Bukefalos 28 år!

Haukur

Trådstartare
En zooägare (drös med pälsdjur) söker en matta som inte luddar och passar till en städskygg pedant.

Jag vill ha en lättstädad matta som inte tillverkar eget dam, som inte suger åt sig hund och katthår och som dessutom är snygg och inte svindyr. Har letat efter denna matta i 6 år. Finns den? Tips!
 
Sv: Matta

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60100493
En sådanhär hade vi förut och den var varm och mjuk att gå på och lättstädad från hund- & katthår (bôs från kakelugnen, damm och annat skrutt). Den håller dock inte för hundar som leker bitleksak med färgburkar. Iallafall inte om det är lackfärg i burken. Det går inte att få bort. :mad:
IKEAs ullmattor, typ sådana runda som finns i olika storlekar, är hopplösa att hålla rena och de skapar en massa dammråttor helt på egen hand. Så dem kan jag varna för!

Vi ska köpa 2 nya iallafall. Vet inte om den är så snygg, men den är bra och har ett bra pris och den är ju inte så ful att man svimmar. Eller?
 
Sv: Matta

IKEAs ullmattor, typ sådana runda som finns i olika storlekar, är hopplösa att hålla rena och de skapar en massa dammråttor helt på egen hand. Så dem kan jag varna för!
Jo tack, hade 3 små och en stor i min förra lägenhet. Dammråttorna var stora som capybaror:crazy:

Men mattan du tipsade om för förvisso helt ok men den passar inte alls in i min övriga inredning.
 
Sv: Matta

Min mor har alltid kört på "äkta" mattor, hon menar att syntet drar åt sig allt.

Linneryor är bra tycker jag, de drar inte åt sig något och håller sig fina länge. Så jag hade satsat på naturmaterial som INTE är ull, typ kokos, linne osv
 
Sv: Matta

Ja, de är underbara riktiga gamla mattor i ull. Jag är uppfödd med sådana. Problemet är att de samlar på sig damm. Det syns inte och de suger åt sig allt. Perfekt. Tills den dag du råkar skaka av mattan inomhus.
Jag trodde jag sett damm, och jag har tvingats att damma och skaka sådana mattor under hela min barndom, men det går inte att jämföra när manhar en hund som brukar sova på den - det var som nån lastat in en kubikmeter sand i lägenheten. Och det tog aldrig slut...
Det räcker inte med att dammsuga riktigt täta mattor med andra ord, de måste skakas/piskas.
 
Sv: Matta

Plastmattor a la Pappelina (dvs plastmattor som inte är lövtunna) är guds gåva till djurägare! Snygga som fan, förvisso hyggligt dyra men värd varenda krona i mitt tycke. Har en Pappelinamatta i hallen och den är mjuk att gå på, snygg och givetvis fantastisk ur städsynpunkt. :D Har också plastmatta i badrummet, men den är av "normal kvalitet", tunn och inte alls lika skön att gå på.

Annars är ju flatvävda mattor av den typ som mian1 föreslår alldeles utmärkta. Jag har en sådan under soffbordet och man behöver bara vifta lite med dammsugaren så är allt hår och skräp borta.
 
Sv: Matta

Jag har en ryamatta från MIO, den fungerar perfekt.

:laugh:
 
Sv: Matta

Visste väl att buke var mattproffs:D

Pappelinamatta har jag faktiskt funderat och funderat och funderat på. Dom är som sagt skitsnygga men jag är ändå lite för snål... Men vi får väl se hur slutlönen ser ut:angel:

Rya gillar jag också men fastnar det inte väldigt mycket skräp i den långa luggen?

Äkta mattor i naturmaterial har mamma också tipsat om men det är ju lite samma sak där.... dom är ju så fruktansvärt dyra... Måste en matta gå på flera tusen?
 
Sv: Matta

Jag höll på att bli snål, sen bestämde jag mig att "Nä, jag ska FAN ha en!" och jag har inte ångrat mig en sekund. Visst, de är dyra, men SÅ värda varenda krona.

Naturmaterial som inte är så dyra är ju t.ex. jute och hampa. Extremt dåliga och lättstädade, men mysfaktorn är ju inte så hög.
 
Sv: Matta

Vet inte hur det brukar se ut på andra Fabrikbutiken, men den i Insjön brukar ha Pappelinamattor lite billigare, typ 30%. Men jag vet inte om det beror på den geografiska närheten till fabriken eller om alla har det...
Annars kanskedu kan åka upp till Insjön om du ska "hem" nån gång, det är ju ganska nära iaf.
 
Sv: Matta

Jag har bambumattor från Jysk, tror de heter "Bombay". Kaninerna drar ut en del halm från buren, men det är bara att sopa upp. Inte producerar de damm heller. :)
 
Sv: Matta

Nej, det beror väl lite vad det är för strån i ryan. Jag har den billiga varianten från MIO och den har fungerat perfekt. Jag har en hund som älskar att ligga och sova på den. Det är inte alltid som hon är så ren. Jag dammsuger mattan någon gång ibland, men den är ren och snygg.

:laugh:
 
Sv: Matta

Här hemma kör vi äkta mattor och det funkar superbra! De drar inte åt sig någonting och de fäller heller inte av sig. Dessutom tål de massor med stryk. Vet inte hur gammal mattan under vardagsrumsbordet är, men den har några år på nacken och ser fortfarande oförskämt fin ut för sin ålder.
 
Sv: Matta

uäh, jag fick världens sticka i foten av en sån matta en gång! jag undviker in i det längsta att gå på en sån :p

haukur, jag har en hund och en katt hemma som båda bidrar till nedskräpning :p
jag har en matta från rusta, en sån här långhårig! asskön att gå på och skiten syns verkligen inte, och inte heller skapar den några dammråttor :p kostade nog 699:- och jag har plommonlila/svarta "fransar" på min :)
 
Sv: Matta

Här hemma kör vi äkta mattor och det funkar superbra! De drar inte åt sig någonting och de fäller heller inte av sig. Dessutom tål de massor med stryk. Vet inte hur gammal mattan under vardagsrumsbordet är, men den har några år på nacken och ser fortfarande oförskämt fin ut för sin ålder.

De SKA användas. Det blir de bara vackrare av. Yllet slits vackert. I allfall tills de är så söndriga att de behöver ramas in och sättas på väggen. Men då brukar de vara ett par hundra år eller blivit misshandlade på andra sätt.

Men de kapslar in dammet något enormt. Fördelen är att det syns inte innan man skakar dem.
 
Sv: Matta

uäh, jag fick världens sticka i foten av en sån matta en gång! jag undviker in i det längsta att gå på en sån :p

Haha, jag har tre stycken, och fortfarande inga stickor i fötterna. Det var nog ett kvarblivet granbarr eller ett hundhår. :p
 
Sv: Matta

Rusta har fina plastmattor annars, jag har en svart/vitrandig som är super! :bump: Billigt och bra!
 
Sv: Matta

Jag höll på att bli snål, sen bestämde jag mig att "Nä, jag ska FAN ha en!" och jag har inte ångrat mig en sekund. Visst, de är dyra, men SÅ värda varenda krona.
Fast för 3-4000 kan man köpa bättre saker än mattor:angel: så högprio är inte en matta så jag kan tänka mig dom priserna faktiskt.

Jag har bambumattor från Jysk, tror de heter "Bombay". Kaninerna drar ut en del halm från buren, men det är bara att sopa upp. Inte producerar de damm heller. :)
Jag misstänker tyvärr att mina underbara katter skulle slakta en bambumatta:crazy:

Nej, det beror väl lite vad det är för strån i ryan. Jag har den billiga varianten från MIO och den har fungerat perfekt. Jag har en hund som älskar att ligga och sova på den. Det är inte alltid som hon är så ren. Jag dammsuger mattan någon gång ibland, men den är ren och snygg.

:laugh:
Hunden är jag inte så orolig för, hon fäller nästan inte alls och skulle aldrig få för sig att ligga på golvet;) Det är katterna som dels hårar ner men framförallt släpar runt kattsand i hela huset, lite fundersam på om det fastnar i luggen?

jag har en matta från rusta, en sån här långhårig! asskön att gå på och skiten syns verkligen inte, och inte heller skapar den några dammråttor :p kostade nog 699:- och jag har plommonlila/svarta "fransar" på min :)
Jag gillar dom långhåriga men hur är det med kattsanden, borrar den inte in sig i mattan och fastnar? River dina kater på mattan och hur håller den i så fall för det?

Rusta har fina plastmattor annars, jag har en svart/vitrandig som är super! :bump: Billigt och bra!
Jag har kollat på rusta men bara hittat smala mattor, jag vill ha en ganska stor, inte smal trasmattesize (om någon fattar vad jag menar) hur stor är din?
 
Sv: Matta

kattsanden syns åtmistone inte, jag brukar ta av skaftet på dammsugaren och sätta på en av dom här små munstyckena som finns och då försvinner det mesta.
sanden från hunden ramlar rakt igenom så det är bara å lyfta på mattan :)
kisse har väl kloat nån gång på den, men hunden har varit lite mer hårdhänt och än är den hel och fin :)
 
Sv: Matta

Jag kör också äkta mattor. Betalade runt 2500 kr för min och det tycker jag inte är så farligt. Hundarna har spytt på den, katten släpat dit kattsand och jag har gått på dem med smutsiga skor. Den ser fortfarande fin ut. Nu ska den dock få sig en kemtvätt för senaste hundspyan lämnade en liten fläck på ytan.

Det är värt pengarna med en dyrare matta. Jag har haft i syntet och det var gräsligt att få rent.
 

Liknande trådar

Hemmet Hittade en gammal tråd från 2008 på ämnet, men tänkte att jag skulle be om lite mer uppdaterade tips. Kanske vet ni någon specifik...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: machafuko
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 913
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 187
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 286
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp