Mathildas häst blev knivskuren – ”Hon ska inte behöva lida”

När Mathilda Johansson besökte stallet i Burlöv på måndagskvällen fick hon en rejäl chock: hennes häst Keso hade blivit knivskuren, flera gånger.
Nu har ägaren bestämt att ta bort Keso. En veterinär bedömde att skadan var för svår.
– Jag vill inte att hon ska behöva lida, säger Mathilda.
 
Hur som helst, helt fruktansvärd situation. Jag kan inte ens föreställa mig som djurägare hur det skulle vara att behöva gå igenom en sådan sak. Stackars häst, och stackars ägare.

Jag som förra året var tvungen att ta bort min gamla häst samt hade ett föl som dog akut känner verkligen med ägaren och respekterar att det var den bästa utväg hon såg i situationen. Vissa har en förmåga att skapa en hel hönsgård av en fjäder och känner att de måste berätta allt de tänker för omgivningen. Av den anledningen har jag aldrig skrivit på nätet hur mitt föl dog utan endast berättat det för folk öga mot öga.
 
Jag som förra året var tvungen att ta bort min gamla häst samt hade ett föl som dog akut känner verkligen med ägaren och respekterar att det var den bästa utväg hon såg i situationen. Vissa har en förmåga att skapa en hel hönsgård av en fjäder och känner att de måste berätta allt de tänker för omgivningen. Av den anledningen har jag aldrig skrivit på nätet hur mitt föl dog utan endast berättat det för folk öga mot öga.

Förstår verkligen det. Beklagar! Folk kräks ut sina åsikter utan att reflektera kring om de ens bidrar med något annat än elände, det är trist.

Ibland är det gamla talesättet ”Har du inte något snällt att säga så säg ingenting alls” väldigt passande.
 
Jag gissar att det som väcker reaktion är att ägaren väljer ta bort en mycket ung häst pga lång konv och inga garantier. Jag skulle för egen del troligen inte valt samma. Men - det är ägarens häst och ägarens val och döda hästar lider som bekant inte oavsett om de är 3, 13 eller 33 när de dör.

Dock hoppas jag hela historien får ett slut där det kommer fram en gäningsperson och ett motiv. För det är så många pusselbitar i det som är slumpmässiga eller inte riktigt passar och det gör oavsett knappast ägarens situation lättare.
 
Så jäkla hemskt. Människors brist på empati och glappande av käft vid tangentbordet gör det ännu värre.

Något som är väldigt skumt är att ägaren någon dag innan annonserat ut om att hon sökte efter utbildare till hästen som kunde komma till stallet för träningen. Någon som valt ut hästen p.g.a. detta?
 
Fast rent teoretiskt så skulle hästen mkt väl ha fått dessa skador utan mänsklig hand i sin box genom att ha rullat fast och fått ta i väldigt och kanske länge för att komma loss.
Det som ser ut som knivskador behöver inte alltid vara från kniv, det kan bli lika snitt vid ex kraftig spark eller teoretiskt vid fastrullning och kraftig ta i och vridning, hud och muskel kan spricka upp.

Hade en bekant vars häst rullade fast med nära nog samma skador skillnaden var att den kom inte loss, låg död på morgonen.
 
Fast rent teoretiskt så skulle hästen mkt väl ha fått dessa skador utan mänsklig hand i sin box genom att ha rullat fast och fått ta i väldigt och kanske länge för att komma loss.
Det som ser ut som knivskador behöver inte alltid vara från kniv, det kan bli lika snitt vid ex kraftig spark eller teoretiskt vid fastrullning och kraftig ta i och vridning, hud och muskel kan spricka upp.

Hade en bekant vars häst rullade fast med nära nog samma skador skillnaden var att den kom inte loss, låg död på morgonen.

Lite för många lokalisationer samtidigt I min mening.
 
Lite för många lokalisationer samtidigt I min mening.

Ja rent generellt så är ni ju väldigt många som väldigt gärna vill ha det till en gärningsman och har svårt att tänka i något annat håll.

Men fortfarande, rent teoretiskt, så kan faktiskt en häst få svåra skador av sig själv i box genom att rulla fast.
 
Ja rent generellt så är ni ju väldigt många som väldigt gärna vill ha det till en gärningsman och har svårt att tänka i något annat håll.

Men fortfarande, rent teoretiskt, så kan faktiskt en häst få svåra skador av sig själv i box genom att rulla fast.
Jag tycker att det är klokt att undvika spekulationer av detta slag då vi inte har kunskap om alla fakta. Det är hemskt det som skett och jag lämnar spekulerande till polisen som har en inblick i vad som skett genom underlag från bland annat veterinär.
 
Fast rent teoretiskt så skulle hästen mkt väl ha fått dessa skador utan mänsklig hand i sin box genom att ha rullat fast och fått ta i väldigt och kanske länge för att komma loss.
Det som ser ut som knivskador behöver inte alltid vara från kniv, det kan bli lika snitt vid ex kraftig spark eller teoretiskt vid fastrullning och kraftig ta i och vridning, hud och muskel kan spricka upp.

Hade en bekant vars häst rullade fast med nära nog samma skador skillnaden var att den kom inte loss, låg död på morgonen.

Men nej, exakt hur skulle det gått till menar du? Alla dessa sår och skador kan den inte ha orsakat själv av att rullat fast. Då måste boxen varit en i princip väldigt söndrig box med massor av utstickande saker en häst kan skada sig på. Normalt sett får inte en häst såna här skador utav att rullat fast. Småsår och andra skador av att tex råkat sparka sig själv ja men dessa? Nej inte så troligt.
 
Ja rent generellt så är ni ju väldigt många som väldigt gärna vill ha det till en gärningsman och har svårt att tänka i något annat håll.

Men fortfarande, rent teoretiskt, så kan faktiskt en häst få svåra skador av sig själv i box genom att rulla fast.

Javisst. Dock för att då få sådana sår på så många olika måste hästen inte bara rullat fast utan mer.

Jag har haft diverse skador på mina där man skulle kunnat skrika människohand.jag har aldrig ens tänkt tanken.men jag har sett både rulla fast och få spel och sparka sönder hela boxen. Massor med skador. Men aldrig på så vitt skilda delar av kroppen som aktuell häst. Dessutom tror jag att boxen skulle bära spår av ev fnatt. Jag har haft häst som I hage lyckats köra in pinne i anus. De kan det mesta de små liven.

Men det här är faktiskt ett av få fall jag anser "på riktigt" ser ut som tillfogat. Det vore jättefint om man kunde bevisa det inte var det. Och - tyvärr - har ju där polis bedömt det som att det inte är skador hästen kunnat tillfoga sig. Och de har ju sett både box, stall, häst och haft tillgång till veterinären.

Och du får tycka annorlunda, det är helt okej.
 
Men nej, exakt hur skulle det gått till menar du? Alla dessa sår och skador kan den inte ha orsakat själv av att rullat fast.

Väldigt ytliga sår på kroppen, en mkt skicklig knivman som kan rispa så tunt och jämt utan att gå djupare ner i muskler och då samtidigt som hästen såklart rör sig..
 
De kan det mesta de små liven.

Men det här är faktiskt ett av få fall jag anser "på riktigt" ser ut som tillfogat. Det vore jättefint om man kunde bevisa det inte var det. Och - tyvärr - har ju där polis bedömt det som att det inte är skador hästen kunnat tillfoga sig. Och de har ju sett både box, stall, häst och haft tillgång till veterinären.

Och du får tycka annorlunda, det är helt okej.

Jamen du skriver själv att de, alltså hästarna, kan det mesta??

Och veterinären kanske inte är tillräckligt duktig för att med säkerhet helt utesluta egenskada?
 
Jamen du skriver själv att de, alltså hästarna, kan det mesta??

Och veterinären kanske inte är tillräckligt duktig för att med säkerhet helt utesluta egenskada?

Eller så har polisen fog för sitt uttalande.

Jag vet inte vad du vill diskutera? Jag tror en sak, du en annan. Det är okej. Vi kommer inte bli ense. Men förhoppningsvis kommer saken få ett svar tillslut.
 
Jag vet inte vad du vill diskutera?

Jag har egentligen inte diskuterat med någon -från början, utan bara skrivit att rent teoretiskt så kan såklart en häst få dessa skador i en box av att rulla fast.
Vare sig ni eller jag vet inte och då är det kanske konstigt om ingen vet att det är självklart att det är en gärningsman.
Finns ju massor av fall med påstådda knivskärningar om jag bara riktar in mig på bakdel/bakben/ juver/ innanlår och det känns också konstigt att så många vågar och kommer undan med livet i behåll efter att ha stått och menats skurit där- när andra blir ihjälsparkade som kanske bara råkar vara för nära.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 627
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp