Matkassetips

swemale

Trådstartare
Vi har lite smått börjat fundera på att beställa hem matkassar för att få lite mer variation i maten... Vad har nu bukefalister för tips om detta... vilka företag är bra, har hyfsade priser etc... Alla tips emottages tacksamt....
 
Vi körde Linas matkasse ett tag och var väldigt nöjda med det! Bra råvaror och goda recept. De har väl uppdaterat sitt system sedan vi slutade så nu kan en välja fler recept osv.
 
Vi har lite smått börjat fundera på att beställa hem matkassar för att få lite mer variation i maten... Vad har nu bukefalister för tips om detta... vilka företag är bra, har hyfsade priser etc... Alla tips emottages tacksamt....
Jag har provat Middagsfrid, Linas Matkasse och Hello Fresch. Stora skillnader! Middagsfrid avslutade jag snabbt, men Linas Matkasse har jag haft i flera år och Hello Fresch i ett drygt halvår. Vi tar hem någon kasse varje vecka.

Absolut sämst tycker jag middagsfrid är. Tråkiga, torra, smaklösa recept.

Linas Matkasse är väldigt "högt och lågt", vissa är jättegoda, vissa är lite väl... experimentella. Ofta ganska många moment och olika såser, röror, sallader osv.
Det som gjort mig riktigt förbannat med Linas Matkasse är mängden råvaror de tycker att man ska ha hemma. Vid ett par tillfällen har liksom deras bidrag varit ett recept och några enstaka råvaror och du förväntas ha ett full kryddskåp, ägg, ris, vinäger, soja, vitlök osv osv hemma. I kombination med att de är ganska dyra och att portionerna ibland har varit ganska små gör det verkligen inte prisvärt. Nu har de börjat skicka med kryddor i portioner men jag fattar fortfarande inte varför de inte skickar med en vitlök när recepten för veckan totalt innehåller 8-10 klyftor...

Hello fresch är de som bidragit med mest ny inspiration för mig. Väl tilltagna portioner (vi får oftast ut mer än de utlovade fyra), absolut allt du behöver följer med (vilket såklart går att debattera ur miljösynpunkt, då portionsförpackningar med grönsaksbuljong och soja gör sitt avtryck såklart). Mycket asiatiskt-inspirerat. Svårare att ursprungskontrollera råvarorna då de kör mycket sitt egna varumärke (eftersom de finns internationellt) medan Linas kör det du vanligtvis hittar i butiken, så att säga.

Både Lina och HF kan du numera plocka ihop dina egna veckomatsedlar.
Ska tilläggas att jag kört 80 % vegetariskt och lite fisk och fågel.
 
Vi är lite sugna på att prova Hello Fresh, en kompis är inne på sin andra vecka med dem nu och hon är supernöjd.

Vi provade Icas egna kasse för nån månad sedan, det var det sorgligaste jag någonsin ätit. Jättemärkliga recept (Vad sägs om Pizzafisk eller stekt kassler med stuvad majs?) och nästan bara deras tråkiga basic-råvaror.

För många år sedan körde jag Matkomfort Premium, det var kanon och riktigt fina råvaror men ganska dyrt. Tyvärr verkar de bara köra ut i Mälardalen.
 
Vi hade Icas vegetariska kasse ett tag. Var väldigt nöjd i början men märkte snabbt att rätterna återkom ofta så blev inte så stor variation. En del recept var också lite märkliga och många rätter som vårat barn inte gillade så blev för omständigt.
 
En bekant har hello fresh ibland och är jättenöjd. Innan lagade hen inte mat så ofta pga singel och inte motiverad. Matkassen därifrån gjorde att hen tyckte att det var kul att laga mat och hen har sparat många recept för framtiden.
 
Vi har testat City Gross, ICA och även Hello Fresh.

Gillar nog maten från Hello Fresh allra bäst, mycket nytt som jag aldrig hade kommit på annars och som varit väldigt gott. Dock liite i dyraste laget kan jag tycka.

City Gross familjekasse är den vi köpt oftast. Mycket prisvärd! Är man medlem så brukar jag få sms nästan varje vecka om att kunna beställa med 100 kronor rabatt så det blir väldigt bra pris. Helt okej recept men inte så "roligt" som Hello Fresh.

ICA's skulle jag säga är någonstans mittemellan. Något dyrare än City Gross men inte tillräckligt mycket godare så den har det bara blivit någon gång ibland.
 
Alltså, hello fresh skulle jag vilja prova. Men varje gång som jag vill kolla menyer osv måste man regga sig inkl betalkort och att de tar betalt för första leveransen INNAN man ens får se om man kan äta det! Det är magstarkt tycker jag. Har en del allergier tyvärr.
 
Jag har i perioder haft Citygross matkasse. Tyckte bäst om Flex men den finns nog inte längre :confused:
Alldeles oavsett så var jag och dottern nöjda med maten.
Jag har funderat på Hello Fresh och lär prova den vartefter :)
 
Alltså, hello fresh skulle jag vilja prova. Men varje gång som jag vill kolla menyer osv måste man regga sig inkl betalkort och att de tar betalt för första leveransen INNAN man ens får se om man kan äta det! Det är magstarkt tycker jag. Har en del allergier tyvärr.
Registrera betalkort och att de tar betalt för leveransen är ju inte samma sak. De debiterar ju inte innan du har bekräftat beställningen.

Finns en hel del recept att välja mellan varje vecka och du kan ju enkelt hoppa över en vecka om du inte får ihop till en kasse varje vecka.
 
Har testat Icas vegetariska matkasse. Jag blev inte så förtjust i recepten, framförallt inte när det var recept på kall mat i november. Sedan började recepten återkomma efter ett tag.

Tyvärr tror jag inte det finns fler matkassar tillgängliga här ute på vischan.
 
Vi har kört Icas matkasse och kör Hello fresh sedan några månader.
Icas imponerande inte, vi har knappt sparat ett enda recept. Den vegetariska kassen gick inte hem hos barnen och maten i familjekassen smakade ingenting. Instämmer med personen ovan, sallader mitt i vintern kändes inte så inspirerande. Och sjukt mycket inlagd paprika i recepten!

Jag älskar Hello fresh, så inspirerande och gott. Blir oftast mer än 4 portioner. De levererar dessutom till oss som bor 4 mil ut på vischan 💕.
Enda minuset är att en del produkter är importerade, typ honung från Cuba... Sambon har gnällt över för mycket ugnsrostad potatis också.
 
Vi har kört Icas matkasse och kör Hello fresh sedan några månader.
Icas imponerande inte, vi har knappt sparat ett enda recept. Den vegetariska kassen gick inte hem hos barnen och maten i familjekassen smakade ingenting. Instämmer med personen ovan, sallader mitt i vintern kändes inte så inspirerande. Och sjukt mycket inlagd paprika i recepten!

Jag älskar Hello fresh, så inspirerande och gott. Blir oftast mer än 4 portioner. De levererar dessutom till oss som bor 4 mil ut på vischan 💕.
Enda minuset är att en del produkter är importerade, typ honung från Cuba... Sambon har gnällt över för mycket ugnsrostad potatis också.
Menar du att det är honung i matkassen? För mig vore det ingen hit eftersom jag är biodlare och har egen fin honung.
 
Jag har testat några olika, och de jag varit nöjd med är hello fresh och en lokal "lyxkasse" med lokalproducerat och dagsfärsk fisk.

Hello fresh använder jag fortfarande, och har nog testkuponger kvar om någon vill testa rabatterat (ofta är första kassen gratis, men jag är lite osäker på vilket erbjudande som gäller just nu).
 
Ni som testat Hellofresh - är det mycket mejeriprodukter i deras recept? Jag skulle vilja testa, men tål inte laktos och kan inte se vad deras matkassar innehåller riktigt. ”Klassiskt”, ”familjevänligt” och ”snabbt och enkelt” säger inte så mycket ;)
 
De människor jag känner som har matkasse kör samtliga med HelloFresh. Samtliga barnfamiljer med heltidsarbetande föräldrar. Visserligen här i UK men de är väldigt nöjda med recept och utbud - sedan hur klimatmedvetna och liknande de är vet jag inte.
 
Jag hade HelloFresh ett tag när jag bodde i Tyskland för typ 8-10 år sedan. Då hade de en helt ekologisk kasse som jag var väldigt nöjd med. Blev stora portioner!

I Sverige har jag bara testat Linas och ICAs vegetariska men enbart enstaka gång så där har jag svårt att uttala mig mer. De recepten som var i var goda i alla fall men inget som vi lagat igen.
 
När vi bodde i Skåne hade vi Årstidernas låda ganska länge och var alltid nöjda, även om jag med tiden tyckte att kryddor och smaksättning inte direkt varierade sig...

Nu har vi haft icas familjekasse varannan vecka i ett par år av rent praktiska skäl. Alltid fräscha råvaror och snabba recept förvisso,men i längden stod vi inte ut med maten. Märkliga kombinationer (nån annan nämnde pizzafisk tror jag, jag synar och höjer med oätlig tacolax...) och sällan något mer spännande än salt och peppar som kryddning. Ofta slutade det med att vi tog råvarorna och gjorde något helt annat, och då blir det ju totalt onödigt med matkasse...
 

Liknande trådar

Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Otherside
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 071
Senast: Snubbelfot
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
441
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
521
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp