Måttebeställd sadel för liten efter 3 månaders användning

S

Sunnan

Förlåt mig om detta hamnar fel.

Det är så att jag beställde en sadel i februari i våras.
I april kom den, jag red 2 månader i den sedan blev hästen skadad och jag har nu ridit henne i drygt en månad igen, från början på augusti. Så hästen har varit igång med avbrott mellan mitten på mars- juni sedan vila till augusti

saken är denna att vi måttbeställde sadeln i februari. Då hade min häst inte blivit regelbundet riden alls, och blev det ej heller förrän jag hämatde hem henne från foder värden i mars.

när sadeln kom i april så tyckte jag att den satt lite trångt men fick rådet att sadla längre bak, så det gjorde jag.

Nu har ju hästen vilat och är omusklad över ryggen. Ändå är bommen för smal och det finns inte plats för ryggmuskler att bildas.

Jag köpte denna sadel för 15 000 kr, fick vänta 2 månader och nu efter 5 månader sedan den kom så är den för smal i bommen, trots att musklerna ej är helt ok.

Återförsäljaren säger att det går att bredda bommen men att det kan bli dyrt då sadelmakaren bor i ett annat land

Hur mycket är skäligt att betala?
Det är livslång garanti på bommen och 6 års garanti på lädret.

Vi tog ryggprofiler och massa bilder när vi måttade henne. Jag påpekade också att hon ju skulle bredda sig mkt mer, klart det är svårt att uppskatta hur mkt, men bommen är ju redan för smal trots att hon ej musklat sig mer. Så ajg framförde vid beställningen att vi ville ha en rejält tilltagen bom vidd. Hon är såpass bred att hon ej kan ha en engelsk sadel då hon är för bred för detta.

Så jag är besviken och lite bedrövad.
Sadelmakaren sa att vi från början skulle behöva padda upp sadeln tills musklerna är på plats, men det motsatta har hänt, vi måste ha en tunn pad under annars kläms sadeln.

någon som har erfarenhet av detta eller tycker hur mkt jag ska betala. Eftersom sadeln avr såpass dyr och hon ej ändrat sig muskelmässigt så mkt sedan ryggprofilerna togs så vil ajg ej behöva betala flera tusen kronor igen för att få den breddad.
 
Nej

Grejen är den att jag själv inte gjorde profilerna/ måtten för hästen stod hos fodervärden.
därför så har jag inte tillgång till de profilerna, tyvärr
 
Varför måste du skicka iväg den. Det finns väl sadelmakare i Sverige som fixar det. Vart bor du? Och vad är det för sadel? Detta problem är vanligt. Man beställer en sadel och när den kommer så passar den inte för hästen har ändrat sig.
Min kompis hade precis samma problem, men hon fick sälja sin sadel och köpa en annan. Man måste alltid spara ryggprofilen dom gjort annars har man ingen chans att klaga om den inte skulle stämma.
 
det är en specialsadel från Frankrike med en speciell bom i , som en westernbom.
sadelmakaren i frankrike är den enda peson som gör sadeln så den måste skickas.

inge skojigt alls.

och ryggproflerna skulle jag haft om inte fodervärden varit en liten inkompetent snorunge som hellre söp än jobbade med min häst, vilket jag trodde jag hon gjorde.
så jag hämtade hem hästen i brådrasket när jag fick reda på det och saknar fortfarande en massa grejer.

så det blir till att göra nya profiler och skicka iväg.
sedan är dte ju svårt att gissa sig till hur mycket hon skall bredda sig, så kanske jag skiter i det och köper en bomlös istället.
 
Nu har det ordnat sig.
den snälla försäljaren kommer betala breddningen och frakten tillbaka från frankrike, så jag kommer bara behöva betala frakten ner, vilket går på runt 500 kr
hon höll med om att sadeln är för smal i bommen, så den skickas imorgon

så phu, det ordnar sig!
 
Vilken tur du har !

jag har köpt en gammal sadel till min häst nu medan han är unghäst. Så att när jag skall köpa en ny sadel är han förhoppningsvis ganska "klar".
 
men det visste jag ju inte

jag är ju inet dum, självklart skulle jag skcikat tillbaka dem omgående då, men jag fick rådet att sadla lite längre bak så ksulle vi se. sedan blev hästen skadad och sadeln användes ej, och nu när jag sätter igång henne så märker jag att sadeln kanar framåt och är tight bakom bogbladen
 
tack tack

det känns skönt att det ordnar upp sig, skickade sadeln idag med nya profiler och det syns att sadeln är för smal om man jämför med profilerna.
537 kr kostade det och jag hoppas att jag slipper vänta 2 månader på att få tillbaka den :angel:

har jag tur så minst 1 månads väntan skulle jag

men det blir bra det här, det tror jag
 
Jag trodde inte heller att du var dum :smirk:
Men deras argument om att "sadla längre bak" tycker jag inte håller. Man kan ju inte sadla där sadeln inte ska ligga :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 928
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 116
Senast: Liten
·
Utrustning Mitt tyska sto av den grövre typen (som en hannoveranare)har nu problem med sin sadel. Hon har ändrat sig mkt. muskelärt & ser ut som...
Svar
2
· Visningar
1 561
Senast: lovstedt
·
Utrustning Rak eller svängd rygg? *bilder* Hej! Letar ny dressyrsadel då ponnyn musklat till sig rejält på det året vi ägt han:) Han var...
Svar
6
· Visningar
2 380
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Trött
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp