Mats Mellberg: ”Känner att det behövs förändring”

Mats Mellberg från Sundby Ridskola har mer än 50 års erfarenhet i sporten och har utbildat generationer av ryttare i både ridning, säkerhet och hästvälfärd. Efter krisen i Svenska Ridsportförbundet listar han i detta debattinlägg det som han tycker är viktigast att förbundet fokuserar på framöver.

Orsaken till det sjunkande medlemsantalet är innehållet i hans punkter...

Vara stolt för ett förbund som INTE tar sexuella trakasserier på allvar?

Vara stolt över en hästvälfärd med skarpa bett, sporrar och spön?

En manlig ridlärare står i mitten av manegen med ridspö i handen och instruera eleverna som rider med kandar och långa sporrar. Sen förutsätter han att någon av eleverna ska suga av honom efteråt. (Spyr åt det hela, för dessvärre är det inte 100% ironi.)

Jag är oerhört glad över att lämnat ridsporten långt bakom mig.

Vet inte riktigt var du läser in det gubbiga eller konservativa. Jag tror han vill tillbaka till HÄSTEN och flytta fokuset från människan till hästen. Inte att det innebär att sexuella trakasserier eller psykisk ohälsa är "fritt fram". *doh*

Jag är uppvuxen på Sundby Ridklubb och har Mats Mellberg tänk i min hästhantering. När vi hanterar häst har vi ALLTID fått höra att vi har "rätt tänk" av andra, så han är definitivt inte fel ute. Som han så fint uttryckte det, det tar år att bygga upp en häst men kan ta så kort som 5 min att radera det man byggt upp.
Sundby Rk har alltid varit en bra ridskola/fritidsgård. Nu hängde inte jag där som i "fritidsgård" men det var väldigt lite mobbing bland skötarna. De hade DÅ (80 talet) inget skötarsystem utan ALLA som vill fick pyssla med "sin häst". Om det redan var någon som ansåg sej vara "skötare" på sin häst sågs inte den nya som en konkurrent utan snarare en tillgång. Dvs klart just den hästen var bäst och hästen var den gemensamma nämnaren inte det som var grunden till osämja.
Man VILLE vara med och leda häst på nybörjarlektioner.

Hur det ser ut i dag vet jag inte, det är en ponnyridskola slå slutade rida där när jag började gymnasiet. Men tror inte de svävat för långt ifrån hur det var på 80-90 talet.

En manlig ridlärare står i mitten av manegen med ridspö i handen och instruera eleverna som rider med kandar och långa sporrar. Sen förutsätter han att någon av eleverna ska suga av honom efteråt. (Spyr åt det hela, för dessvärre är det inte 100% ironi.)

WHOOOOOOOOW ... Ursäkta men det där är INTE Mats Mellberg eller Sundby RK... INTE ALLS !!! Här måste jag faktiskt säga INTE ALLA MÄN... Så vad du har för erfarenheter av så dra inte in Mats Mellberg eller SURK i det !!!

Holy shit

WHOOOOOOOOW ... Ursäkta men det där är INTE Mats Mellberg eller Sundby RK... INTE ALLS !!! Här måste jag faktiskt säga INTE ALLA MÄN... Så vad du har för erfarenheter av så dra inte in Mats Mellberg eller SURK i det !!!

Holy shit
Sorry, jag vet inte vem han är. Har aldrig träffat honom. Men, utifrån hans krönika får jag rejält dåliga vibbar. Inga åsikter jag menar hör hemma inom ridsporten.

Det finns tyvärr många tjejer som blivit ordentligt utnyttjade inom ridsporten. Både som gratis arbetskraft och för sexuella tjänster.

Vet inte riktigt var du läser in det gubbiga eller konservativa. Jag tror han vill tillbaka till HÄSTEN och flytta fokuset från människan till hästen. Inte att det innebär att sexuella trakasserier eller psykisk ohälsa är "fritt fram". *doh*

Jag är uppvuxen på Sundby Ridklubb och har Mats Mellberg tänk i min hästhantering. När vi hanterar häst har vi ALLTID fått höra att vi har "rätt tänk" av andra, så han är definitivt inte fel ute. Som han så fint uttryckte det, det tar år att bygga upp en häst men kan ta så kort som 5 min att radera det man byggt upp.
Sundby Rk har alltid varit en bra ridskola/fritidsgård. Nu hängde inte jag där som i "fritidsgård" men det var väldigt lite mobbing bland skötarna. De hade DÅ (80 talet) inget skötarsystem utan ALLA som vill fick pyssla med "sin häst". Om det redan var någon som ansåg sej vara "skötare" på sin häst sågs inte den nya som en konkurrent utan snarare en tillgång. Dvs klart just den hästen var bäst och hästen var den gemensamma nämnaren inte det som var grunden till osämja.
Man VILLE vara med och leda häst på nybörjarlektioner.

Hur det ser ut i dag vet jag inte, det är en ponnyridskola slå slutade rida där när jag började gymnasiet. Men tror inte de svävat för långt ifrån hur det var på 80-90 talet.

Fast "tillbaka till hästen" existerade inte. Hästen var mer objektifierad, mer mekaniskt synsätt, förr i tiden. Hästvälfärden, eller ens det tänket, fanns knappt.

Har ridskolorna stora problem idag? Ja. Var det bättre förr? Absolut inte.

Idag kan vi åtminstone stötta oss mot såväl vetenskap som anekdotisk erfarenhet gällande hästars verkliga behov.

"Tillbaka till Den Respekterade Hästkarln" är snarare vad krönikan handlar om. Och det vore verkligen en sunkig tillbakagång.

Vi ska framåt! Mot applicering av vetenskap. Mot ett ännu öppnare synsätt. Mot mer respekt för alla, inklusive hästar och flickor.

(Jag började ridskola tidigt 90-tal)

Fast "tillbaka till hästen" existerade inte. Hästen var mer objektifierad, mer mekaniskt synsätt, förr i tiden. Hästvälfärden, eller ens det tänket, fanns knappt.

Idag kan vi åtminstone stötta oss mot såväl vetenskap som anekdotisk erfarenhet gällande hästars verkliga behov.

"Tillbaka till Den Respekterade Hästkarln" är snarare vad krönikan handlar om. Och det vore verkligen en sunkig tillbakagång.

Vi ska framåt! Mot applicering av vetenskap. Mot ett ännu öppnare synsätt. Mot mer respekt för alla, inklusive hästar och flickor.

Då behöver du göra ett besök på Sundby RK ... Så får du se ad jag menar. För jag vet att andra ridskolor har problem med vad jag menar med "tillbaka till hästen"... Sundby RK har det inte !
Eftersom jag inte vet hur det ser på Sundby nu kan jag med säkerhet säga, det var inte ens fel DÅ...

Då behöver du göra ett besök på Sundby RK ... Så får du se ad jag menar. För jag vet att andra ridskolor har problem med vad jag menar med "tillbaka till hästen"... Sundby RK har det inte !
Eftersom jag inte vet hur det ser på Sundby nu kan jag med säkerhet säga, det var inte ens fel DÅ...

Om en häst var långsam/inte ville byta gångart, vad gjorde eleverna då?

Hur såg utevistelsen ut för hästarna? Box, spilta?

Hur mycket grovfoder?

Om en häst inte ville flytta på sig, vad hände då?

Fick eleverna lära sig om hästars lugnande signaler? (Omöjligt, eftersom det inte var etologiskt kartlagt än)

Ansågs hästar kunna känna minsta smekning eller skulle man klappa dom hårt för "beröm"?

Osv.

Om en häst var långsam/inte ville byta gångart, vad gjorde eleverna då?

Hur såg utevistelsen ut för hästarna? Box, spilta?

Hur mycket grovfoder?

Om en häst inte ville flytta på sig, vad hände då?

Fick eleverna lära sig om hästars lugnande signaler? (Omöjligt, eftersom det inte var etologiskt kartlagt än)

Ansågs hästar kunna känna minsta smekning eller skulle man klappa dom hårt för "beröm"?

Osv.
Alla hästar där står idag på box och de har stora hagar där de går i olika flockar. En av ridlärarna är doktorand i hållbar hästvälfärd på SLU och lär eleverna bl a att vara noga med att få hästen framför skänkeln utan att sitta och sparka på dem. Fortfarande inget skötarsystem utan mycket fokus på gemenskap bland alla elever. Det är en speciell ridskola!

Men jag håller med om att debattinlägget inte kändes helt piggt och framåtsiktande, hade gärna sett det lite annorlunda formulerat.

"Vi fokuserar på hästar, praktisk hästhantering, ridning och körning. Det är därför hundratusentals brinner för hästar och ägnar sig åt ridsport, hur behjärtansvärt det än är med trygghetsarbete, arbete för psykisk ohälsa och sexuella trakasserier"

Jösses, jag fick läsa den meningen många gånger för att se galenheten, han menar att vi ska fokusera på hästhantering osv och liksom...glömma bort problematiken i många stall och och..tryggheten för folk i stallen?

Mycket går ju hand i hand, hästar mår bra när vi mår bra, och vi mår bra när vi slipper bli sexuellt trakasserade och mår dåligt...

Hahah det var då gubbigt och konservativt... Det är ju inte förändringar han vill ha... Det är en tillbakagång.

Sluta med arbetet mot sexuella trakasserier liksom 🙈?
VA?

Det står ingenstans i texten att man inte ska jobba mot sexuella trakasserier.

Du hatar väl män eller hur ska jag tolka ditt inlägg?

Är ditt inlägg att karakterisera somn jävla kärringgnäll?

Jag avskyr folk som låtsas vara moderna...

Fy fan vilkqa sunkiga åsikter som kommer från dina inlägg!

Fy fan vilkqa sunkiga åsikter som kommer från dina inlägg!

Som vadå? Min åsikt är att i princip allt var sämre förr i tiden. Ska vi leta efter en tid då något var bättre för människor och djur så ska vi gå tillbaka till innan civilisation uppfanns.

Men för att vara tydlig med vad vi pratar om i relation till krönikan, så är det ju ett "förr" som inte var så länge sen, vi kan väl säga att det är ett förr som sträcker sig från militärens avhästning till typ #metoo.

Hästar hölls i spiltor förut. En hel del hade inte tillgång till utevistelse i flock (och det är fortfarande alltför många som inte har det). Det sas skit som "klappa ordentligt!" och "sparka hårdare" och "hästen är bara lat".

Och både hästen och kvinnorna/flickorna skulle stå ut. Hålla käft och ta emot, inte gnälla.

Det var inte alls bättre förr.

Som vadå? Min åsikt är att i princip allt var sämre förr i tiden. Ska vi leta efter en tid då något var bättre för människor och djur så ska vi gå tillbaka till innan civilisation uppfanns.

Men för att vara tydlig med vad vi pratar om i relation till krönikan, så är det ju ett "förr" som inte var så länge sen, vi kan väl säga att det är ett förr som sträcker sig från militärens avhästning till typ #metoo.

Hästar hölls i spiltor förut. En hel del hade inte tillgång till utevistelse i flock (och det är fortfarande alltför många som inte har det). Det sas skit som "klappa ordentligt!" och "sparka hårdare" och "hästen är bara lat".

Och både hästen och kvinnorna/flickorna skulle stå ut. Hålla käft och ta emot, inte gnälla.

Det var inte alls bättre förr.

Jag tycker mycket synd om dej som haft en sån ridskoletid. Men vi på SURK hade inte det !

Jag tycker mycket synd om dej som haft en sån ridskoletid. Men vi på SURK hade inte det !

Nu antar du något som inte stämmer. Jag hann under mina första 9 år rida på 7 olika ridskolor i området, varav 1 var min regelbundna och andra var alla de tillfällen för extra ridtillfällen jag tog (exempelvis skolans friluftsdagar, läger, hyra häst osv).

Som vuxen har jag sen hunnit uppleva ännu fler, både privat och inom yrkesliv.

Det var inte en enskild ridskolas kultur jag menade, utan allmänhetens attityd till hästen (och andra i beroendeställning, inklusive flickor). En kultur som fanns, och ännu finns, i hela samhället. En sunkig kultur. En ovetenskaplig kultur. En dominans- och hierarkibaserad kultur.

Och förändringen har ju bara börjat hända senaste decenniet, och det är fortfarande trögrörligt. Både i inställningen till hästen, och inställningen till människor.

Välfärdsråd och trygghetsråd behövs i allra största grad just nu. Vetenskap behövs. Och tydligen allmänbildning också (användandet av "stora ord"). Och det känns riktigt sunkigt att påstå att dom borde tas bort, som krönikan gör.

VA?

Det står ingenstans i texten att man inte ska jobba mot sexuella trakasserier.

Du hatar väl män eller hur ska jag tolka ditt inlägg?

Är ditt inlägg att karakterisera somn jävla kärringgnäll?

Jag avskyr folk som låtsas vara moderna...

Jag vet inte hur man annars ska tolka detta, citat direkt från krönikan:

"Jag känner att det behövs förändring och det här är några saker som jag önskar av det ”nya” Ridsportförbundet, säger han och listar följande:

Vi fokuserar på hästar, praktisk hästhantering, ridning och körning. Det är därför hundratusentals brinner för hästar och ägnar sig åt ridsport, hur behjärtansvärt det än är med trygghetsarbete, arbete för psykisk ohälsa och sexuella trakasserier."

Nu tycker jag att förbundet ska ta sexuella trakasserier på allvar (och de har varit pinsamt kassa) men.

Jag tror att nya barn och vuxna börjar rida mer för att de är intresserade av hästar och ridsport, fart och fläkt än av andra orsaker.

Så det känns konstigt att anta att de inte börjar rida för att förbundet varit kasst på att ta tag i sexuella trackasserier bland eliten.

Sexuella trackasserier är ju desamma över många sporter, tex den oerhört populära gymnastiken har varit totalt full av dem och ändå ökar den i popularitet jämfört med hästsport. Och är btw mer jämställd än hästsport.

De har gott om manliga tränare som suttit med småflickor i knäet, deras skandaler är bara runt 5-10 år gamla.

Så jag tror många väljer sport beroende på hur de ser på själva sporten i sig. Dvs tex häst och ridning, jmf fotboll och springa eller hoppa och studsa. Snarare än trackasserier biten, som som sagt är tyvärr väldigt lik över många sporter. Jag tror inte heller att man börjar rida för att bli ett starkt hästbarn eller hästbarn blir starka ledare eller ngt annat grejs.

Dvs jag tycker inte att han är ett dugg mossig i sitt uttalande.

Jag ser det som att han vill renodla hjälperna. Fokusera på hästen och sporten.

Och se varför just hästen och sporten inte attraherar nybörjare i samma utsträckning som tidigare. (själv tror jag en del är att ridsporten är omodernt ojämställd som sagt :) flickor föredrar den mer jämställda fotbollen och pojkar känner sig ovälkomna)

Senast ändrad:
Nu antar du något som inte stämmer. Jag hann under mina första 9 år rida på 7 olika ridskolor i området, varav 1 var min regelbundna och andra var alla de tillfällen för extra ridtillfällen jag tog (exempelvis skolans friluftsdagar, läger, hyra häst osv).

Som vuxen har jag sen hunnit uppleva ännu fler, både privat och inom yrkesliv.

Det var inte en enskild ridskolas kultur jag menade, utan allmänhetens attityd till hästen (och andra i beroendeställning, inklusive flickor). En kultur som fanns, och ännu finns, i hela samhället. En sunkig kultur. En ovetenskaplig kultur. En dominans- och hierarkibaserad kultur.

Och förändringen har ju bara börjat hända senaste decenniet, och det är fortfarande trögrörligt. Både i inställningen till hästen, och inställningen till människor.

Välfärdsråd och trygghetsråd behövs i allra största grad just nu. Vetenskap behövs. Och tydligen allmänbildning också (användandet av "stora ord"). Och det känns riktigt sunkigt att påstå att dom borde tas bort, som krönikan gör.

Måste fråga, du tycker inte att hästen och sporten i fokus vore bra för att locka nya ryttare. Och att en analys om varför sporten inte är populär nu vore lämplig?

Eller tänker du helt enkelt att sporten och hästarna är för kassa för att vi ska vilja ha kvar dem? Och därmed bör vi inte locka nya ryttare alls?

Typ såhär?

• Vi fokuserar på hästar, praktisk hästhantering, ridning och körning. Det är därför hundratusentals brinner för hästar och ägnar sig åt ridsport, hur behjärtansvärt det än är med trygghetsarbete, arbete för psykisk ohälsa och sexuella trakasserier.
Vi bör absolut inte fokusera på hästar och praktisk hästhantering i sporten.
  • Vi slutar att be om ursäkt, utan är stolta över vår fina hästhållning och hästvälfärd.
Sporten borde framför allt be om ursäkt för sin hästhållning.

• Vi använder ett språk som är vedertaget och alla medlemmar förstår. Svårbegripligt språk används enligt Språkforskare för att visa sig bildad, skapa ett intryck av expertis, avsiktliga strategier för att signalera makt eller att dölja något. Den som har kompetens vågar använda ett enkelt språk som mottagaren förstår.
Sporten bör använda ett språk som är icke vedertaget och som få medlemmar förstår.

• Vi fattar besluten där vi ursprungligen kom överens om, för det är där den bästa kompetensen finns, inte i Förbundsstyrelsen eller dit de felaktigt delegerats.

Besluten bör fattas högst upp i förbundsstyrelsen. Överenskommelsen vid sammanslagningen bör helt ignoreras. Trots att det handlar om flera ganska nyligen hopslagna förbund.

(Förbundsstyrelsen har ju varit fantastisk och gjort fantastiska beslut, speciellt gällande tex sexuella trackasserier, så bäst att behålla den strukturen? Eller?)

Vi delar med oss av vår erfarenhet och visar HUR man gör och VARFÖR. Det är det alla hästintresserade vill veta och lära sig. Inte bara att man ska – kan jag inte förklara varför så gäller det inte. Hästmänniskor växer fram i den dagliga hanteringen av hästar, genom ständiga funderingar och träning av omdömet.
Vi bör inte dela med oss av erfarenheter och inte visa hur man gör eller varför. Vi ska bara säga att nybörjare SKA göra en sak utan att förklara.

Vi uppmuntrar och uppskattar den dolda kunskapen. Den som inte är mätbar, utan sker intuitivt utan skrivbordsstudier och analyser – konsten att kunna läsa och hantera en häst.
Vi bör varken uppskatta eller uppmuntra den dolda kunskapen som inte är mätbar.

Vi är med i Förbundsstyrelsen och sektioner för att vi förstår och brinner för hästar och ridsport. Om elden slocknar eller om vi har en annan agenda lämnar vi genast vår plats.
Om elden slocknar bör man behålla sin plats.

Och sist men inte minst:
Vi tar skyndsamt reda på orsaker till minskat medlemsantal, tävlande och nyrekrytering till ridskolor. Vi går till botten – utan hitta-på-analyser – och gör sedan de förändringar som krävs.

Vi bör absolut inte ta reda på orsaker till minskat medlemsantal, tävlande och nyrekrytering till ridskolor. Inte gå till botten och inte göra några förändringar, oavsett om de krävs.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Nääär vänder det?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka