Mått på ridbana

NightShade

Trådstartare
Hejsan!

Jag har funderat på att anlägga en liten ridbana bakom vårat stall. Denna ridbana kommer att "byggas" på en åkerplätt. Min fråga är helt enkelt hur lång och bred bör den vara som minimum? Kan inte ta så mkt mark då det är betesmark för mina föräldrars kalvar under sommartid. Sen vad rekommenderar ni för underlag?

Mvh Caroline
 
Sv: Mått på ridbana

Standarmåtten är 20m*40m eller 20m*60m.
Så den bör vara 20*40 meter som minst om du vill kunna rida "ordentligt". Det är i minsta laget om man vill kunna ha en massa hinder framme och hoppa långa banor osv. Men det duger fint att jobba hästarna på i både dressyr och hoppning. De flesta lättare klasserna i dressyr går på 20*40 banor.
 
Sv: Mått på ridbana

Vi har islandshäst och har valt en lite bredare bana, grusbädden blir ca 27 x 42. Upplever att det blir för snäva svängar i galoppen för vår ene pålle med en 20 m bana.
 
Sv: Mått på ridbana

Min är ca 25 x 25 meter det räcker för att man ska kunna arbeta igenom en häst i skritt och trav, samt galoppera lugnt på en volt. Det går också att hoppa mindre hinder om man lägger ett hinder i diagonalen eller mitt på en sida.

Sedan om man tex vill rida ett dressyrprogram eller hoppa en hel tävlingsbana, så brukar det ju gå att köra till ett ridhus. ( Fast det är sällan jag behöver göra det så jag har inte behov av nåt större hemmavid).

Jag säger hellre en lite mindre bana hemmavid med hyfsat underlag- än en större med dåligt underlag.
 
Sv: Mått på ridbana

Jag har en ridbana som är 20x30 m

Den fungerar utmärkt till grundläggande ridning. Jag kan i princip göra allt man gör på en större ridbana...

Nu håller jag inte alls på med hoppning och hade jag gjort det så hade jag nog byggt en större. Något enstaka hinder går ju att bygga.. men inga banor.

När jag skall göra övningar som kräver lite större ytor så använder mig av naturen. Ridbanan är främst tänkt för grundträning och att jag inte skall behöva ge mig ut på vägarna och i skogen mörka höst och vinterkvällar.

Jag sattsade på makadam i botten.. ordentligt paddat.. Sen ett rejält lager med stenmjöl på det. Ridbanan är ganska fast, men utan att den blir för stum och den ger ett utmärkt grepp för hästarna. Den är nu tre år gammal och underlaget håller samma standard som när den var nyanlagd. Dvs mycket bra.

Sen satsade jag även på en ordentlig belysning just för att slippa rida i mörker. Just belysningen har jag varit mest nöjd med. Det är underbart att inte behöva stressa för att fånga det sista dagsljuset. Jag kan gå ut när jag vill på kvällen och tända upp ridbanan och sen kan jag hålla på hur länge jag vill.

Endast riktigt snörika vintrar som i år blir den i princip oanvänd.
 
Sv: Mått på ridbana

Vi har en paddexridbana med måtten 20x40. Jag är nästan alltid ensam på ridbanan och har inga hinder, så den är rejält tilltagen även med tanke på att våra hästar är rejäla kallblod.
Vi har ingen belysning, det är onödigt eftersom jag jobbar skift och ofta är hemma på dagarna.
 
Sv: Mått på ridbana

20x40m ar standard for nationella dressyrbanor. internationella tavlingar rids pa 20x60 meter. Hoppbanor vet jag inte matten pa men de ar ju storre. skall man rida western med kor bor den vara 100ftx150feet.. 30x45meter ungefar.. men det kanske inte ar aktuellt.

Jag skulle satsa pa minst 20x40 och om du har pengar och plats, gora en 20x60. Tror de flesta ridhus ar den storleken. Sjalv har jag 20x20 da det inte fanns plats for mer, och detta fungerar bra med en hast i arbete. Skulle dock inte ha mer an en hast i arena vid ngt tillfalle. lycka till
 
Sv: Mått på ridbana

Då det oavsett storlek på bana kostar en del pengar och tid så skulle jag satsa på en som är minst 20*40, personligen tycker jag att det blir på tok för trångt annars, även om man bara ska träna dressyr och markarbete. Om man ska träna dressyr måste ju måtten räcka till för att träna ett program och ska man hoppa måste man kunna klämma in en bana. Föredrar naturligtvis stora hoppbanor, men 20*40 räcker för mindre banor och hemmaträning.
 
Sv: Mått på ridbana

Jag har en ridbana som är 20x30 m

Den fungerar utmärkt till grundläggande ridning. Jag kan i princip göra allt man gör på en större ridbana...

Nu håller jag inte alls på med hoppning och hade jag gjort det så hade jag nog byggt en större. Något enstaka hinder går ju att bygga.. men inga banor.

När jag skall göra övningar som kräver lite större ytor så använder mig av naturen. Ridbanan är främst tänkt för grundträning och att jag inte skall behöva ge mig ut på vägarna och i skogen mörka höst och vinterkvällar.

Jag sattsade på makadam i botten.. ordentligt paddat.. Sen ett rejält lager med stenmjöl på det. Ridbanan är ganska fast, men utan att den blir för stum och den ger ett utmärkt grepp för hästarna. Den är nu tre år gammal och underlaget håller samma standard som när den var nyanlagd. Dvs mycket bra.

Sen satsade jag även på en ordentlig belysning just för att slippa rida i mörker. Just belysningen har jag varit mest nöjd med. Det är underbart att inte behöva stressa för att fånga det sista dagsljuset. Jag kan gå ut när jag vill på kvällen och tända upp ridbanan och sen kan jag hålla på hur länge jag vill.

Endast riktigt snörika vintrar som i år blir den i princip oanvänd.

Vilken storlek på stenmjöl har du? Och hur tjockt? Hur blir banan om det regnar mycket på den?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag kommer till våren anlägga en ordentlig ridbana men då marken där den tilltänkta banan ska vara är förbunden med EU bidrag som löper...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: warg
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 141
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp