Mått för loksele

djurvän333

Trådstartare
Hej! Hade tänkt köpa en loksele och funderar lite på ifall man kan mäta ut några mått? T.ex. hur lång lokor och draglädret som det ska vara.
Hur mäter man på hästen vilka mått som det ska vara?
 
Sveriges hästkörare, har en del mått mm.

Men sen är det att prova. Går att använda rtätt skraltiga selar för att prova och se om storleken passar. Även formen på lokorna ska passa hästen med.
Sen är där några olika modeller med som passar lite olika om hästen är mer eller mindre kilformad lokstaden. Bossa som är hel i nacken brukar passa bättre om nacken är smal.

Bara något av det jag råkat på.
 
Precis som du skriver är det måttet på lokan och draglädret. Jag är dålig på att mäta, det är lättare att prova selar för att lära sig vad som passar ens häst. Måttet mellan övre och nedre lokrem är lite precisare.
 
Precis som du skriver är det måttet på lokan och draglädret. Jag är dålig på att mäta, det är lättare att prova selar för att lära sig vad som passar ens häst. Måttet mellan övre och nedre lokrem är lite precisare.
Hur ser man hur stora lokor som behövs?
Draglädret om jag har fattat rätt ska vara så att den kommer till tjulgropen och att den ska hamna bakom armbågen vid drag, eller tänker jag fel?

Hur kan man se ifall draglädret är förlångt?
 
Draglädret får inte bli så långt att det riskerar att nå revbenen, dragringen ska hamna där hästen är som smalast.

Jag klarar inte av att beskriva hur man passar in lokor, draglädret ska sitta på 1/3 av lokstaden. Finns det ingen FNH, ardennerklubb eller fjordhästförening som du kan be om hjälp hos?
 
Justerbara dragläderär trevligt.

Visst går det att mäta längden på lokorna, antingen mella övre och undre lokrem, eller från kröken och upp längs anläggningsytan, vad det nu är för det blir olika på olika hästar. Man får prova sig fram. Ta äldre selar och lägg på och prova. Är de i tveksamt skick så belasta dem inte, men smörj lite om de är hårda så de inte spricker onödgt i lädret. När man hittat något som passar hyggligt så börjar man leta liknande som är i bättre skick och passar lite bättre. Att tro att det bara går att mäta in hästen och få något att passa är nog lätt det blir en besvikelse när man investerat. Har selar här som banne mig knappt går att se skillnad på om man lägger lokorna intill varandra, men likaförbeenat så ville den ena selen inte ligga så hästen trivdes att dra, medans den andra, som var i sämre skick typiskt nog fungerade riktigt bra.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hade tänkt köpa en loksele och funderar lite på ifall man kan mäta ut några mått? T.ex. hur lång lokor och draglädret som det ska...
Svar
0
· Visningar
330
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: Squie
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: lillan222
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp