Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

Om jag var du så skulle jag googla typ "lättlagad mat", "mat med få ingredienser", "mat som går fort". Då brukar det dyka upp snabba saker.

Sen har jag vissa grönsaker i frysen så jag kan ta fram lite åt gången. I mitt fall är det blomkål, broccoli och vaxbönor som vi gillar.

Vissa grejer använder jag nästan alltid i matlagningen, typ creme Fraiche. Jag har det i allt, gratänger, såser osv. Och ost, kyckling, köttfärs finns alltid i frysen. En del kanske aldrig äter ost, vi har det i maten flera gånger i veckan.

Jag brukar googla recept tills jag hittar något som ser hyfsat enkelt ut. Ibland saknar jag någon ingrediens, då brukar jag strunta i den eller välja något annat. Till exempel så kanske det ska vara selleri i en rätt. Jag hoppar då kanske över det helt.
 
Alternativt gör jag såhär:
Jag har massor av zucchini, men inga idéer. Googlar därför "maträtt zucchini" tills något som ser gott ut dyker upp. Zucchini-biffar såg spännande ut. Råkade ha resten av ingredienserna hemma, i detta fall var det nog ägg, ost och fiberhusk. Det råkade bli en ny favoriträtt!
 
Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta?
Jag lagade efter recept tills jag lärde mig. En kombination av vana, erfarenhet, trial and error kanske. Och så har jag ätit många olika sorters mat. Då utvidgas ens smakerfaremheter och det går lättare att tänka sig vilka ingredienser som kan tänkas passa ihop.
 
Säger som ovan, googla lättlagat, eller få ingredienser eller liknande.
Och om du har en ingrediens du vill bli av med, lägg till det i sökningen.

Sen finns inga rätt eller fel.
Smaka på maten under tiden du gör den, känner du dej nöjd, så tillsätt inget mer.

Vågar du prova så gör det!
Man måste inte veta allt och vad som passar ihop. Och även om någon säger att x passar inte med y, ja vad säger att man ändå inte får testa.

Står det en tomat och du råkar ha två så kommer inte jättemycket hända om du tar båda. Nog inget alls egentligen.
Gör du köttfärsbiffar och det står 1 dl ströbröd och 1 ägg till portionsantalet så kommer det inte hända så mycket varken om du tar mer eller mindre.
Tänker man så så kanske manvågar lämna recepten en aning i framtiden. Men, man måste inte.

(Värre är ju om man ska baka, där har jag lärt mej att det behöver vara mer exakt.
Mat är mer förlåtande. )
 
Jag kan inte heller laga mat. Precis som med annat jag aldrig försökt lära mig - då kan jag det ju inte. För mig är det inte dramatiskt att jag inte kan, det är mest opraktiskt.

Men OM jag hade velat lära mig hade det nog aldrig varit lättare än nu, med alla recept lättillgängliga på nätet. Om jag haft lust hade det bara varit att sätta igång. Och är det någonstans som ”övning ger färdighet” stämmer så är det nog matlagning.
 
[...]
Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.
[...]

Jag klippte ut en del med konkreta frågor.

Vilka ingredienser som passar ihop beror på smak, erfarenhet och kunskap. Den sistnämnda kan man skaffat själv genom egna experiment eller lärt sig av någon annan eller genom att läsa. Den personliga smaken kan göra att man gör vissa förändringar. Exempelvis tycker jag inte om dill, så när jag gör skagenröra byter jag ut dillen mot gräslök. Det lärde jag mig när en gång fick en Toast Skagen med gräslök istället för dill.

Hur mycket man ska ta - där brukar jag smaka av under tiden. Jag följer inte recepten ens om jag har dem. Det är "rätt" när jag tycker det smakar bra. Om jag har gäster brukar jag be någon annan smaka av.

Ordningen spelar inte alltid roll, men generellt så behöver vissa saker längre koktid och ska de då i samma gryta åker de i först. Att din vän lade i fisken sist beror antagligen på att den inte behöver så lång tid och hon inte ville att den skulle koka sönder. Jag brukar göra en höstgryta med lök, potatis, morötter och något kött och där får lök och morötter bryna tillsammans med köttet medan potatisen läggs i lite senare. Vissa kryddor, t ex curry, smakar mycket bättre om de får fräsa i fett först. Så i en currysås fräser jag alltid curryn inledningsvis. Peppar kan jag däremot tillsätta mot slutet av matlagningen. Men - det är inte så att currysåsen blir oätbar om du har i curryn senare.

Beträffande slutresultatet brukar jag bestämma mig i förväg vad jag ska laga, men det händer att jag ångrar mig under gång vad gäller vissa detaljer. Men vanligen är det något i stil med "nu ska jag laga pasta med XX-sås" och så gör jag det. Maten jag lagat är ofta baserad på recept jag använt länge och modifierat, men även nyare. Då brukar jag behöva recept de första gångerna, sen utvecklar jag min egen variant. Jag har även en linssoppa jag gör ofta under vinterhalvåret. När jag ätit soppan en gång kan det som är kvar få koka ihop lite mer och bli en gryta jag äter med ris dagen efter.

Mat som blir över fryser jag in och äter senare. Ingredienser som blir över används senare. Många grejor har lång hållbarhet.

Att improvisera ihop mat bygger väldigt mycket på träning. Du lär dig under tiden. Det viktigaste tror jag är att våga och att smaka av under tiden. Sen är det som @Magnum säger att i vissa fall, t ex bakning, behövs större exakthet. Det finns vissa maträtter som är sådana också. Det går inte att göra bearnaisesås utan att ha ungefär rätt proportion mellan smör och ägg och ha i dem i "rätt" ordning. Men när det gäller vardagsmat är detta ganska ovanligt.
 
Jag lagade efter recept tills jag lärde mig. En kombination av vana, erfarenhet, trial and error kanske. Och så har jag ätit många olika sorters mat. Då utvidgas ens smakerfaremheter och det går lättare att tänka sig vilka ingredienser som kan tänkas passa ihop.
Jag har försökt många gånger. I datorn har jag en receptsamling. Jag äger några kokböcker och har lagat recept från dem. Ibland googlar jag efter recept.

Ändå lär jag mig inte. Har jag inte lärt mig på 46 år så tror jag inte jag gör det framöver heller.

Säger som ovan, googla lättlagat, eller få ingredienser eller liknande.
Och om du har en ingrediens du vill bli av med, lägg till det i sökningen.

Sen finns inga rätt eller fel.
Smaka på maten under tiden du gör den, känner du dej nöjd, så tillsätt inget mer.

Vågar du prova så gör det!
Man måste inte veta allt och vad som passar ihop. Och även om någon säger att x passar inte med y, ja vad säger att man ändå inte får testa.

Står det en tomat och du råkar ha två så kommer inte jättemycket hända om du tar båda. Nog inget alls egentligen.
Gör du köttfärsbiffar och det står 1 dl ströbröd och 1 ägg till portionsantalet så kommer det inte hända så mycket varken om du tar mer eller mindre.
Tänker man så så kanske manvågar lämna recepten en aning i framtiden. Men, man måste inte.

(Värre är ju om man ska baka, där har jag lärt mej att det behöver vara mer exakt.
Mat är mer förlåtande. )
Jag vet inte hur man gör när man smakar på maten om det inte är en sås eller soppa. Och jag vet inte vad jag skulle göra efter att jag smakat.

Sen vågar jag inte prova själv. Jag är rädd att det blir fel och jag måste slänga maten. Det skulle vara otroligt jobbigt.

En gång provade jag trots allt att göra en palsternacksgratäng efter eget huvud. Den blev inte bra alls men jag pinade i mig den för jag kunde inte slänga.

Matlagning skapar bara vånda hos mig. Och det tar så mycket energi, både att planera, starta matlagningen och genomföra den. Jag blir liksom dränerad på energi av allt.
 
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
Mitt (heta? 😊) tips är att testa matkassar.
 
Ett alternativ om du vill ha hemlagat men göra det enklare: några bekantas bekanta hade veckomeny. Det var samma men varje vecka. De varierade alltså varje dag men åt samma fem rätter (på helgerna lagade de fritt). När de tröttnade på någon bytte de ut den, men det hände sällan. På detta sätt fick de mat de gillade varje dag, visste vad de skulle handla och inga ingredienser blev över. Alla rätterna var lättlagade.

Kan det vara något?
 
Min grej är liksom någon annan sa innan är att laga efter recept första gången/gångarna (beroende på hur komplicerat). Sedan när jag vet ungefär hur det ska smaka så bara höftar jag lite som jag vill. Tex köttfärssås som är en stapelvara hemma, det enda jag är noga med är att fräsa lök och köttfärs först, sedan hivar jag i allt jag har hemma och låter puttra och smakar av allt eftersom. Ett måste för mig är egentligen bara tomatpuré.

Eftersom jag bor ensam och det är tråkigt att laga mat varje dag för bara mig (katten vill ha men det får hon inte) så gör jag storpack och stoppar in i frysen. Då behöver jag inte leva på det en vecka. Jag har upptäckt till min förtjusning att man kan frysa i princip allt. Om det blir fel så spelar det inte så stor roll. Bestämde mig för att göra en pestopaj men råkade ha i tapenade istället, blev gott det också. En paj med färdigköpt smördeg är också en grej man kan lägga i vad man vill, bara man har koll på hur många ägg till hur mycket mjölk.

Bara för att någon annan har erfarenheten/intresset för matlagning vilket gör att hon kan improvisera (mycket möjligt att hon gjort fisksoppan otaliga gånger innan) så betyder inte det att du behöver göra det. Följ receptet om du är osäker. Sedan är tittar in i mitt kök här på buke en bra källa när man har frågor ;)

Edit: och med saker som pajer, grytor osv så behöver det inte bli något över.
 
Matkassar är bra, tom min lokala Ica nära har såna. Bara att Beställa, hämta och betala. Smidigt!
 
Mitt (heta? 😊) tips är att testa matkassar.
Tänk om jag inte orkar laga mat alla dagar 😨 ?

Skulle det vara enklare att köpa t ex färdiga köttbullar, färdig sås och koka potatis till?
Den genvägen kör jag redan med (om jag känner mig alert). Det blir mycket halv och helfabrikat här, typ Hälsans kök och sånt. Sås är jag inte van att göra/äta (om det inte är färssås till pastan).

Ett alternativ om du vill ha hemlagat men göra det enklare: några bekantas bekanta hade veckomeny. Det var samma men varje vecka. De varierade alltså varje dag men åt samma fem rätter (på helgerna lagade de fritt). När de tröttnade på någon bytte de ut den, men det hände sällan. På detta sätt fick de mat de gillade varje dag, visste vad de skulle handla och inga ingredienser blev över. Alla rätterna var lättlagade.

Kan det vara något?
Det kan det kanske vara. Jag får se om jag kan lyckas välja ut några bra maträtter. En viss utmaning blir väl ändå att komma till skott med att faktiskt laga mat. Jag har en del startsvårigheter på den fronten.
 
Går det att ha ett grundsortiment hemma av sånt som håller länge?

Vi har tex krossade/passerade tomater, bönor, linser, majs, tonfisk, musslor etc jämt. Och torrvaror som olika ris, pasta, gryn, chiafrön, quinoa, mjöl, socker, ströbröd etc.
Och olika tuber/förpackningar med tomatpuré, majonäs, ketchup, senap, grillsås, dressing, ajvar.
I frysen har vi alltid vaxbönor, spenat, haricots verts etc.
Och i frysen då också lite olika sorters animaliskt protein.

Med det hemma så kan man ju komplettera med lite färska saker om få ihop måltider.

Blir det över ingredienser går kanske en del då att spara antingen i kylen till en rätt om några dagar eller frysa in.

Jag går sällan efter recept. Men jag har då smakat och provat mig fram under många år. Man får våga lite där tycker jag. Det har ju givetvis ibland lett till mat som är mindre god(läs äcklig) många gånger när man började och än idag kan det ju bli icke aptitligt.

I recepten kan du se vilka ingredienser som ska i när och även vilken värme, vilken tid de behöver. Då kan du oftast göra samma i många andra rätter med.
Och det är ju inte på något sätt fail att laga mat efter recept. Min sambo är otroolig på att laga mat. Det är lika bra som på bästa restaurangerna i Stockholm typ. Men tom han kan ju absolut laga efter recept. Det gör nog alla!

Vad gillar du för mat? Kanske någon här då kan ge dig tips ang både tillagning, om det går att kombinera ev överblivet till ngt annat du gillar.

Kanske kan du gå på matlagningskurs? Då kommer du ju ut och träffar folk med om du vill det.

Annars om du är hos vänner och är med då de lagar kan du ju fråga vad de gör nu och varför etc.
Jag tycker man lär sig mycket så. Jag var katastrof i köket förut. Men har lärt mig av andra och kanske än mer av att jag själv lagar mer mat och får öva då.
Min bästa vän brukar jag ha matlagningskurs med varje gång hon är här. Från att hon halvt eldar upp köket och maten smakar skit så kan hon numer bjuda på en hygglig middag. 😂
 
Det mesta går att köpa exakt mängd om man vill slippa få kvar. Man får pyssla mer i affären men det går.

T ex köttfärssås så man kan köpa 400 gr köttfärs, en lök, 200 gr tomatkross osv.

Vissa varor är ju stapelvaror (tomatpuré, kryddor, buljongtärningar, mjöl mm) och sånt är ju inga problem det inte går åt.

Står det 200 gram köttfärs och du har i 220 gram händer ingenting alls.

Kan köttfärsen köpas i 500 gram som minst delar du upp den på två och fryser in ena delen till nästa gång.

Så tipsen du redan fått, och om du vill göra ngt men det är jobbigt få för mkt så köp inte en påse morötter utan två morötter, köp exakt 200 gram potatis osv?
 
Går det att ha ett grundsortiment hemma av sånt som håller länge?

Vi har tex krossade/passerade tomater, bönor, linser, majs, tonfisk, musslor etc jämt. Och torrvaror som olika ris, pasta, gryn, chiafrön, quinoa, mjöl, socker, ströbröd etc.
Och olika tuber/förpackningar med tomatpuré, majonäs, ketchup, senap, grillsås, dressing, ajvar.
I frysen har vi alltid vaxbönor, spenat, haricots verts etc.
Och i frysen då också lite olika sorters animaliskt protein.

Med det hemma så kan man ju komplettera med lite färska saker om få ihop måltider.

Blir det över ingredienser går kanske en del då att spara antingen i kylen till en rätt om några dagar eller frysa in.

Jag går sällan efter recept. Men jag har då smakat och provat mig fram under många år. Man får våga lite där tycker jag. Det har ju givetvis ibland lett till mat som är mindre god(läs äcklig) många gånger när man började och än idag kan det ju bli icke aptitligt.

I recepten kan du se vilka ingredienser som ska i när och även vilken värme, vilken tid de behöver. Då kan du oftast göra samma i många andra rätter med.
Och det är ju inte på något sätt fail att laga mat efter recept. Min sambo är otroolig på att laga mat. Det är lika bra som på bästa restaurangerna i Stockholm typ. Men tom han kan ju absolut laga efter recept. Det gör nog alla!

Vad gillar du för mat? Kanske någon här då kan ge dig tips ang både tillagning, om det går att kombinera ev överblivet till ngt annat du gillar.

Kanske kan du gå på matlagningskurs? Då kommer du ju ut och träffar folk med om du vill det.

Annars om du är hos vänner och är med då de lagar kan du ju fråga vad de gör nu och varför etc.
Jag tycker man lär sig mycket så. Jag var katastrof i köket förut. Men har lärt mig av andra och kanske än mer av att jag själv lagar mer mat och får öva då.
Min bästa vän brukar jag ha matlagningskurs med varje gång hon är här. Från att hon halvt eldar upp köket och maten smakar skit så kan hon numer bjuda på en hygglig middag. 😂
Jag äter med fördel vegetariskt, även om jag ibland kan ha lite leverpastej på mackan och liknande. Fisk och fågel äter jag också.

Jag kollar ibland på ABF/medborgarskolan eller liknande om det finns några roliga kurser men brukar inte hitta någon.

Kompisen som lagade mat bor ju i Stockholm och här känner jag ingen som jag vet lagar mat jag vill ha. Den kompis jag har här, vet jag äter kött (nöt, gris m.m.) och det är inte aktuellt för mig. I övrigt är det tunt på kompisfronten.

Jag har ju en del matvaror hemma jämt, men är så jävla usel på att veta hur jag ska kunna göra något gott med det. Maten jag gör blir ofta rätt trist (typ pulvermos och en sojakorv).

Varför kan du inte fortsätta? Det är ju inget som säger att man måste laga allt från grunden? Man kan ju ha andra prioriteringar i livet än att laga mat.
För att jag tröttnar. Dessutom vill jag ha bättre koll på innehållet av min mat. Jag har ju också en dröm om att odla min egen mat. Odlandet är jag nog rätt bra på men att ta hand om skörden är svårare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 892
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 250
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp