Matinspiration

Piek

Trådstartare
Jag behöver hjälp med att hitta nya alternativ till vardagsmat! Just nu känns det som det är samma rätter om och om igen vecka efter vecka...

Önskemål är:
- Hyfsat billigt
- Ska funka i matlåda dagen efter
- Inte allt för fett, det klarar inte min mage av. Typ pastasåser med gräddbas.
- Någorlunda nyttigt
- Tillagningstid max 30-45 min från start till färdigt att äta.
- Inga halvfabrikat!

Vi äter allt, prioriterar enkelhet till vardags :)
 
Vilka rätter är det som du gör nu?
Det kan ju vara bra att lägga till också ;) Vi äter mest husmanskost.
De vanligaste rätterna är:
Lasagne
Spaghetti och köttfärssås
Stuvade makaroner
Köttbullar och potatismos
Pannkaka
Korvstroganoff och ris
Pytt i panna
Panerad fisk och potatis
Falukorv i ugn
Soppa (blomkål eller potatis och purjo oftast)
Ordentlig matsallad

Ungefär så. Finns ett par rätter till som jag inte kommer på just nu :cautious:
 
Det kan ju vara bra att lägga till också ;) Vi äter mest husmanskost.
De vanligaste rätterna är:
Lasagne
Spaghetti och köttfärssås
Stuvade makaroner
Köttbullar och potatismos
Pannkaka
Korvstroganoff och ris
Pytt i panna
Panerad fisk och potatis
Falukorv i ugn
Soppa (blomkål eller potatis och purjo oftast)
Ordentlig matsallad

Ungefär så. Finns ett par rätter till som jag inte kommer på just nu :cautious:
Jag lagar oftast samma mat som du och har också svårt med idéer. För att variera ungefär samma mat tipsoar jag om Italienska köttbullar i tomatsås med pasta. Lite citronzest i köttbullarna, stek dem och koka i tomatsås.
Kycklinglårfile, grönsaker och potatisklyftor på samma plåt i ugn med tomatås över. Tomatsåsen i dessa rätter brukar jag göra likadant; krossade tomater, ev färska, buljong, lite socker,timjan/örtkryddor, salt, peppar.
 
Det kan ju vara bra att lägga till också ;) Vi äter mest husmanskost.
De vanligaste rätterna är:
Lasagne
Spaghetti och köttfärssås
Stuvade makaroner
Köttbullar och potatismos
Pannkaka
Korvstroganoff och ris
Pytt i panna
Panerad fisk och potatis
Falukorv i ugn
Soppa (blomkål eller potatis och purjo oftast)
Ordentlig matsallad

Ungefär så. Finns ett par rätter till som jag inte kommer på just nu :cautious:
OK
Av listan att döma så har du oftast potatis, lök, grönsaker och pasta hemma. Bra basvaror!

Allt sånt går att variera i all oändlighet.
Potatisen kan du skiva tunt (snabbt gjort med en mandolin) och lägga i en ugnsform med lök och falukorv tex.
Ta potatismos och gratinera med lite ost tillsammans med falukorven eller fisk.
Woka purjo, rör ner lite tonfisk och blanda ner creme fraiche. Krydda med örtsalt bara. Rör ihop med pasta. Lätttet, bra i låda och går att frysa.

oftast går det lättare om man inte bestämmer sig för en rätt utan istället tittar vad man har i skåpen och kombinerar ihop det. Ibland blir det fantastiskt. Ibland bara sådär.

(min egen snabblunch bestod av prinskorv i bitar, lök, färska tomater och äggröra. Toppat med rikliga mängder persilja från landet).
 
BARNET uppfann en favorit som liten. Falukorv i ugn med potatismos och bearnaisesås i hålet i mitten. Rikligt med ost över. :D:D
 
Jag lagar oftast samma mat som du och har också svårt med idéer. För att variera ungefär samma mat tipsoar jag om Italienska köttbullar i tomatsås med pasta. Lite citronzest i köttbullarna, stek dem och koka i tomatsås.
Kycklinglårfile, grönsaker och potatisklyftor på samma plåt i ugn med tomatås över. Tomatsåsen i dessa rätter brukar jag göra likadant; krossade tomater, ev färska, buljong, lite socker,timjan/örtkryddor, salt, peppar.
Tomatsås är vi dåliga på att använda mer än i köttfärssås. Mat som man bara skivar upp och slänger in i ugnen är ju den bästa egentligen :D

OK
Av listan att döma så har du oftast potatis, lök, grönsaker och pasta hemma. Bra basvaror!

Allt sånt går att variera i all oändlighet.
Potatisen kan du skiva tunt (snabbt gjort med en mandolin) och lägga i en ugnsform med lök och falukorv tex.
Ta potatismos och gratinera med lite ost tillsammans med falukorven eller fisk.
Woka purjo, rör ner lite tonfisk och blanda ner creme fraiche. Krydda med örtsalt bara. Rör ihop med pasta. Lätttet, bra i låda och går att frysa.

oftast går det lättare om man inte bestämmer sig för en rätt utan istället tittar vad man har i skåpen och komibnerar ihop det. Ibland blir det fantastiskt. Ibland bara sådär.

(min egen snabblunch bestod av prinskorv i bitar, lök, färska tomater och äggröra. Toppat med rikliga mängder persilja från landet).
Tack!
Vi brukar veckohandla och försöka att inte köpa annat än det vi har bestämt. Innan när vi handlade mer på känsla blev det en himla massa onödigt svinn då vi var väldigt dåliga på att ta vara på det som fanns hemma... Sen så är jag rätt usel att röra ihop saker utan recept och få det någorlunda gott :angel:
 
-Bulgur (gärna den med nudlar i från Sevan) som fått koka i buljong o lite olja
-Sojafärs, stekt med spiskummin, persilja, peppar, paprikapulver.
-Halloumi i små bitar, grön paprika och soltorkade tomater.

Blanda alltihopa och servera med tzatsiki, sååå himla gott o väldigt matlådevänligt...=)
 
Det kan ju vara bra att lägga till också ;) Vi äter mest husmanskost.
De vanligaste rätterna är:
Lasagne
Spaghetti och köttfärssås
Stuvade makaroner
Köttbullar och potatismos
Pannkaka
Korvstroganoff och ris
Pytt i panna
Panerad fisk och potatis
Falukorv i ugn
Soppa (blomkål eller potatis och purjo oftast)
Ordentlig matsallad

Ungefär så. Finns ett par rätter till som jag inte kommer på just nu :cautious:

Ris och chili con carne.
Ris och korv stroganoff.
Bondomelett.
Tacos.
Färskpotatis med en grillad köttbit. Eller halloumi.

De vardagsräddare jag kom på nu.
 
Tomatsås är vi dåliga på att använda mer än i köttfärssås. Mat som man bara skivar upp och slänger in i ugnen är ju den bästa egentligen :D


Tack!
Vi brukar veckohandla och försöka att inte köpa annat än det vi har bestämt. Innan när vi handlade mer på känsla blev det en himla massa onödigt svinn då vi var väldigt dåliga på att ta vara på det som fanns hemma... Sen så är jag rätt usel att röra ihop saker utan recept och få det någorlunda gott :angel:
Jag handlar oftast mycket när det är billigt. Snorbilliga paket med nudlar t.ex. håller sig i evigheter i skåpet. Samma med krossade tomater och andra konserver.
Mitt Willy's har ibland berg av billig lagrad ost. Håller hur länge som helst i kylskåpet.

Det som kan bli dåligt är jag sparsammare med. Färska grönsaker t.ex. Med undantaget färska tomater om sommaren. De går åt.

Men är det billigt med purjo så köper jag och gör storsats av potatis och purjosoppa. Kokar och fryser in.
Eftersom jag i perioder i livet varit luspank så har jag lärt mig laga mat med inga pengar alls. Det stimulerar fantasin ;)
 
Jag tycker pajer är en riktig vardagsräddare. Går att göra på det mesta av rester i kyl och frys och blir därför billigt. Själv föredrar jag mycket grönsaker i paj.
Går utmärkt att frysa in portionsbitar som bara är att gripa med sig på morgonen och micra till lunchen.
Man kan piffa till det med en liten sidosallad, creme fraiche eller annan dressing om vill :)
 
Jag behöver hjälp med att hitta nya alternativ till vardagsmat! Just nu känns det som det är samma rätter om och om igen vecka efter vecka...

Önskemål är:
- Hyfsat billigt
- Ska funka i matlåda dagen efter
- Inte allt för fett, det klarar inte min mage av. Typ pastasåser med gräddbas.
- Någorlunda nyttigt
- Tillagningstid max 30-45 min från start till färdigt att äta.
- Inga halvfabrikat!

Vi äter allt, prioriterar enkelhet till vardags :)
Mat på bordet på 30 minuter utan halvfabrikat, det blir ju väldigt enkel mat med få ingredienser.

Pasta på längden och tvären? Går ju snabbt att steka upp lite grönsaker och ev bacon, och blanda ner.

Lax i ugn med ris och broccoli.

Det är väl i princip sånt ni kan äta: en kolhydrat (ris el pasta, kokt potatis är inte kul att värma), ett protein (kyckling, fisk eller tunt skivat kött) och en grönsak (dela i mindre bitar, stek kort på hög värme i en wok, häll i en bottenskyla vatten och låt koka klart i ångan).

Kan du tänka dig att investera i lite färdiga kryddblandningar? Då kan du ju få lite variation i alla fall.
 
Det kan ju vara bra att lägga till också ;) Vi äter mest husmanskost.
De vanligaste rätterna är:
Lasagne
Spaghetti och köttfärssås
Stuvade makaroner
Köttbullar och potatismos
Pannkaka
Korvstroganoff och ris
Pytt i panna
Panerad fisk och potatis
Falukorv i ugn
Soppa (blomkål eller potatis och purjo oftast)
Ordentlig matsallad

Ungefär så. Finns ett par rätter till som jag inte kommer på just nu :cautious:

Nu på sommaren blir det mycket grillat, t.ex. kycklingfilé, laxfile, kött av alla de slag, hamburgare med tillbehör, pitabröd fyllda med diverse grejer, grönsaksspett. Tillbehör kan vara potatissallad (finns tusen recept men en favorit är kokt potatis blandat med creme fraiche, en klick majonnäs, finhackad rödlök/salladslök/purjo, salt och peppar) och olika sallader. Bakad potatis med goda röror och tillbehör är gott också :d
 

Liknande trådar

Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 058
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Jag har stora problem med maten när det är varmt, som nu när det ska bli runt 30 grader en vecka i sträck. Aptiten förvinner all...
2
Svar
37
· Visningar
3 099
Senast: gul_zebra
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 715
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 791
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp