Matolja (raps) i stora mängder farligt?

Diabetikern

Trådstartare
Vet att min hund fått i sig väldigt mycket matolja(rapsolja) har nu spytt i flera omgångar sen igår kväll. Nu på morgonen fick hon en tesked kokt ris med mycket vatten då hon inte druckit ngt direkt.
Detta har hon fått behålla. Kräkningarna är genomskinliga men inte galliga och väldig oljiga. Hon är lite tagen men allmän tillståndet är ganska ok. Lite spänd runt magen. Inga reaktioner när jag klämmer på den.

Efter varje kräkning så "bubblar" det i hunden det verkar komma upp i nosen på henne. Pratade precis med min mamma och hennes ena basenji som är modell dubbelt så stor som min som också varit med i matoljefrossandet har varit dålig inatt. Dock har hann inte hunnit få i sig lika mycket som min som är halva hans storlek. Basenjin har kräkts en del samt varit ute och bajsat 2 ggr.

Försökt googla lite men hittar inte direkt några svar så tänkte kolla med er här.

Vi pratar om en bostonterrier som i sig mellan ½ - 1 l matolja
 
Fick precis innan jag skrev denna tråd reda på ett ungefär hur mycket de fått i sig samt att basenjin var dålig,
 
Nej det är inte farligt på så vis, men magen lär vara i olag tills oljan helt passerat genom systemet på ett eller annat vis. Att mycket kommit upp via kräkningar är en fördel, då det går fortare att rensa ut magen så, mot om det ska passera hela matsmältningssystemet.
 
Vet att min hund fått i sig väldigt mycket matolja(rapsolja) har nu spytt i flera omgångar sen igår kväll. Nu på morgonen fick hon en tesked kokt ris med mycket vatten då hon inte druckit ngt direkt.
Detta har hon fått behålla. Kräkningarna är genomskinliga men inte galliga och väldig oljiga. Hon är lite tagen men allmän tillståndet är ganska ok. Lite spänd runt magen. Inga reaktioner när jag klämmer på den.

Efter varje kräkning så "bubblar" det i hunden det verkar komma upp i nosen på henne. Pratade precis med min mamma och hennes ena basenji som är modell dubbelt så stor som min som också varit med i matoljefrossandet har varit dålig inatt. Dock har hann inte hunnit få i sig lika mycket som min som är halva hans storlek. Basenjin har kräkts en del samt varit ute och bajsat 2 ggr.

Försökt googla lite men hittar inte direkt några svar så tänkte kolla med er här.

Vi pratar om en bostonterrier som i sig mellan ½ - 1 l matolja
Stora mängder fett kan orsaka pankreatit, som i ovanligare fall kan bli livshotande.
Det orsakar framförallt kräkningar och smärta i buken men kan även ge diarré och feber och i allvarliga fall chock och blodförgiftning.
 
Att mycket fett i maten ökar risken för akut pankreatit är en sak, men med ett intag av matolja där större delen redan kräkts upp relativt kort efter intag, så är risken för akut pankreatit inget jag hade oroat mig för eller ens funderat över. Faktiskt.
 
Hon har inte kräkts sen 03:30 inatt och druckit lite nu under morgonen. Vilar mycket. Gett henne lite mer kokt ris (en matsked) med mycket vatten. Sambon skulle gå över till kliniken och prata direkt med dem då jag fortfarande inte hört av vetrinären som skulle återkomma.
 
Att mycket fett i maten ökar risken för akut pankreatit är en sak, men med ett intag av matolja där större delen redan kräkts upp relativt kort efter intag, så är risken för akut pankreatit inget jag hade oroat mig för eller ens funderat över. Faktiskt.
Det är framförallt ett stort intag av fett som riskerar att utlösa en akut pankreatit eftersom pankreas blir överbelastad när den ska ta hand om de plötsliga, stora mängderna fett i tarmen.
En hund som haft en akut pankreatit eller har kronisk pankreatit måste se upp med fettinnehållet på daglig basis.
Små mängder fett hos en frisk hund är inget att oroa sig över, det är de stora mängderna som kommer plötsligt som är det ”farliga”.
Just kommit över olja eller smörpaket är klassiskt.
 
Har bara fått tag i receptionister som inte vet ska kolla med veterinär och återkomma

Trist! Hos "min" veterinär är det alltid kunniga som bemannar telefonen och kan ge råd direkt. Finns det ingen annan vet du kan ringa? Nu har du ju redan fått svar av @Malibu_Stacy visserligen, men tänker någon som kan ställa lite direkta motfrågor kring nuläget och se om ni bör åka in eller inte?
 
Trist! Hos "min" veterinär är det alltid kunniga som bemannar telefonen och kan ge råd direkt. Finns det ingen annan vet du kan ringa? Nu har du ju redan fått svar av @Malibu_Stacy visserligen, men tänker någon som kan ställa lite direkta motfrågor kring nuläget och se om ni bör åka in eller inte?

Hon som svarade vart väldigt osäker och vågade inte svara på det direkt. Har annars fått bra hjälp när jag ringt. (De få ggr det behövts) 😊

Sambon pratade med veterinären och eftersom ingen av hundarna kräks längre och verkar ok tyckte hon vi inte behöver komma in. Effie kommer dock få träffa veteriren imorgon då Sambon tar med henne till jobbet. Då går han över på lunchen.

Känns skönt att kolla upp iallafall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge klarar sig en hund utan mat? När jag söker så står det alltifrån 7-14 dagar och gäller oftast hundar som är kräsna och...
2
Svar
31
· Visningar
4 491
Senast: Migo
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 299
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Ajda
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 892
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp