Matstrull med katten

Bojazzo

Trådstartare
Vi har en 12 årig honkatt som är vår lilla älskling och hon är väldig bortskämt. Hon får alltid det bästa (enligt veterinären men inte enligt djuraffären) torrfoder nämligen Royal Canin sterilised. Men när vi var på semester för ett antal år sedan tog vår granne hand om henne och han gav henne blöttfoder. Sedan dess får hon inte bara torrfodret men slicker hon såsen från blöttfodret och låter resten bli gammal. Hon vägrar äta de bitar i blöttfodret. Så vi började med halva påsar och blandade det med liten vatter och gjorde de bitar med en gaffel i små bitar. Också har vi testat med en sådan sillicon tallrik där såsen är längst ner och maten är uppe men då äter hon inte det. Finns det fler katter som bara slickar såsen från blöttfodret och hur gör ni för att få era älsklingar ta i sig hela maten istället att bara såsen? Hon dricker förresten ganska mycket vatten också.
 
Vi har en 12 årig honkatt som är vår lilla älskling och hon är väldig bortskämt. Hon får alltid det bästa (enligt veterinären men inte enligt djuraffären) torrfoder nämligen Royal Canin sterilised. Men när vi var på semester för ett antal år sedan tog vår granne hand om henne och han gav henne blöttfoder. Sedan dess får hon inte bara torrfodret men slicker hon såsen från blöttfodret och låter resten bli gammal. Hon vägrar äta de bitar i blöttfodret. Så vi började med halva påsar och blandade det med liten vatter och gjorde de bitar med en gaffel i små bitar. Också har vi testat med en sådan sillicon tallrik där såsen är längst ner och maten är uppe men då äter hon inte det. Finns det fler katter som bara slickar såsen från blöttfodret och hur gör ni för att få era älsklingar ta i sig hela maten istället att bara såsen? Hon dricker förresten ganska mycket vatten också.
Det är inte helt ovanligt och svårt att göra något åt enligt min erfarenhet.
 
Prova annan sort? Bitarna kan ju vara lite olika i konsistens osv mellan olika märken.
När vår katt får blötmat slickar hon alltid såsen först och tar bitarna sen. Men vissa sorter ratar hon helt.
 
Såsen är godast anser mina katter, den slickas upp först och därefter kan bitarna eventuellt gå ner. Huruvida bitarna går ner beror helt på hur stora dem är. Filébitar går bättre än större bitar. Så jag råder till att testa olika sorters blötmat och se vad katten tycker bäst om.

Har du plats i frysen kanske även Mush färskfoder kan testas? Det är mig veterligen inga bitar i den.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 212
Senast: Bison
·
Katthälsa Min förra katt vägrade hela livet att äta något annat än torrfoder. Så jag gav upp. Mina två nya tänkte jag skulle ha bättre...
2
Svar
24
· Visningar
2 084
Senast: Bojazzo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp