Matsvinn Hur gör ni?

Morötter håller i evigheter. Om morötterna börjar se lite dassiga ut stoppar man ner dom i en burk med vatten och ställer in i kylskåpet, då blir de som nya på bara några timmar. Och de håller. Sen stoppar jag gärna ner morötter i allt, sallader, bröd, kladdkakor, grytor, köttbullar/biffar - u name it.

Samma sak med rädisor, eller de flesta rotgrönsaker/grönsaker, ge dem vatten och de kommer belöna din mat, din ekonomi och din hälsa! 😁

Salladspåsar/babyspenat, stoppar jag in ett ark torrt hushållspapper och sen en påsklämma om öppningen i däremot så de inte ruttnar av fukten och då håller det sig torrt och spänstigt.
I min grönsakslåda så möglar och ruttnar morötterna på ett par veckor tyvärr. Några tips på hur man förvarar de bäst för att de inte ska bli dåliga?
 
Slänger väldigt lite mat, jag brukar hitta på nått av det som är kvar bara för att det ska gå åt, alltid går det att använda till nått. Soppa/gryta eller äta som det är😊

Kan nästan se det som en sport hur länge det går att leva på det som finns innan det behövs handlas, tyvärr ser inte min sambo det på samma sätt så han förstör lite 🙄
 
Jag har just börjat äta morötter igen för att de håller så länge :D. Tror aldrig jag kastat en morot hemma, bara förr i stallet när man köpte på säck.

Morötter håller i evigheter. Om morötterna börjar se lite dassiga ut stoppar man ner dom i en burk med vatten och ställer in i kylskåpet, då blir de som nya på bara några timmar. Och de håller. Sen stoppar jag gärna ner morötter i allt, sallader, bröd, kladdkakor, grytor, köttbullar/biffar - u name it.

Samma sak med rädisor, eller de flesta rotgrönsaker/grönsaker, ge dem vatten och de kommer belöna din mat, din ekonomi och din hälsa! 😁

Salladspåsar/babyspenat, stoppar jag in ett ark torrt hushållspapper och sen en påsklämma om öppningen i däremot så de inte ruttnar av fukten och då håller det sig torrt och spänstigt.
Jag förvarar dem längst ner i kylen i lådan som är för rotfrukter. Tycker de ruttnar/skrumpnar efter ett par månader oavsett vad.

Sen är det också lite av ett lotteri med morötter? Trots att man köper samma märke. Ibland är de söta och goda och ibland är de smaklösa eller sådär att de smakar lite metalliskt.. Då vill jag inte äta dem ändå och så blir de dåliga, orkar inte skala och greja för att ha det i mat. Jag äter det för sällan helt enkelt. Kan använda 1-3 st sedan går det veckor innan nästa gång, då hinner en påse bli dålig.

Jag har ärtor i frysen och har även börjat köpa sojabönor eller sådan bönblandning fryst. Enkelt att hälla lite ur påsen bara i kokande vatten någon minut så kan man bara blanda ner det i maten sen.
 
I min grönsakslåda så möglar och ruttnar morötterna på ett par veckor tyvärr. Några tips på hur man förvarar de bäst för att de inte ska bli dåliga?
Var grönsak för sig utan kontakt, håll dem åtskilda. Tomat & lök avger precis som äpplen en gas (eten, ett mognadshormon faktiskt) som får andra grönsaker att mogna snabbare, så ligger morötter tillsammans med annat så blir de körda ganska snabbt. Prova att ställa morötterna i en typ burk med vatten i botten.
Jag förvarar dem längst ner i kylen i lådan som är för rotfrukter. Tycker de ruttnar/skrumpnar efter ett par månader oavsett vad.

I vissa kylskåp är det kallast längst upp, då ska grönsaker förvaras längst ner, men många kylskåp är kallast längst ner i skåpet, då ska man istället ha grönsakerna längre upp. Kolla temperaturen i kylskåpet, man kan inte alltid lita på att inredningen är rätt placerad. I restaurangkylar, hamnar i regel grönsaker _inte_ i kylskåp, utan i sval.
 
Morötter lagras hos bonden från oktober när dom tas upp, fram till juli/augusti nästa år då dom sista av det årets skörd säljs. Det sker i +1 grad och 100% luftfuktighet. Jag brukar försöka efterlikna det när jag har morötter i kylen. I en fuktig plastpåse på kallaste stället (längst ner, längst in). Har nog fått dom att hålla bortemot ett halvår i alla fall.
 
Jag förvarar mina grönsaker i matavfallspåsar av papp i lådan längst ner i kylan. Underst har jag en tidning som suger upp fukt. En påse för varje sorts grönsak. Det har hjälpt betydligt, speciellt för morötter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 248
Senast: Exile
·
Hemmet Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta...
Svar
1
· Visningar
990
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
12 661
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 398
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp