Matlådor att frysa in

Zpunk

Trådstartare
Vad är era bästa tips på mat som är okej att frysa in?

För egen del blir det mest köttfärssås, där jag sen kokar färsk pasta till men skulle vilja ha lite fler alternativ i frysen att ta till när tiden inte räcker :)
 
Vad är era bästa tips på mat som är okej att frysa in?

För egen del blir det mest köttfärssås, där jag sen kokar färsk pasta till men skulle vilja ha lite fler alternativ i frysen att ta till när tiden inte räcker :)


Matpajer tycker jag är suveränt att ha i frysen, brukar göra en stor och skära i lagom portionsbitar och frysa in antingen en och en i fryspåsar eller i en matlåda. Perfekt att bara ta med sig i brådrasket på väg till jobbet om man inte har något fixat till den dagen eller på eftermiddag/kväll när man inte har ork eller tid att laga något. . Lite sallad och tomat till så blir det en komplett måltid.
 
Matpajer tycker jag är suveränt att ha i frysen, brukar göra en stor och skära i lagom portionsbitar och frysa in antingen en och en i fryspåsar eller i en matlåda. Perfekt att bara ta med sig i brådrasket på väg till jobbet om man inte har något fixat till den dagen eller på eftermiddag/kväll när man inte har ork eller tid att laga något. . Lite sallad och tomat till så blir det en komplett måltid.
Jag gillar också pajer och olika typer av quiche - dem behöver man ju egentligen inte ens värma upp för att kunna äta till lunch. Bara att låta tina och äta kallt.

Lägger till piroger! :)
 
Förutom ovan nämnda har jag någon form av biffar, numera vegetariska men tidigare av köttfärs. De kan kombineras med olika tillbehär.
Jag har också insett att det går att frysa in ugnsomeletter vilket jag gör i perioder.
Pannkakor fungerar också bra, jag brukar göra med spenat
 
Verkligen!
Är jag superlat köper jag färdig tikka massala på burk (🤣), steker kyckling o blandar ihop med, och kokar ris till. Gott, enkelt och perfekt i frysen!
Det gör jag ju faktiskt ibland med, har aldrig tänkt på att den borde funka att frysa med.
 
Ugnspannkaka brukar jag frysa in. Gör en stor plåt och fryser in i portioner. Annars fryser jag in alla slags grytor, protein som jag kan slänga ner i en sallad, pajbitar... Ja det mesta, helt enkelt.
 
Vad hade du i den? Jag har frusit in min "fuskrisotto" med wokade grönsaker, men riset blir inte så kul då, och en del av de gröna grönsakerna blir lite beige.
Jag hade sockerärtor, bambuskott, vattenkastanj, minimajs, böngroddar, zucchini, morötter, kål, nudlar och strimlad benfri kotlett. Lite soya åxå.

Det var jättelänge jag gjorde detta, nästan 20 år sedan. Men jag kommer att det var riktigt gott.
 
Verkligen!
Är jag superlat köper jag färdig tikka massala på burk (🤣), steker kyckling o blandar ihop med, och kokar ris till. Gott, enkelt och perfekt i frysen!
Har jag också gjort några gånger, eller snarare några hundra gånger. Ibland på kvällen när jag kommer hem från ett 13-timmarspass kokar jag bara spagetti och värmer en halv sån där burk i mikron och äter utan kyckling, men då måste man vara både trött och hungrig om det skall funka.

Sedan finns det andra såser som också går fint att blanda med lite stekt kyckling eller köttfärs och frysa in med ris eller pasta. Vill man lyxa till det eller kanske snarare snåla kan man byta ut en del av köttet mot paprika, blomkål, champinjoner eller något annat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med idrottsaktiviteter varje vardagkväll blir matlagningen lidande. Jag har därför börjat göra storkok och frysa in portionsvis så att...
2
Svar
27
· Visningar
2 008
Senast: Derivata
·
Trädgård & Växter Jag ska resa bort och har en del zucchini och aubergine som kommer bli dåligt i kylen. Kan jag tärna dessa i småbitar och frysa in...
Svar
7
· Visningar
644
Senast: tanten
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 417
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp