Mathildas häst blev knivskuren – ”Hon ska inte behöva lida”

När Mathilda Johansson besökte stallet i Burlöv på måndagskvällen fick hon en rejäl chock: hennes häst Keso hade blivit knivskuren, flera gånger.
Nu har ägaren bestämt att ta bort Keso. En veterinär bedömde att skadan var för svår.
– Jag vill inte att hon ska behöva lida, säger Mathilda.
 
Kommentarstråden under Ridsports artikel på Facebook är rätt trist. Gott om gör-det-själv veterinärkompetens och självgoda dömanden.

Tycker inte det är så konstigt att folk undrar baserat på vad de har läst i artikeln. Visst att det är hästägarens beslut helt och hållet men jag kan helt klart förstå båda sidorna...
 
Tycker inte det är så konstigt att folk undrar baserat på vad de har läst i artikeln. Visst att det är hästägarens beslut helt och hållet men jag kan helt klart förstå båda sidorna...
Jag vet inte vilka kommentarer du sett men en del av de jag läste var det uppenbart att de inte ens hade läst artikeln. De blev enbart upprörda på grund av att ägaren valde att avliva hästen, inget annat.
 
Har full förståelse varför hon väljer att avsluta hästens liv. De som gjorde mig ledsen var alla dessa kommentarer som skrevs, jag vill tro att alla gör de som är bäst för just deras häst.

I en perfekt värld gör alla vad de tror är bäst för sin häst men så är det inte alltid.. (Syftar ej på hästen i artikeln)
 
Har inte läst där. Anser folk att hon tagit ett orätt beslut att avsluta hästens liv?

Folk anser att hästar vill leva till varje pris och tycker att ägaren är snål eller lat. Vissa säger att ägaren vill ha försäkringspengar medan andra påpekar att hästen inte var livförsäkrad. Då är det också fel. Vissa vill straffa stallägaren för att stallet inte var låst. Och så vidare.

Varje gång jag läser såna kommentatorsfält tappar jag hoppet om mänskligheten en aning...
 
Folk anser att hästar vill leva till varje pris och tycker att ägaren är snål eller lat. Vissa säger att ägaren vill ha försäkringspengar medan andra påpekar att hästen inte var livförsäkrad. Då är det också fel. Vissa vill straffa stallägaren för att stallet inte var låst. Och så vidare.

Varje gång jag läser såna kommentatorsfält tappar jag hoppet om mänskligheten en aning...

Usch så trist. Man kan ju ha en uppfattning och en åsikt, men överlag ska man nog ha inställningen att man inte vet särskilt mycket om läget enbart utifrån vad media berättar. Samt att dina tankar kanske faktiskt inte är varken passande eller välkomna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 628
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp