Matte 5:e klass

majola

Trådstartare
Vad gör man i matte i femman i Sverige?

Vårt äldsta barn har börjat i femman (Gymnasium) i Tyskland och vi är lite chockade över vad de gör. Men kanske har vi bara glömt vad vi gjorde i skolan. :)

Vad gör era femmor i matte just nu?
 
Sorry, vi bor i Tyskland. Barnet är 10 år (de börjar skolan när de är sex).
 
Googla nationella prov åk 6 matematik får du en bra bild vad svenska elever ska kunna i åk 6.

Det ger väl ett hum om åk 5.

Sedan vet jag om svenska skolans nivå på matematik är något att sträva efter. Hur ligger Sverige till i t.ex. Pisa-undersökning för matematik?
 
Senast ändrad:
Jag har ingen aning. Der känns bara så otroligt mycket svårare än vad vi räknade. Han har matteprov nästa vecka med alla räknesätt skriftligt (det känns väl ok), romerska tal, binära systemet, tiopotenser osv. Sånt som jag trodde att vi gjorde på högstadiet.

Än så länge kan jag hjälpa till med läxor, men snart får vi väl lära oss tillsammans. :D
 
Fyra räknesätten skriftligt och huvudräkning. Tid, Procent bråk area på enkla figurer, statistik tabeller enkla. Inget svårt och föräldrar brukar inte ha svårt att hjälpa till. Romerska siffror och andra system brukar vi gå igenom.

Inte tiopotenser eller binära system.


// matteläraren
 
Vad gör man i matte i femman i Sverige?

Vårt äldsta barn har börjat i femman (Gymnasium) i Tyskland och vi är lite chockade över vad de gör. Men kanske har vi bara glömt vad vi gjorde i skolan. :)

Vad gör era femmor i matte just nu?
Tror de börjat räkna med X och sådant. Men annars uppställningar med gånger och delat. Sedan var det mycket bråk osv.

Så tror jag de fortsätter med att reda ut i uppställningar att tex man multiplicerar och dividerar innan man adderar och subtraherar. Men har helt ärligt inte riktigt så bra koll som jag kunde önskat.
 
Tror de börjat räkna med X och sådant. Men annars uppställningar med gånger och delat. Sedan var det mycket bråk osv.

Så tror jag de fortsätter med att reda ut i uppställningar att tex man multiplicerar och dividerar innan man adderar och subtraherar. Men har helt ärligt inte riktigt så bra koll som jag kunde önskat.
Alltså då är de ju 11 år gamla i Sverige i femman inte 10. Eftersom F-klass. Så jag byter till förra året istället, fyran.
 
Senast ändrad:
Jag har ingen aning. Der känns bara så otroligt mycket svårare än vad vi räknade. Han har matteprov nästa vecka med alla räknesätt skriftligt (det känns väl ok), romerska tal, binära systemet, tiopotenser osv. Sånt som jag trodde att vi gjorde på högstadiet.

Än så länge kan jag hjälpa till med läxor, men snart får vi väl lära oss tillsammans. :D
De skummade romerska siffror o binära systemet förra året (inte så att de kunde dem direkt tror jag men så de visste de existerade). Alla räknesätten hade de ju, (multiplikation o division verkar komma i trean? tvåan?)
men i fyran med uppställning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 520
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 707
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Sedna
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
4 848
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp