Mathildas häst blev knivskuren – ”Hon ska inte behöva lida”

När Mathilda Johansson besökte stallet i Burlöv på måndagskvällen fick hon en rejäl chock: hennes häst Keso hade blivit knivskuren, flera gånger.
Nu har ägaren bestämt att ta bort Keso. En veterinär bedömde att skadan var för svår.
– Jag vill inte att hon ska behöva lida, säger Mathilda.
 
Man kan ju ändå undra hur en människa lyckades uppehålla sig i hästens box länge nog för att skära den på så många ställen. Det måste ha varit en väldigt snäll häst.
 
Det har jag inte skrivit heller. Eller menar du att en sådan skada måste vara en kniv, rent teoretiskt alltså?

Rent teoretiskt, så kan det ju vara så att veterinär och/eller polis har gått igenom boxen för att verkligen säkerställa att inget står ut så mycket att de kan ge dessa skador. Snittet över senan är så pass djupt att det borde krävas nått rätt ordentligt för att skära av så rakt, så djupt.
 
Jag har egentligen inte diskuterat med någon -från början, utan bara skrivit att rent teoretiskt så kan såklart en häst få dessa skador i en box av att rulla fast.
Vare sig ni eller jag vet inte och då är det kanske konstigt om ingen vet att det är självklart att det är en gärningsman.
Finns ju massor av fall med påstådda knivskärningar om jag bara riktar in mig på bakdel/bakben/ juver/ innanlår och det känns också konstigt att så många vågar och kommer undan med livet i behåll efter att ha stått och menats skurit där- när andra blir ihjälsparkade som kanske bara råkar vara för nära.
Jag kan förstå att man reagerar som du, det är motvilligt att ta in att det kan finnas människor som är onda. Det är bra att vara kritisk och saklig innan man utropar eventuell förövare. Det du gör nu, att enbart spekulera utan att känna till fakta, leder enligt mig inte till något positivt alls.

Det finns ju dokumenterade och bevisade fall av djurplågeri, det bästa som vi ”andra” kan göra (enligt mig) är att hjälpas åt och hålla koll. Detta gäller både obehöriga människor i stall/hage, misstänkta förgiftade brödbitar slängda längs gångbanor etc. Vi behöver hjälpas åt.
 
Man kan ju ändå undra hur en människa lyckades uppehålla sig i hästens box länge nog för att skära den på så många ställen. Det måste ha varit en väldigt snäll häst.
Så om någon bryter sig in i ditt hus, in i ditt sovrum och attackerar dig. Om du då inte försvarar dig, tänker du att det beror på att du är snäll? Eller kanske för att du är helt paralyserad av rädsla?
 
Jag kan förstå att man reagerar som du, det är motvilligt att ta in att det kan finnas människor som är onda. Det är bra att vara kritisk och saklig innan man utropar eventuell förövare. Det du gör nu, att enbart spekulera utan att känna till fakta, leder enligt mig inte till något positivt alls.

Det finns ju dokumenterade och bevisade fall av djurplågeri, det bästa som vi ”andra” kan göra (enligt mig) är att hjälpas åt och hålla koll. Detta gäller både obehöriga människor i stall/hage, misstänkta förgiftade brödbitar slängda längs gångbanor etc. Vi behöver hjälpas åt.

Så du menar att man är motvillig att ta in att människor är onda för att man överväger att det kan finnas andra orsaker. Gäller det samma sak för dig då, att du vägrar att ta åt dig att det kan ske olyckor som ser ut som sexuella övergrepp för att du är motvillig att ta åt dig att olyckor sker? För mig är både och osannolikt, de flesta vet att både olyckor och övergrepp på hästar sker, och det är få som är motvilliga att erkänna det? Varför skulle man vara det?

Jag är personligen mer fascinerad över att folk tror att det som står i tidningarna är sanning och att journalisterna har tillgång till pågående polisutredning. Tidningarna har en uppgift här i världen, och det är att sälja. Det säljer inget vidare att rapportera om en häst som kanske skadat sig själv, däremot säljer det bra att rapportera om sexuellt våld på hästar. Det säljer även bra att rapportera om uppskrämda människor i stallet som vidtar åtgärder för att stänga ute sexförbrytare från stallet.

Jag vet inte vad som hänt och om det med aktuella skador är möjligt att hästen lyckats tillfoga sig dem själv, eller om det beror på någon människa som gett sig på hästen. Gissningsvis så kan man inte utesluta att det rör sig om en människa och då behöver man leta efter förövaren, i synnerhet som tidningarna piskat upp stämningen. Finns det ens en expert på området att avgöra hur skador på häst uppstått?
 
Så om någon bryter sig in i ditt hus, in i ditt sovrum och attackerar dig. Om du då inte försvarar dig, tänker du att det beror på att du är snäll? Eller kanske för att du är helt paralyserad av rädsla?
Det är tyvärr inte jämförbart. Det som skiljer är att du kan inte hota en häst med ord och hästar saknar konsekvenstänk när det gäller framtiden. Du kan skrämma och hota en häst med våld "visa piskan" om den inte står still och säkert kuva dem också -men med många hästar tar det lite tid att lära dem att det blir värre om de slår tillbaks - en människa kan du verbalt upplysa om det.
 
Rent teoretiskt, så kan det ju vara så att veterinär och/eller polis har gått igenom boxen för att verkligen säkerställa att inget står ut så mycket att de kan ge dessa skador. Snittet över senan är så pass djupt att det borde krävas nått rätt ordentligt för att skära av så rakt, så djupt.

Räcker med en spark från sig själv är hoven utöver det skodd så snittas det lätt upp- rent teoretiskt såklart.
 
Jag kan förstå att man reagerar som du, det är motvilligt att ta in att det kan finnas människor som är onda. Det är bra att vara kritisk och saklig innan man utropar eventuell förövare. Det du gör nu, att enbart spekulera utan att känna till fakta, leder enligt mig inte till något positivt alls.

Så ditt medhåll på detta citat, det går bra??:
Fy fan vilken sadistisk jävel som gjort det, hoppas han drabbas av ett långt liv förlamad från nacken och ner.

Men det är inte passande att skriva att det kan vara så-rent teoretiskt- att hästen rullat fast? Du har väl inte mer fakta än mig?
 
Så om någon bryter sig in i ditt hus, in i ditt sovrum och attackerar dig. Om du då inte försvarar dig, tänker du att det beror på att du är snäll? Eller kanske för att du är helt paralyserad av rädsla?

Hästar är ett flyktdjur, sannolikheten att en häst står still vid upprepade knivskärningar är...osannolik, det måste vara en stor risk för spark och ännu större risk att bli klämd och nedsprungen. Väldigt farlig mao.
 
Räcker med en spark från sig själv är hoven utöver det skodd så snittas det lätt upp- rent teoretiskt såklart.

Teoretiskt så kan det ju vara så att polisen och veterinären faktiskt har kollat om det är möjligt? De kanske faktiskt, teoretiskt alltså, både kan och gör sitt jobb? Men det är klart, teoretiskt kan du säkert deras jobb bättre genom att bara se på bilder.
Jag tror att den teoretiska risken att hästen med sin sko kan skära av en sena på baksidan av bakbenet är liten.
 
Teoretiskt så kan det ju vara så att polisen och veterinären faktiskt har kollat om det är möjligt? De kanske faktiskt, teoretiskt alltså, både kan och gör sitt jobb? Men det är klart, teoretiskt kan du säkert deras jobb bättre genom att bara se på bilder.
Jag tror att den teoretiska risken att hästen med sin sko kan skära av en sena på baksidan av bakbenet är liten.
De kan både ha kollat upp och sett att det kan vara möjligt. Jag har ingen insyn i polisutredningen, har du?

Du verkar göra samma sak som du förlöjligar och drar den egna slutsatsen att endast våld från en människa är möjligt.

Jag ser personligen tre spår som bör följas upp. Att hästen skadat sig själv, att någon medvetet skadat hästen, att någon tjuvlånat hästen och den då skadats. Rimligen bör dessa möjligheter och eventuellt andra undersökas. Även om det är en liten risk så är det inte obefintlig.
 
Hästar är ett flyktdjur, sannolikheten att en häst står still vid upprepade knivskärningar är...osannolik, det måste vara en stor risk för spark och ännu större risk att bli klämd och nedsprungen. Väldigt farlig mao.
Finns ju inte mycket yta att fly på i en box och långt ifrån alla hästar har försvara sig i sig mot människor.
 
Finns ju inte mycket yta att fly på i en box och långt ifrån alla hästar har försvara sig i sig mot människor.

Hästar kan ju också låta människor pilla på sår o. l. fastän det gör ont, så att man kan skära en häst utan att den spränger boxen i bitar är ju inte helt osannolikt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp