Matkassar.

YaHilweh

Trådstartare
Är det fenomenet något att ha? Sparar det tid? Är det bra/god mat?

Sambon och jag filurar lite på om man skulle ta en kasse varannan vecka för att få lite nya tankar och ideer när det kommer till matlagning. Även spara tid och pengar, vi är väldigt bra på att äta bra mat, men fantasin tryter allt oftare. Jag tycker om att laga mat men har börjat fastna i samma recept hela tiden. SÅ jag behöver inspo.

Någon som tar någon matkasse och vad är er erfarenhet av det? Bra? Dåligt?
 
Är det fenomenet något att ha? Sparar det tid? Är det bra/god mat?

Sambon och jag filurar lite på om man skulle ta en kasse varannan vecka för att få lite nya tankar och ideer när det kommer till matlagning. Även spara tid och pengar, vi är väldigt bra på att äta bra mat, men fantasin tryter allt oftare. Jag tycker om att laga mat men har börjat fastna i samma recept hela tiden. SÅ jag behöver inspo.

Någon som tar någon matkasse och vad är er erfarenhet av det? Bra? Dåligt?

Vi hade Linas Matkasse ett tag, och var väldigt nöjda :)! Vi slutade med det när vi flyttade till nytt hus, sen så har det inte blivit av att vi börjat igen :p!

Jag tror dock inte att man sparar såååå mycket pengar på det, men för mig var det verkligen värt det bara för inspirationen, de nya rätterna och att slippa tänka själv på vad man skulle göra för mat :D ! Och att man slapp gå och handla ;)
 
Vi har haft det förut. Vi sparade helt klart pengar, dels för att det blev mindre svinn (när alla rätter var lagade var kassen tom) och för att vi slapp de oplanerade impulsköpen när vi fick maten hem istället för att själva åka och handla. Men kanske främst för att matkassen var vegetarisk och därför billig. Sen är det jätteskönt att få allt hem till dörren tillsammans med en färdig meny för vad man ska laga i veckan. Om man har ett krävande jobb där man måste tänka mycket är det skönt att komma hem och slippa tänka/vara kreativ.

Nackdelen med matkasse är att alla rätter kanske inte är så himla goda. Nu finns det matkassar där man kan välja rätterna själv, men då tycker jag det bästa med att ha matkasse går förlorat (att man slipper tänka själv, att innehållet är baserat på säsongsråvaror till bra pris).

Vi kommer börja med matkasse igen i januari, när föräldraledigheten är slut. Vi hade Årstidernas vegetariska matkasse förut men det blir nog någon familjekasse sen.
 
Sambon jobbar treskift och är sällan hemma och behöver en hel del matlådor. Så jag funderar lite på om Linas Glutenfria alternativ kan va något för oss. Det blir gärna som @hvala sa hos oss. Det blir en hel del svinn, samt allt det där extra man plockar på sig när man handlar.
Jag kommer från vilken dag som vara föräldraledig. Så jag gissar att min inspiration kommer tryta ännu mer efter det.

Jag är gluten, därav glutenfria. Sedan är det barn-/familjekassen om jag inte missminner mig. Men då sambon är otroligt kräsen så tror jag den kan passa in i vår familj ganska bra.

Men hur är portionerna tilldelade? Kan man räkna med 1-2 matlådor när det står för 4 personer? Då vi bara är två som äter. Är kassarna värda sitt pris?

Linas är det enda som levererar ut där vi bor, om vi inte vill hämta en kasse på Ica vill säga. Vilket kanske oxå är en god tanke.
 
@YaHilweh ni får prova er fram :) Testa någon vecka med Linas, sedan någon vecka med Icas. Ha lite basvaror hemma så att ni kan dryga ut portionerna om det behövs. Jag har ingen erfarenhet av Linas portionsstorlekar.
 
Men hur är portionerna tilldelade? Kan man räkna med 1-2 matlådor när det står för 4 personer? Då vi bara är två som äter. Är kassarna värda sitt pris?
Jag får ut 4-6 portioner, har Linas vegetariska. Så för mig är det helt klart värt det, jag äter ensam och klarar mig nästan enbart på min kasse, brukar vara ett par dagar innan nästa leverans när jag får laga nåt annat.
 
Hade Linas Barnkasse ett tag och sen en annan av Linas, kommer inte ihåg vilken. Var själv, och för min del blev det oftast 4-5 portioner av varje rätt. Dock tyckte jag att mycket av maten inte var så jättegod. En del ljusglimtar, men det mesta var sånt jag aldrig skulle laga igen. Fick kassen varannan vecka, hann inte äta upp allt innan nästa kasse, och det blev en del svinn när det ex var en fiskrätt då jag inte alls är förtjust i det.
 
Sambon jobbar treskift och är sällan hemma och behöver en hel del matlådor. Så jag funderar lite på om Linas Glutenfria alternativ kan va något för oss. Det blir gärna som @hvala sa hos oss. Det blir en hel del svinn, samt allt det där extra man plockar på sig när man handlar.
Jag kommer från vilken dag som vara föräldraledig. Så jag gissar att min inspiration kommer tryta ännu mer efter det.

Jag är gluten, därav glutenfria. Sedan är det barn-/familjekassen om jag inte missminner mig. Men då sambon är otroligt kräsen så tror jag den kan passa in i vår familj ganska bra.

Men hur är portionerna tilldelade? Kan man räkna med 1-2 matlådor när det står för 4 personer? Då vi bara är två som äter. Är kassarna värda sitt pris?

Linas är det enda som levererar ut där vi bor, om vi inte vill hämta en kasse på Ica vill säga. Vilket kanske oxå är en god tanke.

Beror såklart hur stor man är i maten men vi får i stort sett alltid minst fyra portioner av Linarätterna så det blir matlåda till oss båda. Är också föräldraledig men det är inte så dumt att ha en färdig portion att värma när man är hemma med en liten. Brukar minska ned mängden ris/pasta/potatis mot vad som står för vi tycker ofta det är för mycket. Vi har haft inspirationkassen i flera år och har lärt oss och utvecklat för matlagning mycket.
 
Vi har linas barnkasse och är väldigt nöjda. Tycker maten är god men vi vuxna får krydda lite extra eftersom vi har barnkassen som är mildare smaker i. Men väldigt skönt att ha hemma, lättlagad mat och en rätt räcker till 4-6 pers. Tycker att vi spontanhandlar lite mindre sedan vi började med den :)
 
Jag har city gross matkasse varannan vecka. Inte fått något recept än som inte varit gott, även om allt inte kommer lagas fler gånger.
Tror inte jag sparar pengar på det, men behövde variation!
 
Jag använder mig av Coops hälsokasse, har aldrig varit missnöjd eller tyckt att det smakat konstigt.
Koriander äter jag inte så den kastar jag direkt om den skulle finnas med när jag packar upp. Jag tycker att det är roligare att laga denna mat än den jag handlat själv. Får ut 4-5 portioner per rätt. Mitt bästa med matkasse är att jag slipper eländet med att fundera ut vad som ska ätas och vad som ska handlas, plus att jag får äta mycket jag förmodligen inte hade tänkt på.
 
Har linas vegetariska. Blir lite dyrare för mig men besparar mig en massa tankemöda och så blir det mer variation. Vi får inte ut mer än 3 portioner per måltid i snitt. Dvs ibland 2, ibland 4. Oftast väldigt goda recept!
 
Jag har City Gross vegetariska, jag vet att de har en glutenfri kasse också. Den kassen är billig, alla recept har varit goda och man slipper prenumerera. Så länge man beställer en vecka i förväg så kan man beställa hur som helst och ändra sig, summan dras från kortet när beställningen läggs.

Väldigt prisvärd, en kasse för 4 personer med 3 rätter räcker oftast tre veckor för mig, men då käkar jag oftast bara lunch av mina rätter. De brukar skriva att de blivit framröstade till mest prisvärda kasse och det håller jag med om, har testat tre andra leverantörer.
 
Kan man ha flera matkassar, typ få en varannan vecka? Jag hade gärna kombinerat ekologisk och vegetarisk.
 
Vi har testat Linas och Citygross. På måndag kommer en kasse från Middagsfrid.

Varit nöjda med både Lina och Citygross, men sambon är inte så förtjust i matkasse.
Hade vi fortsatt med Citygross hade vi garanterat sparat pengar.
Middagsfrid blir också bara en engångsföreteelse, men ska bli himla trevligt att testa! :)
 
Vi har Linas matkasse, kassen för 2, och det finns både plus och minus. Det är alltid fina råvaror däremot har vi fått ett större svinn då det ibland är extremt konstiga rätter som vi knappt kan äta en del av. Vi behövde en inspirationsboost och det har den gett oss. Pengar ungefär samma som innan. Vi är dock väldigt noga med att planera veckomatsedel och bara handla det vi ska ha i vanliga fall.
 
Har provat Linas, Ica, Coop och Citygross. Citygross var helt klart den bästa, och flera av kompisarna rapporterar samma utvärdering.
 
Detta lät intressant! Jag är oftast den som får komma på middagarna dag till dag då sambon inte visar nåt större intresse...

Problemet är att han är allergisk mot mjölkprotein.. han kan äta i små mängder (absolut inte till varje måltid) kan visserligen ge bort de produkter med mjölk till mina föräldrar... men då kanske man bara förlorar på det..
Nån som haft matkasse (Linas är mest intressant nu) som vet om det brukar vara mycket mjölkprodukter?

Den vegetariska lät helt klart intressant, blir oftast samma vecka in - vecka ut här :down:
 
Vi har Linas matkasse, kassen för 2, och det finns både plus och minus. Det är alltid fina råvaror däremot har vi fått ett större svinn då det ibland är extremt konstiga rätter som vi knappt kan äta en del av. Vi behövde en inspirationsboost och det har den gett oss. Pengar ungefär samma som innan. Vi är dock väldigt noga med att planera veckomatsedel och bara handla det vi ska ha i vanliga fall.
Vilken av Linas kassar har ni haft?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 998
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 488
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 837
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 663
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp