Matintroduktion

soom

Trådstartare
Dags att börja äta mat. Min bebis är väldigt matglad och hugger in på allt man erbjuder. Grimaserar ibland, men ska ändå ha mer :D
Hittills har vi gett smaksensationer och det har känts lätt, men nu är det snart dags att börja äta lite mer på riktigt. Känns genast svårare. Vad ger man? Puré eller blw? Köpta burkar eller hemlagat? Specialmat eller familjens mat? Välling eller inte?

Jag skulle vilja ge det vi äter, det känns lättast (fast jag önskar att hennes pappa inte var så kräsen så att vi åt mer varierat). Och jag gillar tanken på att äta själv, men bitar känns läskigt.
 
Dags att börja äta mat. Min bebis är väldigt matglad och hugger in på allt man erbjuder. Grimaserar ibland, men ska ändå ha mer :D
Hittills har vi gett smaksensationer och det har känts lätt, men nu är det snart dags att börja äta lite mer på riktigt. Känns genast svårare. Vad ger man? Puré eller blw? Köpta burkar eller hemlagat? Specialmat eller familjens mat? Välling eller inte?

Jag skulle vilja ge det vi äter, det känns lättast (fast jag önskar att hennes pappa inte var så kräsen så att vi åt mer varierat). Och jag gillar tanken på att äta själv, men bitar känns läskigt.

När vi själva fått välja har vi kört stenhårt på BLW, jag kan inte minnas att vi någonsin matat barn nr 2. Och då fick han alltid av vår mat, så behövde man varken släpa barnmatsburkar (vi köpte dock fruktpuréer och använda istället för sylt när vi andra åt sylt) eller stå och laga specialmat. Av någon anledning är jag dock väldigt obekymrad om sätta-i-halsen-risken, även om jag förstås förstår att den finns. Men bitar måste man ju börja med någon gång i vilket fall som helst, och även om bebisen klöks någon gång ibland har jag lärt mig att det beror på att de har kräkreflexen längre fram och att de brukar reda ut det fint,
https://www.viforaldrar.se/forsta-aret/sa-lar-sig-bebisen-att-tugga/

Välling har vi helt hoppat över, jag har inte sett poängen.
 
Dags att börja äta mat. Min bebis är väldigt matglad och hugger in på allt man erbjuder. Grimaserar ibland, men ska ändå ha mer :D
Hittills har vi gett smaksensationer och det har känts lätt, men nu är det snart dags att börja äta lite mer på riktigt. Känns genast svårare. Vad ger man? Puré eller blw? Köpta burkar eller hemlagat? Specialmat eller familjens mat? Välling eller inte?

Jag skulle vilja ge det vi äter, det känns lättast (fast jag önskar att hennes pappa inte var så kräsen så att vi åt mer varierat). Och jag gillar tanken på att äta själv, men bitar känns läskigt.

Jag tycker det har varit smidigast att blanda eftersom barnen äter så ofta :) Då kan de få samma mat som vi t.ex. lunch och middag och pure/gröt/plockmat till mellanmål. Om man är iväg på t.ex. middag och inte vet vad som kommer serveras och när och kanske inte vill låta barnet härja runt fritt med maten kan det vara bra att ta med något hyfsat kladdfritt osv :)

Dottern var inte förtjust i att bli matad, så då blev det blw-inspirerat. Små mjuka smörgåsbitar, små mjuka bitar av maten vi åt, skedar med pure, färskost, yoghurt, jordnötssmör, barngröt, mos m.m. som vi lade fram och hon fick stoppa i munnen själv. Små bitar ägg, leverpastej, kokta grönsaker m.m.

När sonen kom hade mycket hänt och det hade dykt upp taste teaser som man kan fylla med smakprover så bebisen kan äta själv ovh diverse klämmisar. Supersmidigt!
 
Vi är i exakt samma läge. Jag ville köra BLW men det blir ju såå kladdigt på både bebis och bord och golv så vet faktiskt inte om jag kommer palla. :o Vi kör något slags mellanting tror jag!

Tanken är att bebis ska äta av vår mat och att vi då anpassar så att vi äter mer bebisvänlig mat om det behövs. Vi låter honom testa lite vid varje måltid och sen fyller vi upp med amningen. Det mesta går ner, godast hittills har pasta och grillad bläckfisk varit. :) John hostar och klöks då och då, även om det blir mer och mer sällan. Jag har bara tolkat det som att det är en reflex när det kommer långt bak i munnen och är av annan konsistens än bröstmjölk. Är inte så rädd för att han ska sätta i halsen, känns som att han har ganska bra koll och vi ger antingen små, små bitar eller STORA bitar (typ en hel nektarin som han får sitta och gnaga på) och är alltid med när han äter.
 
Vi har kört både blw, pureer, köpt barnmat, hemmalagad barnmat osv. När han ätit blw/hemmalagad mat har han ätit i princip det vi ätit. Vi har tagit undan innan vi saltat maten men i övrigt samma mat som oss vuxna. Provat många olika smaker och rätter. Han är 1,5 år idag men äter hittills det mesta :)
 
Vi körde BLW med första och kommer göra detsamma med bebis. Gillar tanken med att det är på barnets villkor och det utvecklar många färdigheter. Visst blev det kladdigt till en början, men slår man ut det över tid har vi säkert haft mindre kladd än de som matar. Hon åt själv med sked och gaffel innan året och att hon tidigt kunnat äta självständigt har förenklat måltiderna enormt. Dock haft svårt att bredda intresset för mat, som annars framhålls som en fördel med BLW. Men mer traditionell matintroduktion tror jag inte hade gjort henne mer nyfiken på ny mat.
 
Man måste ju inte köra strikt det ena eller det andra. Vi har varvat plockmat och att mata båda barnen. Första barnet var fullständigt ointresserat av mat och ingen metod i världen hade ändrat på det. Tvåan är normalintresserad. Om vi hade kört strikt blw hade vi haft en period om några månader med varje barn då jag känt mig låst till hemmet pga allt kladd och för att matningarna tar sån tid (det går så mycket fortare att skeda i barnet en burk mat)
 
Man måste ju inte köra strikt det ena eller det andra. Vi har varvat plockmat och att mata båda barnen. Första barnet var fullständigt ointresserat av mat och ingen metod i världen hade ändrat på det. Tvåan är normalintresserad. Om vi hade kört strikt blw hade vi haft en period om några månader med varje barn då jag känt mig låst till hemmet pga allt kladd och för att matningarna tar sån tid (det går så mycket fortare att skeda i barnet en burk mat)

Nej, det är ju en bra poäng! Jag får erkänna att vi var lite BLW-euforiska med andra barnet efter att ha behövt mata äldsta barnet mycket i början av olika skäl. Jag tycker dock att man gör både en tids- och smidighetsvinst på att bebisen är sysselsatt med att peta i sig och man själv får chansen att göra detsamma. Men visst, kladdig mat ger kladd överallt :D
 
Finns ju även kladdfri mat om man vill köra BLW även när man är på språng. Givetvis kan man även blanda BLW och matning, om nu barnet accepterat det. Det kan ju även bli så att barnet vill mata sig själv.:p
 
Finns ju även kladdfri mat om man vill köra BLW även när man är på språng. Givetvis kan man även blanda BLW och matning, om nu barnet accepterat det. Det kan ju även bli så att barnet vill mata sig själv.:p

Ja, det finns ju en integritetsaspekt av ätandet också. Rädda barnen skriver om det i sitt Stopp! Min kropp!-material:

Även munnen är ett privat område. Uppmuntra gärna barnet att tidigt äta själv (även om det blir kladdigt), och tvinga inte in mat i munnen. Eftersom små barn är beroende av vuxnas hjälp och inte alltid får bestämma själva är det viktigt att vi tar oss tid att förklara varför vi gör saker med deras kropp, till exempel byter blöja, och att vi ibland måste göra saker som barnet inte har lust med eller vill.
 
@pollex kan man beställa det som privatperson? (äsch, jag kan säkert googla!)

Till ämnet: vi gjorde ett mellanting med sonen, mest pureer till en början men introducerade bitar och äta själv relativt tidigt tror jag. Föredrog att göra hemlagat men utan tvång och prestation så blandat med rätt mycket burkar också. Välling gav vi en kort period i samband med att sambon skulle lära sig natta.
Planerar att göra liknande den här gången, blanda pureer med plock (lär börja med pure), delvis hemlagat.
 
@pollex kan man beställa det som privatperson? (äsch, jag kan säkert googla!)

Till ämnet: vi gjorde ett mellanting med sonen, mest pureer till en början men introducerade bitar och äta själv relativt tidigt tror jag. Föredrog att göra hemlagat men utan tvång och prestation så blandat med rätt mycket burkar också. Välling gav vi en kort period i samband med att sambon skulle lära sig natta.
Planerar att göra liknande den här gången, blanda pureer med plock (lär börja med pure), delvis hemlagat.

Det är bara att ladda ner! :) https://www.raddabarnen.se/rad-och-kunskap/foralder/stopp-min-kropp/
 
Vi ska prata om matindroduktion äkta gång på bvc. Får se vad de säger.
Tänker dock helamma utan smaksensationer till 6 månader.
Har läst på lite om BLW, har inte pratat med sambon åt det än men känner själv att en kombination av det och puréer blir nog bra.

Kladd på golv är vi inte bekymrade över med en labbe i familjen :p. Och en hungrig katt ;).
 
Tack för alla tankar! Det blir nog en blandning av allt. Just nu behöver vi tre skedar eftersom hon hjälper till att stoppa in dem i munnen och sen vill hon inte släppa :D
 
Tack för alla tankar! Det blir nog en blandning av allt. Just nu behöver vi tre skedar eftersom hon hjälper till att stoppa in dem i munnen och sen vill hon inte släppa :D
Vi får ha en leksked och en matsked när vi äter :D och det är bara den allra godaste maten som duger att bli matad med, annars är det äta själv som gäller!
 
Min bebis, snart åtta och en halv månad, är det nästan helt ointresserad av mat. Både att plocka själv och bli matad.
Geggar gärna med maten men stoppar inget i munnen.
Ibland lyckas jag mata henne med nån sked av något, men det är inte alltid.
Smörgåsrån med smör går ibland. Men inte alltid..

Hon helammar så hon får ju i sig så hon klarar sig, men jag har börjat känna att hon kanske får järnbrist om hon inte äter nåt..

Gah, hur får man en kräsen och ointresserad bebis att bli intresserad?
 
Min bebis, snart åtta och en halv månad, är det nästan helt ointresserad av mat. Både att plocka själv och bli matad.
Geggar gärna med maten men stoppar inget i munnen.
Ibland lyckas jag mata henne med nån sked av något, men det är inte alltid.
Smörgåsrån med smör går ibland. Men inte alltid..

Hon helammar så hon får ju i sig så hon klarar sig, men jag har börjat känna att hon kanske får järnbrist om hon inte äter nåt..

Gah, hur får man en kräsen och ointresserad bebis att bli intresserad?

Erbjuder mat och avvaktar, mat ska vara roligt och utan press :)

Är du orolig för järnet kan du be om ett prov för att se hur det ligger till, det finns ju järndroppar att ge om det behövs.

Bröstmjölk innehåller visserligen inte så mycket järn men det som finns är väldigt lättillgängligt.
 
Erbjuder mat och avvaktar, mat ska vara roligt och utan press :)

Är du orolig för järnet kan du be om ett prov för att se hur det ligger till, det finns ju järndroppar att ge om det behövs.

Bröstmjölk innehåller visserligen inte så mycket järn men det som finns är väldigt lättillgängligt.

Bra med droppar! Visste inte att det fanns 😊
Hon gillar smörgås med leverpastej, så jag kör med det och mycket smör. Går oftast ner. I övrigt är det spridda skurar. Något hon äter en dag är helt ointressant nästa.
I och med att jag börjat jobba halvtid så vill jag ju att hon ska kunna bli mätt när jag är på jobbet. Hon tar inte flaska men hon är duktig på att dricka vatten ur mugg. Så hon lär ju inte bli törstig.
Ändå stressar jag. Även om jag lovade mig själv att inte bli sån 😂
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Vår dotter är 7 månader och äter än så länge med god aptit. Hon får lunch varje dag i puréform och äter gärna själv med sked eller att...
Svar
18
· Visningar
1 740
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 664
Senast: Voeux
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp