Matlagningstråd!

viriel

Trådstartare
Hallå!
Ingen aning om det här hamnade rätt men vi kör..

Som relativt nyutflyttad från boet har jag mött en utmaning som visat sig vara mig övermäktig, nämligen matlagningstråden. Nästan allt jag gör blir verkligen inte gott, eller rentav äckligt. Sedan är det ju alltid det där med kreativiteten, vad ska man egentligen göra? Tänkte därför att det kunde vara najs med en tråd där vi kan dela med oss av fantastiska recept, be om råd (ex "jag har de här ingredienserna hemma, vad kan jag göra?"), och inspireras av varandras matlagning! Och väldigt väldigt gärna dela bilder på er matlagning, tycker sånt är riktigt kul :)

Min första fundering är iaf denna: tycker drt är fruktansvärt svårt att veta vad för mat som passat ihop, och funderar på att göra paj med lax, aubergine och getost, vad tror ni om det?
 
Hallå!
Ingen aning om det här hamnade rätt men vi kör..

Som relativt nyutflyttad från boet har jag mött en utmaning som visat sig vara mig övermäktig, nämligen matlagningstråden. Nästan allt jag gör blir verkligen inte gott, eller rentav äckligt. Sedan är det ju alltid det där med kreativiteten, vad ska man egentligen göra? Tänkte därför att det kunde vara najs med en tråd där vi kan dela med oss av fantastiska recept, be om råd (ex "jag har de här ingredienserna hemma, vad kan jag göra?"), och inspireras av varandras matlagning! Och väldigt väldigt gärna dela bilder på er matlagning, tycker sånt är riktigt kul :)

Min första fundering är iaf denna: tycker drt är fruktansvärt svårt att veta vad för mat som passat ihop, och funderar på att göra paj med lax, aubergine och getost, vad tror ni om det?

Seek and ye shall find:

http://www.bukefalos.com/threads/tittar-in-i-ditt-kok-del-9.1301979/

Det är många där som är riktigt duktiga och gärna delar med sig, dvs inga frågor är dumma :up:
 
Paj för slaget verkar mycket gott.

En bra enkel kok bok är guld :) Jag har en som heter vår kokbok som är enkel att förstå. Alla moment står i rätt ordning. Det finn många kokböcker. En enkel matlagnings termometer är också en bra sak.

Lax tycker jag är gott att göra i ugnen med krossade tomater runt om. Har ca 175-200 grader tills laxen "delar lite på sig i köttet" (Nu gillar jag när den är färdig lagad och inte modernt upp värmd). Serverar med kokt potatis och lite kokta morötter eller vad man vil ha för grönsaker till.

Lycka till med din matlagning. Du kommer att bli en fena på detta. Men man får träna och äta äckliga eller mindre lyckade anrättningar och såser innan man får kläm på det.
Mvh
Pudlan
 
Åhh ja dettta blir bra.. Jag älskar att laga mat och gör det mycket och ofta men ibland så bara tryter fanatsin och inspirationen, och då blir det mest tråk..

Din paj idé låter jätte bar. Ett tips jag har är : tänk inte för mycket, det mesta passar ihop man måste bara anpassa kryddningen efter ingredienserna.
 
Det man ofta missar när man inte lagat mat så mycket är att salta lagom mycket.
En skvätt vinäger är också något som kan göra susen (utan att det smakar vinäger om maten på något sätt).
 
Bästa tipset för att sno ihop mat som blir gott är att använda näsan! Var noggrann och undersök hur varje ingrediens doftar för sig och för ihop dofterna och kolla om du gillar kombinationen. Luktar inte saker gott ihop så kommer det inte att smaka gott ihop.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 318
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp