inte ha kött i den mängd folk brukar äta kött nuförtiden, med kött till varenda jäkla måltid, tom till frukost. Då får man feta råttor på nolltid... Några gånger i veckan går alldeles utmärkt.
Missade det du skrev om barnmat såg jag nu dock, antar att du ger barnmat med kött i? :)

Bra i hull beror på vad du menar. Somliga stirrar sig blinda på siffror, somliga tycker de är bra när de ser ut som fotbollar, somliga tycker tvärtom (ett par råttor jag tog över från ett vanvårdarhem var görmagra, men de var visst feta enligt förra ägaren - och då såg man revbenen på en rexad stackare! :eek::crazy: ), somliga kan inte alls se skillnad mellan fett och muskler, somliga har inte ens hört talas om ordet massa när det pratas hull på råttor... Osv.
Deras favorit är barnmatsburken med lasagne! (inbillar jag mig :crazy::confused::angel:)

Siffror säger ju inte allt. Jag "klämmer" på mina och tycker de är fina.
Förutom gammelfarbrorn nu då. :(
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Ah lasagnen ja, den är poppis här också :D Men säg nån som inte är det iofs... :angel: Smidigt iaf. Tycker själv inte om att handskas med kött öht, blir väldigt äcklad av det... Så då är det ju görsmidigt med barnmat :bump:

Nej precis... Men det verkar inte gå in i skallen på folk :crazy: Inte en tanke på muskler, inte en tanke på massa, inte en tanke på kroppsbyggnad... Liksom heck, om nån sifferbesatt typ skulle ta sig en titt på tex Tuttul så skulle jag få stryk för hon väger definitivt under 300 g. Men hon är ju liten i kroppen...
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Jomenvisst är det en rättvikstös, det är storasystern själv!:D
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Kissenova: Håhåjaja, de där väluppfödda ja! Huga! O_O
Fast jag skulle inte kalla en fotboll för väluppfödd dock, utan snarare det den är - fet :angel: Folk verkar nästan glömma bort hela grejen med massa och prioritera så stora råttor som möjligt nuförtiden :(

Nja, jag tycker att det beror lite på hur du menar. När jag ställde ut så såg jag aldrig extremt tjocka råttor (förutom min egna älskade Majken :love:)
På kortet är hon runt ett år, och blev mycket tjockare med tiden. Där kan vi prata matglad råtta, för Majken vägde som mest nästan 900 gram !! Men allas vår Potku Holmstedt höjde Majken till skyarna på hennes enda utställning, för Majken la sig helt i famnen på Potku och somnade mitt under en bedömning. Dock vann hon ingen placering pga sitt hull men hon fick domarens favorit & dagens veteran.Råttkunniga människor som Potku och Lycia trodde först att det var en hane pga hennes kroppstorlek.
http://i26.photobucket.com/albums/c140/KisseNova/majken1.jpg
Det är 6 år sen jag förlorade min Majken pga hennes enorma tumör på halsen , 6 år av saknad för jag har aldrig träffat en mer social och påhittig råtta. Majken struntade i om det var okända människor, ville hon mysa så ryckte hon i folks strumpor (mina flickor var alltid lösa). När hon blev upplockad så lade hon sig bara till rätta och somnade. Men jag njöt av varje sekund av Majken, för det är 6 månaders svett och tårar bakom hennes sociala sida. Dom första 6 månader kissade hon på sig av skräck bara man tittade på henne, så usch. Enda avlivningen som jag varit tvungen att gå ut ifrån då jag ångrade mig, ville ta med henne hem igen. Hon är min älskling, kommer alltid vara. Kom visst på sidospår ...

Tyvärr har jag inga kort på Fridolf, men det är än idag den största tamråttan jag sett. Men sen och andra sidan så var han en Granathens -råtta, och Theres hade då iaf riktigt stora råttor. Alla råttkunniga tyckte att han var enorm, synd att det inte finns kort. För Fridolf var bara stor och inte fet.
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Tänkte väl det att jag kände igen henne! :D

KisseNova: Menar mest på bilder man sett osv. Utställningar ska jag inte yttra mig om, har bara varit på 2 och då var jag inte runt och kollade på andras råttor, jag var för blyg på den ena, och på den andra var jag bara där ett par timmar med ett par sovande råttor i famnen (däribland Anima-Dårpippi som bor hos mig nu) som jag inte hade hjärta att väcka förrän det var dags att gå :p Men tittar man på bilder, forum osv så tycker jag nog ändå att man ser många råttor som är rent av feta... Och i en del fall skriver ägarna det själva också och i princip glorifierar fetman på de för de är ju "stora" :crazy:
Sen får man förstås inte glömma att det finns omöjliga råttor också. Alla känner vi väl till "lilla" Pippin tex :D

O... M... G :eek: Den där Majken skulle jag gärna ha sett i verkligheten kan jag säga! Stora råttor som inte är feta är mumma :d Jag som tyckte Gunnar var stor, hona på dryga 500 gram med en massa muskler och ganska grovt byggd jämfört med mina slanka flickor här hemma :D
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Nja Majken var tjock, riktigt tjock dam. Men vad gjorde det när man hette Majken och var världens bästa råtta :angel::love::love:

Fast Fridolf däremot skulle du sett, han var inte tjock bara allmänt stor och lååång.
 
Sv: Matglada tamråttor och foder??

Råttor är allätare , dom kan äta den maten vi äter, hundmat, kattmat osv..
Gäller bara att låta dom springa av sig så att dom inte blir feta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 235
Senast: mackan
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 032
Senast: Fraegd
·
Katthälsa Behöver tips om hur jag kan lösa utfodringen till katterna på ett smidigt sätt. Tre katter, kastrerade honor på 9, 3 och 1 år. De får...
Svar
15
· Visningar
3 043
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Jag som bara skulle ta en omplacering för att ägaren skulle flytta och det var panik. Jag har fått en misshandlad och vanvårdad krabat...
Svar
11
· Visningar
1 790
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp