Matkräsen katt

Sulax

Trådstartare
För drygt två månader sedan tog jag över en väns katt. Katten är från början mammans, hon har flyttat utomlands, döttrarna kunde i ha katten av olika orsaker, de gav katten till en kusin som senare fick allergiska barn, katten flyttade till deras granne där han magrat något kopiöst så nu får han bo sin sista tid hos mig, tycker inte han ska behöva flytta något mer. Han är utekatt...ungefär...:P Han har varit ute ganska mycket och då hade han bra aptit, åt det mesta. Sen var han i bråk med en räv en kväll när jag kom hem. Efter det har han förändrats. Han vill knappt gå ut, sover mest, vill vara i det rum jag är i, vill sova nära osv. Jag var till veterinär med honom drygt en vecka efter bråket med räven för hans sår ville inte riktigt läka. Oron för rävskabb var väl störst. Men det var inte skabb (Tack och lov) men stora sår på magen och på strupen. De hjälpte mig raka runt såren för att kunna hålla rent och så. Så nu mår han bra och såren läker fint. Förutom att de upptäckte att hans njurvärden var lite dåliga så vi ska tillbaka om ett halvår igen och kolla.

Men maten...Jag har testat allt möjligt från veterinären. Ni vet...alla de där som ska vara bra för katter med dåliga njurvärden (som han har), gamla katter (som han är) osv..TUUUUUR att de har smakgaranti kan jag säga!! Annars hade jag varit ruinerad vid det här laget! Katten äter inget av de drygt tio olika foder jag testat. Dessutom inga godsaker de flesta andra katter gillar... Rå lax? njaa tveksamt. Rå köttfärs?? Lite lite grann. Kattgodis? Inte det minsta intresserad. Kantareller? Jo det är mumsigt (???). Rått kött?? EN liten bit. Pussi burkmat? Jajjemen!!! Favoriten!! Slickar bort gelén sen tycker han att han ska få ny mat. Han äter upp resten när han insett att han inte får mer mat på ett tag. Suuuck. Torrfoder äter han inte alls numera. Veterinären tror det beror på att han inte orkar tugga det riktigt. Hon tyckte INTE han behövde tas bort pga det så länge han äter mat. Men VAD ska man testa nu då? Whiskas?? Vet sa att mat från "mataffären" innehåller mycket vatten vilket inte alltid är så kul att betala för, MEN eftersom hans njurvärden är lite dåliga så behöver han ju vätska menade hon och huvudsaken är ju ATT han äter. Så...tips?? Ja just ja...hans ålder...Han är 20 år, även om han själv inte alltid förstår det. :)
 
Sv: Matkräsen katt

Blötmat är det allra bästa att ge. Katten behöver alla de där procenten vatten. Det är ungefär samma innehåll i villebråd. Katter är jättedåliga på att dricka vatten så kan man få i dem det via maten så är det det bästa. Om han sen har lite problem med njurarna är det ännu viktigare med vätska.

Whiskas burkmat är bra. Pussis är oxå bra. Sen har du alla Mjau-tetrorna och burkarna. Jättebra kattmat.
I djuraffären finns även Bozita tetror som också är bra.
 
Sv: Matkräsen katt

Tack för tipsen...ska testa alla dom du nämnt. Idag köpte jag, tro det eller ej, ICAs kattmat..Jag är nöjd bara han äter! Så vi får prova oss fram. Blir bara frustrerad ibland....
 
Sv: Matkräsen katt

Det ær inte så ofta jag skaffar det, men Såfin ær vældigt førtjust i buljongen som blir då man kokar køttben. Man kan specialbestælla mærgben i dom større affærernas chark, eller fråga ælgjægare, och låta dom småputtra ett par timmar. Buljongen ær næringsrik och liknar den i mjau gele-tetrorna. Den kan blandas ut med vanlig kattmat. Før øvrigt så varierar jag maten rætt mycket før det gillar hon. Men har jag satt fram en sort, så får den duga den dagen. Annars kræver hon bara finare och finare mat hela tiden. Dom ær rætt lika småbarn i det avseendet!
 
Sv: Matkräsen katt

Tro det eller ej men katten fullkomligt slukade den billigaste av kattmaten jag köpte idag. I*as egna...den som inte är bitar i gelé utan som är mer som en färs. Jippiiee...den kräsna herrn äter!! :D Seeen kanske det inte är den bästa maten, men han ÄTER!!! Hoppas, hoppas det håller i sig nu.
 
Sv: Matkräsen katt

Mjau blötmat ska väl vara bland den bästa maten man kan ge sin katt, så den tycker jag du ska göra ett försök med.
 
Sv: Matkräsen katt

Jag vet inte vad Icas mat innehåller, har hört att den ska vara nästan lika bra, men vet inte om det stämmer.
 
Sv: Matkräsen katt

I och med att katten är så gammal så satsa bara på mat kisse äter, sen är det ju bra om den är iaf OK kvalité, men en katt som är 20 lever ju på övertid liksom. Tonfisk i vatten är ofta en kattfavvis. Kan vara värt att läska kisse med.
 
Sv: Matkräsen katt

I och med att katten är så gammal så satsa bara på mat kisse äter, sen är det ju bra om den är iaf OK kvalité, men en katt som är 20 lever ju på övertid liksom. Tonfisk i vatten är ofta en kattfavvis. Kan vara värt att läska kisse med.

Ja lite så tänker jag med. Veterinären håller med mig faktiskt. Hon var även imponerad över hur fin och alert han är trots sin ålder och gav mig en eloge när jag sa att jag inte tycker man bör ta bort en frisk katt om man kan ge den ett bra hem istället, oavsett ålder :) Och jag VET ju att han kanske inte lever så länge till, livets gång tyvärr. Så..nu får han äta det han äter.
Tonfisk gillar han tyvärr inte. Men...däremot...ehm..knäppkatten äter fruktyoghurt. Jag hade ställt ifrån mig min skål med yoghurt medan jag fixade kaffe och DEN fick jag minsann inte ha ifred. :P Hahaha...nåja..Idag är han piggare och såren efter bråket med räven börjar sakta tappa sina sårskorpor och han kliar inte lika mycket på dom. Så idag ville han till och med gå ut i solen en stund. Jag blir glad när Katten är pigg och alert igen :)
 
Sv: Matkräsen katt

Vad glad jag blir när jag läser dina inlägg :laugh:

Tack...härligt att kunna glädja folk. Inte för att jag själv tycker jag är så speciell. Tog emot en gammal katt som fått flytta runt alldeles för mycket och som i sitt senaste hem fått så lite mat att han mest var skinn och ben. Jag tänker se till att han får leva sin "sista tid" i ett hem där han får det han behöver och en massa kärlek. :) Det tycker jag att han är värd som 20 åring med brokigt förflutet. Han har ju dessutom i yngre dar blivit påkörd, har därför bruten svans, skadat öra, lite strama ögonlock som ger ett stirrigt utseende (han kallas katten från djurkyrkogården av min granne ^^), ett "avkapat" revben och ett luftrör som är lite trängre än det andra så han nyser och fnyser en hel del. (därför nyttigt för honom att vara ute och få frisk luft). Mitt hjärta blödde lite för denna katt när min vän frågade om jag kunde ta hand om honom. Så...Sigge är numera bosatt på landet där han får gå ut om han vill, vara inne om han vill, sova i mattes säng, gosa med sin matte när han vill och får äta det han vill. Kärlek botar mycket, sägs det :)
 
Sv: Matkräsen katt

vara tva katter som ar valdigt krasna bada tva (den ena fick vi som omplacering och tydligen at han han bara hardmat hos forra agarna) ater Pussi i pase, den sorten dar dem inte har mosat ihop grejerna i fyrkanter eller fars, det ser mer ut som ordentliga kottbitar. Hoppas till och med att den den magra ska lagga pa sig lite vikt :D 10 aringen ar valdigt krasen med att maten ska vara farsk, sa burkmat funkar inte da dem inte ater upp en pa bara en dag (ar det over 12hr sedan den var oopnad ater dem helt enkelt inte, aven om den varit tillsluten). Och som nagon sa, det ar ju runt 70% vatten i moss osv sa burkmat ar ju battre an hardmat.

Varan 22 aring som vi avlivade i Juli lyckades vi faktist att fa och lagga pa sig ratt ordentligt dem sista tva manaderna med pasmaten, den andra katten fick inget om han var i narheten den gamla luvern :D
 
Sv: Matkräsen katt

Jag vet inte vad Icas mat innehåller, har hört att den ska vara nästan lika bra, men vet inte om det stämmer.

Ja jag har hört att ICA:s mat är samma som Mjau (ICA:s egna märken tillverkas ju oftast av ett storföretag i varje bransch så det kanske är just Mjau-tillverkaren i detta fall) men då pratar jag om burkarna. Jag vet inte hur det är med portionspåsarna.
 
Sv: Matkräsen katt

Min kise blir jätte dålig i magen av all sorts mat numera så jag kokar sej som jag ger henne, det tycker hon om & magen håller sig fin.
 
Sv: Matkräsen katt

Min kise blir jätte dålig i magen av all sorts mat numera så jag kokar sej som jag ger henne, det tycker hon om & magen håller sig fin.

Äter katten bara kokt fisk? Hur länge har hon i så fall gjort det?

Jag hade oroat mig kraftfullt för bristsjukdomar i så fall. Tänker på kramperna du frågar om i kramp-tråden.
 
Sv: Matkräsen katt

Du behöver inte vara orolig, hon får torrfoder oxå men kan inte äta för mycket för då blir hon lös i magen, får lite blötmat oxå ibland.
Tror att hon inte tål konserverings medel el all fullkorn som de stoppar i maten, för äter hon "ren" mat, kött, skinka, fisk så mår hon bra.
Vet. var ingen hjälp trodde kanske hon hade urin infekt. fast dom inte hittade nått o gav mig penc.:(
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 250
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: Bison
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
591
Senast: Hazel
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp