Fille

Trådstartare
Ska göra min praktik två timmar hemifrån så kommer att veckopendla fem veckor framöver och funderar på vad jag ska ha med mig för mat i matlådorna. Kyl och micro finns på plats. Denna veckan blir det spagetti och köttfärssås hela veckan. Är inte jätteförtjust i köttbitar så köttgrytor/stekt kött går bort men gillar kyckling, korv, nötfärs och lax/vit fisk (ej från östersjön eller insjöar pga grav). Vegetariskt går också bra! Men vad kan man laga? Det ska gärna gå att frysa men inget krav. Alltså typ mos blir ju inte så gott fryst :) Brukar vara bra på att komma på mat att laga men nu har dom ideerna flugit iväg, har så mkt med praktiken att tänka på!
 
Brukar göra mango och avocadosallad i wraps :) Ingefärstorsk med grönsaker, pastasallad med kyckling och kikärtor, tacopaj, broccolipaj, köttfärspaj, tacosallad? :)
Ibland gör jag bara matigare mackor, typ med kyckling eller falukorv på.
 
Jag steker vitfiskfiléeer lätt och kryddar med enbart citronpeppar. Häller i lite creme fraische i stekpannan bredvid fisken och tillsätter en klick tomatpuré.
Till det kokar jag quinoa. Går utmärkt att frysa.

Kålpudding gör jag i stora satser och fryser in. Jag gör min på finskt vis med ris i smeten och dessutom rejält med finhackad kål inblandat i köttfärsen. Fryser i plastpåsar, då behöver man inte ens diska en matlåda ;)

Just nu har jag precis packat en drös lådor med får i kål. Köpte ett halvt lamm av grannen - extremt närprodcerat - och kokade samma kväll jag packade resten av köttet. Köttet kokar ju söner så det blir inte "köttbitar".
 
Kycklinggryta med ris/bulgur/quinoa/matvete är jättebra i matlådor. Jag gjorde en igår med saffran, citron och vitlök, och så paprika och lite kikärter och annat jag hittade i kylen. Det blev hemskt gott och gör sig mycket bra upptinat och värmt :)

Lasagne och andra allt-i-ett-rätter såsom moussaka är också perfekt. Dessutom lika lätt att göra mycket av som lite.

Färsbiffar. köttbullar och liknande är också bra. Dem kan man frysa in i påsar och koka tillbehöret kvällen innan om man vill ha t.ex potatis som är mindre roligt upptinat.
 
Ska göra min praktik två timmar hemifrån så kommer att veckopendla fem veckor framöver och funderar på vad jag ska ha med mig för mat i matlådorna. Kyl och micro finns på plats. Denna veckan blir det spagetti och köttfärssås hela veckan. Är inte jätteförtjust i köttbitar så köttgrytor/stekt kött går bort men gillar kyckling, korv, nötfärs och lax/vit fisk (ej från östersjön eller insjöar pga grav). Vegetariskt går också bra! Men vad kan man laga? Det ska gärna gå att frysa men inget krav. Alltså typ mos blir ju inte så gott fryst :) Brukar vara bra på att komma på mat att laga men nu har dom ideerna flugit iväg, har så mkt med praktiken att tänka på!

Ibland när jag inte riktigt hinner laga lunchlåda så kan jag ha en burk keso, smör och eventuellt något pålägg och knäckebröd på jobbet Då steker jag lax eller kyckling hemma och hackar ihop en snabb sallad att ha till och tar med i en matlåda. Tillsammans med keso och knäckebröd blir det en god och nyttig mättande måltid. Gör också storkok på soppa och fryser ned i burkar. Tar en fryst burk ur frysen på morgonen så att jag slipper soppa som läcker i väskan.
 
Jag lagar typ inte mat till vardags, d.v.s. har sällan några rester över, så mina standardmatlådor brukar innehålla ugnsrostade rotfrukter (sötpotatis/potatis, palsternackor, rödlök, morötter och rödbetor) och stekta laxfiléer. Det är så smidigt att göra mycket av och är tillräckligt gott för att jag inte ska tröttna helt på det.
 
Ska göra min praktik två timmar hemifrån så kommer att veckopendla fem veckor framöver och funderar på vad jag ska ha med mig för mat i matlådorna. Kyl och micro finns på plats. Denna veckan blir det spagetti och köttfärssås hela veckan. Är inte jätteförtjust i köttbitar så köttgrytor/stekt kött går bort men gillar kyckling, korv, nötfärs och lax/vit fisk (ej från östersjön eller insjöar pga grav). Vegetariskt går också bra! Men vad kan man laga? Det ska gärna gå att frysa men inget krav. Alltså typ mos blir ju inte så gott fryst :) Brukar vara bra på att komma på mat att laga men nu har dom ideerna flugit iväg, har så mkt med praktiken att tänka på!

Jag kommer ha med thaigryta och jasminris denna vecka :)
Annars brukar jag tycka om att ha med linsgryta med naanbröd!
 
Mina matlådor är alltid samma. Köttfärssås med matvete, korv stroganoff med bulgur eller pastasås med kyckling och curry.
Gör massor på en gång, fryser in och så varierar jag mellan dessa. De blir jättegoda även efter frys och är lätta att laga.
 
Ugnsrostade rotsaker med lax som @aiquen tipsade om är en favorit här, eventuellt med en kall sås till.
Frikadeller i tomatsås med risoni till är en annan favorit likaså lasagne, brukar köpa stor förpackning med köttfärs och göra flera köttfärsrätter på en gång.
 
Pyttipanna är en enkel rätt som passar som matlåda.
Grönsaksgryta typ som köttgryta fast utan kött. Kan varieras i oändlighet

Lasagne tycker jag är kanon att göra som matlåda, Blir god även vegetarisk
 
Tipsar om att testa blomkålsmos alt blomkål/broccolimos i matlådan istället för potatismos. Det är mycket godare att värma i micron =).
Ugsntekta kycklingfileér är lätt att göra många och sen frysa in. Krydda med bara salt och peppar eller rulla dem i färska/torkade kryddor (basilika, timjan, persilja osv.)
Gör grytor på kyckling istället för kött.
Jag lägger kycklingfilé i ugnsform, gör en sås på grädde och creme fraiche och samksätter med salt, peppar, lite soja, hackade soltorkade tomater och pressad vitlök som sen häller över kycklingen. Låter den stå i ugnen under folie i 20-30 minuter i 225 grader (kolla så att kycklingen är genomstekt). Gör sedan matlådor på det ihop med ris (men fungerar säkert med pasta för den som föredrar det.
Variationer på såsen:
pressad vitlök och riven parmesan
ngn msk halonbalsamico och tillsätter färska hallon vid servering
pressad vitlök och färska örter tex persilja eller basilika
 
Tipsar om att testa blomkålsmos alt blomkål/broccolimos i matlådan istället för potatismos. Det är mycket godare att värma i micron =).
Ugsntekta kycklingfileér är lätt att göra många och sen frysa in. Krydda med bara salt och peppar eller rulla dem i färska/torkade kryddor (basilika, timjan, persilja osv.)
Gör grytor på kyckling istället för kött.
Jag lägger kycklingfilé i ugnsform, gör en sås på grädde och creme fraiche och samksätter med salt, peppar, lite soja, hackade soltorkade tomater och pressad vitlök som sen häller över kycklingen. Låter den stå i ugnen under folie i 20-30 minuter i 225 grader (kolla så att kycklingen är genomstekt). Gör sedan matlådor på det ihop med ris (men fungerar säkert med pasta för den som föredrar det.
Variationer på såsen:
pressad vitlök och riven parmesan
ngn msk halonbalsamico och tillsätter färska hallon vid servering
pressad vitlök och färska örter tex persilja eller basilika

Spännande med hallon till kycklingen!! Det ska jag nog testa :)
 
Ugnsrostade rotsaker med lax som @aiquen tipsade om är en favorit här, eventuellt med en kall sås till.
Frikadeller i tomatsås med risoni till är en annan favorit likaså lasagne, brukar köpa stor förpackning med köttfärs och göra flera köttfärsrätter på en gång.

Haha har inte ätit frikadeller sen jag var lite men då tyckte jag tydligen att det var så snuskigt att pappa gjorde en låt om det! Men kanske dags att prova igen :)
 
Paj! Det går ju att variera i oändlighet. Tacokryddad köttfärs toppat med grön hackad chili på burk, tomater och crème fraiche med paprika/chili.samt ost är ett förslag
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag måste ändra om min mat. Kopierar från beachtråden jag äter normalt. frukost runt 10 En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med...
2
Svar
22
· Visningar
3 985
Senast: Sleepan
·
Övr. Barn Jag är ingen höjdare på matlagning, men mina barn är också svåra att servera god mat till. Vi har olika åsikter om vad som räknas till...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 208
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp